Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli ekologii nechávají v USA cinklá TDI hnít, čeká je vrakoviště

aktualizováno 
Američané se rozhodli exemplárně potrestat Volkswagen za manipulace testů emisí. Německý koncern musí od majitelů zpátky vykoupit statisíce volkswagenů a audi. Auta teď parkují na obrovských plochách a nikdo pořádně neví, co s nimi bude dál.

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate odkoupit od zákazníků, parkují na obřích odstavných plochách. Tato je u opuštěného stadionu Silverdome v Michiganu. | foto: AP

Auto musí jezdit. Když ho necháte dlouhé měsíce nebo roky nečinně stát, mohou majitele čekat vleklé problémy. Zarezlé brzdy, zatuhlé mechanické části, vysychající pryžové části a další stárnoucí komponenty budou potřebovat péči a často výměnu. A vůbec není jisté, jestli auto bez totální generálky dostanete opět do stoprocentní kondice. Vše ještě ztěžuje fakt, že jsou auta stále složitější a počet choulostivých dílů narůstá.

Dieselgate

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Vše o aféře Dieselgate ČTĚTE ZDE

Přesně to se teď děje s desetitisíci volkswageny s motory TDI, které začínají hnít na obřích odstavných plochách. Zatím z nich olej neodkapává, ale nechat degradovat často velmi mladá auta je šílenost.

Nakonec není nepravděpodobné, že je Volkswagen bude muset sešrotovat. Automobilka má nyní americkým úřadům představit úpravy, po kterých by auta mohla opět do provozu. Podle všeho zatím takové řešení nenašla. Volkswagen má povinnost všechny vykoupené volkswageny a audi upravit tak, aby nemohly jezdit.

Nařízení úřadů doslova říká, že musí být odstraněna řídící jednotka motoru. Pokud Volkswagen nevyvine úpravy, které vozům umožní splnit americké emisní normy, může auto rozebrat na díly a rozprodat ho, ale musí znehodnotit řídící jednotku, oxidační katalyzátor a filtr pevných částic. Řešením není ani export do zemí, které mohou mít benevolentnější normy. Amerika i v tomto případě vyžaduje, aby auto, které jde na vývoz splňovalo americké normy.

Už jen najít plochy, kam auta odstavit a zabezpečit je, nebylo pro Volkswagen úplně jednoduché a už vůbec to nebude levné. Server Jalopnik našel tři místa, kam automobilka v USA cinklá auta odkládá. Prvním je obří parkoviště nevyužívaného stadionu Silverdome v michiganském Pontiacu. Druhým je dvacet let opuštěná letecká základna Norton v Kalifornii, která je nyní součástí mezinárodního letiště v San Bernardinu, a třetí je přístav v Baltimoru.

Německý koncern ještě ani pořádně neví, kolik ho celá aféra bude stát. Aktuálně je známo, že na pokutách a vyrovnání s americkými zákazníky, ke kterým se opět pokouší přidat i Evropané, zaplatí asi 550 miliard korun. Automobilce navíc zbudou statisíce aut, které podle rozhodnutí amerických úřadů nesmí na silnice.

Německý výrobce jich má vykoupit přes 400 tisíc, nyní je někde za polovinou tohoto množství.





Nejčtenější

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Další z rubriky

1965: Opel vyjíždí s novou generací modelu Kadett, která se stane...
OBRAZEM: Opel začal u šicích strojů, skončil v náruči Francouzů

Historie automobilky Opel je od svého vzniku spojena s městem Rüsselsheim u Frankfurtu nad Mohanem. I když se může zdát pohlcení francouzskou PSA překvapivé,...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Renault Kadjar 1.6dCi 130k 4x4 INTENS  ...
Renault Kadjar 1.6dCi 130k 4x4 INTENS ...

r.v. 2016, naj. 18 552 km, diesel, 1. majitel
559 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.