Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový průšvih VW: „cinklá“ TDI vyvinul za levné peníze EU na ekologii

aktualizováno 
Volkswagen bojuje o post největší automobilky světa, ale je to i největší průšvihář v autoprůmyslu. Evropská investiční banka mu teď zastavila poskytování úvěrů. Podezřívá totiž automobilku, že za půjčené peníze, za které měla vyvinout technologie šetrné k životnímu prostředí postavila mimo jiné turbodiesel EA189.

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Ano, to je to „cinklé“ TDI, kolem kterého je už dva roky mela v rámci kauzy Dieselgate (kompletní zpravodajství o aféře čtěte zde).

Už v lednu 2016 Evropská investiční banka (EIB) v důsledku emisního skandálu pozastavila poskytování dalších úvěrů Volkswagenu. Její šéf Werner Hoyer slíbil, že nejpozději do roka vyšetří, zda automobilka peníze z dřívějších půjček nepoužila na falšování údajů o emisích.

Hoyer po rozpoutání kauzy Dieselgate na podzim roku 2015 upozornil, že EIB by mohla požadovat vrácení 400 milionů eur (téměř 11 miliard korun), pokud by zjistila, že Volkswagen některou z jejích půjček použil k podvodům s testy emisí u naftových motorů.

Werner Hoyer nyní pro New York Times prohlásil, že se vrcholový management automobilky se od počátku Dieselgate k celé této záležitosti nestavěl dobře.

Volkswagen vše popírá: „Veškeré finanční prostředky získané společností Volkswagen z Evropské unie byly použity pro určený účel,“ uvedla společnost v prohlášení.

Banka je pro Volkswagen důležitým zdrojem financování. Od roku 1990 poskytla Volkswagenu půjčky za zhruba 4,6 miliardy eur (124 miliard korun). Třetinu z levných úvěrů měla automobilka využít k financování vývoje technologií šetrných k životnímu prostředí.

Do případu se zamotal také Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF), který tento týden uzavřel vyšetřování možného zneužití úvěrů EU ze strany Volkswagenu. „Závěrečnou zprávu a doporučení soudního řešení OLAF poslal německým státním orgánům, jmenovitě státnímu zastupitelství v Braunschweigu. Administrativní doporučení zaslal Evropské investiční bance,“ uvádí se v prohlášení úřadu.

OLAF doporučuje, aby Evropská investiční banka (EIB), která patří členským zemím EU a zastupuje jejich zájmy, podnikla aktivní kroky při realizaci strategie v boji proti podvodům. Současně však uvedl, že dotyčné úvěry již byly splaceny.

Volkswagen má ovšem u Evropské investiční banky stále ještě 700 milionů eur v nezaplacených půjčkách divizí těžkých nákladních automobilů a poboček v Latinské Americe a Indii.

Úřad OLAF zkoumal, zda automobilka Volkswagen nezískala úvěry od EIB neoprávněně a zda peníze od Evropské unie určené na vývoj a výzkum nepoužila k jiným účelům. OLAF má na starosti boj proti podvodům a korupci v případech poškozujících finanční zájmy Evropské unie.

Volkswagen v září 2015 přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Společnost tak spadla do největší krize ve své 80leté historii, skandál už ji stál více než 25 miliard dolarů. Nově čelí s dalšími německými automobilkami podezření z kartelové dohody. Firmy Daimler, vyrábějící mercedesy, BMW a Volkswagen se svými prémiovými značkami Porsche a Audi měly dvacet let přesně koordinovat všechny kroky (více čtěte zde).





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.