Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli ekologii nechávají v USA cinklá TDI hnít, čeká je vrakoviště

aktualizováno 
Američané se rozhodli exemplárně potrestat Volkswagen za manipulace testů emisí. Německý koncern musí od majitelů zpátky vykoupit statisíce volkswagenů a audi. Auta teď parkují na obrovských plochách a nikdo pořádně neví, co s nimi bude dál.

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate odkoupit od zákazníků, parkují na obřích odstavných plochách. Tato je u opuštěného stadionu Silverdome v Michiganu. | foto: AP

Auto musí jezdit. Když ho necháte dlouhé měsíce nebo roky nečinně stát, mohou majitele čekat vleklé problémy. Zarezlé brzdy, zatuhlé mechanické části, vysychající pryžové části a další stárnoucí komponenty budou potřebovat péči a často výměnu. A vůbec není jisté, jestli auto bez totální generálky dostanete opět do stoprocentní kondice. Vše ještě ztěžuje fakt, že jsou auta stále složitější a počet choulostivých dílů narůstá.

Dieselgate

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Vše o aféře Dieselgate ČTĚTE ZDE

Přesně to se teď děje s desetitisíci volkswageny s motory TDI, které začínají hnít na obřích odstavných plochách. Zatím z nich olej neodkapává, ale nechat degradovat často velmi mladá auta je šílenost.

Nakonec není nepravděpodobné, že je Volkswagen bude muset sešrotovat. Automobilka má nyní americkým úřadům představit úpravy, po kterých by auta mohla opět do provozu. Podle všeho zatím takové řešení nenašla. Volkswagen má povinnost všechny vykoupené volkswageny a audi upravit tak, aby nemohly jezdit.

Nařízení úřadů doslova říká, že musí být odstraněna řídící jednotka motoru. Pokud Volkswagen nevyvine úpravy, které vozům umožní splnit americké emisní normy, může auto rozebrat na díly a rozprodat ho, ale musí znehodnotit řídící jednotku, oxidační katalyzátor a filtr pevných částic. Řešením není ani export do zemí, které mohou mít benevolentnější normy. Amerika i v tomto případě vyžaduje, aby auto, které jde na vývoz splňovalo americké normy.

Už jen najít plochy, kam auta odstavit a zabezpečit je, nebylo pro Volkswagen úplně jednoduché a už vůbec to nebude levné. Server Jalopnik našel tři místa, kam automobilka v USA cinklá auta odkládá. Prvním je obří parkoviště nevyužívaného stadionu Silverdome v michiganském Pontiacu. Druhým je dvacet let opuštěná letecká základna Norton v Kalifornii, která je nyní součástí mezinárodního letiště v San Bernardinu, a třetí je přístav v Baltimoru.

Německý koncern ještě ani pořádně neví, kolik ho celá aféra bude stát. Aktuálně je známo, že na pokutách a vyrovnání s americkými zákazníky, ke kterým se opět pokouší přidat i Evropané, zaplatí asi 550 miliard korun. Automobilce navíc zbudou statisíce aut, které podle rozhodnutí amerických úřadů nesmí na silnice.

Německý výrobce jich má vykoupit přes 400 tisíc, nyní je někde za polovinou tohoto množství.





Nejčtenější

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Další z rubriky

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.