Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Technické zkratky mohou mást

  18:03aktualizováno  18:03
Člověk, který zatouží po výměně svého starého auta a chce nový automobil, s dosti velkou pravděpodobností začne sledovat inzeráty, sežene si prospekty nebo se na dlouhé hodiny usadí k počítači a bude porovnávat údaje z internetových prezentací prodejců aut.

Přestože se tak dozví mnohé, je i dosti pravděpodobné, že z lecčeho bude tak trochu jelen. Důvodem jsou zkratky charakterizující nějakou technickou vymoženost vozu. Problém je v tom, že shodná či velmi podobná technická řešení se občas označují jinak- podle toho, z jaké země je výrobce. Proto například, když hodláte koupit Rols- Royce, můžete v prospektu narazit na zkratku TAS stejně jako u německých vozů.

Zatímco anglickou zkratku tvoří počáteční písmena slov Traction assistance system, což je systém kontroly trakcí a stability, německá zkratka značí výraz Temperaturabhanginger Startmengeanschlag - systém, který při spouštění vznětového motoru reguluje množství vstřikovaného paliva v závislosti na teplotě. Naopak to, že vůz disponuje pohonem na všechna čtyři kola, se může označovat FWD (Four wheel drive), 4 WD (což je totéž), AWD (All wheel Drive) nebo jen matematicky 4x4. Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí Škody Auto, připouští, že žádná domluva mezi výrobci automobilů o tom, jak označovat jednotlivé systémy, neexistuje.

"My používáme stejné zkratky v celém koncernu, ale pochopitelně jiní automobiloví výrobci mají jiné. Jedině tehdy, pokud je zařízení dodáváno dodavatelem zvenčí a je montováno do vozů různých značek, což je třeba ABS firmy Bosch, pak je označení tohoto systému všude stejné." Vedoucí prodeje pražského autosalonu Toyota Domanský Martin Vodička ze své zkušenosti říká, že velká část zákazníků, kteří kupují malé a střední vozy se o zkratky a tedy různé technické vymoženosti namontované uvnitř automobilů příliš nezajímají. "Oni vědí, co je ABS, a zajímají se, zda to vůz má, vědí, co je to klima, ale už je většinou nevzrušuje, zda je klimatizace mechanická či digitální, natožpak informace o systému vstřikování. Specifickou skupinou jsou kupci dražších vozů.

Ti si dosti často nechávají vysvětlit i malé technické detaily," uvádí Vodička. Zkratek používaných výrobci je skutečně nepřeberné množství. Některé, pokud jim porozumíte, vás jakožto řidiče běžných vozů mohou i poněkud znervóznět. Například automobilka Subaru používá Activ drive assist (zkratka ADA). Funguje to údajně tak, že počítač podle obrazu ze dvou kamer vyhodnocuje situaci a v případě potřeby upozorní řidiče na nebezpečí nebo sám ubere plyn a přibrzdí. Hodně zkratek je uvedeno i na zadní části vozů a v podstatě tvoří součást názvu daného automobilu. Obyčejně jde o označení stupňů výbavy (všichni ještě máme v paměti označování škodovek písmeny S, L - lux, Lx Glx). Dnes ta zkratka signalizuje, na jaký druh paliva vůz jezdí, kolik má motor ventilů a podobně.


Slovníček dalších běžných technických zkratek:

ABS (Anti-lock brake systém) - je protiblokovací brzdový systém, který funguje tak, že pokud se při brzdění zablokuje nějaké kolo, sníží brzdný tlak, který na ně působí

ASR (Antriebs Schlupf Regelung) - protiprokluzový systém kol. Pokud nějaké hnací kolo začne prokluzovat, snižuje přiváděný točivý moment motoru. Obdobou je ESR (Eelektronische schlupfreduzierung)

ESP (Electronic stability Programme) - elektronický program stability

MPI (Multi point injection) - vícebodové vstřikování Bosh.

MPV (Multi Purpose vehicle) - velkoprostorový automobil

OHC (overhead cmahaft) - konstrukce motoru s rozvodem s visutými ventily a vačkovým hřídelem na hlavě válců

TDI (turbodiesel injektion) - vznětový motor přeplňovaný turbodmychadlem

SDI (Saugen direct injektion) - vznětový motor s přímým vstřikem nafty

HDI (High Presure direct injektion) - vysokotlaké přímé vstřikování

GDI (Gasoline direct injektion) - přímé vstřikování benzinu


Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.