McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C | foto: McLaren

Technika F1 vyráží na silnici. McLaren MP4-12C vystřelí na dvoustovku pod 10 sekund

  • 60
McLaren se prvními informacemi a obrázky nového supersportu MP4-12C pochlubil už loni. Postupně však britský výrobce zveřejňuje další detaily. Do prodeje se dravá novinka dostane až v příštím roce.

Spolupráce s Mercedesem je minulostí a nový supersport MP4-12C je tedy kompletně dílem britského výrobce z Wokingu. Novinka, která si bere na mušku třeba Porsche 911 Turbo, Ferrari 458 Italia nebo Lamborghini Gallardo, má nabídnout skvělé jízdní zážitky a excelentní výkonové parametry.

McLaren MP4-12C

Předností žihadla, které McLaren vypustí do sériového provozu, je nízká hmotnost. C v názvu značí Carbon a právě z uhlíkových vláken je postaveno šasi nového supersportu. To výrobce pojmenoval Carbon MonoCell. Novinka bude vážit okolo 1300 kilogramů a podle výrobce by tak měl být nový McLaren oproti konkurenci lehčí o 75 kilogramů.

Stačí připomenout, že McLaren byl prvním týmem, který používal u vozu Formule 1 karbonové šasi. A to už v roce 1981 u modelu MP4/1. Prvenství si McLaren s karbonovým šasi připisuje i u cestovního vozu. Tím byl model F1 z roku 1997. Za připomínku stojí i nejúspěšnější vůz s karbonovým šasi - Mercedes-Benz SLR McLaren, kterého se prodaly mezi roky 2003 až 2009 přes dva tisíce kusů.

McLaren MP4-12C

Další redukce hmotnosti se týká brzd. Oproti běžně používaným keramickým kotoučům McLaren použil brzdy ukované z hliníkové slitiny. Když jsme u brzd, stojí za zmínku technologie Brake Steer. Je to systém potlačující v zatáčkách nedotáčivost tím, že přibrzďuje zadní vnitřní kolo. Tímto systémem se mohl pochlubit již McLaren F1. Nechybí také výsuvná aerodynamická brzda.

Vidlicový osmiválec s dvěma turbodmychadly s označením M838T našel místo uprostřed vozu. Motor poskytuje maximální výkon 600 koní a maximální točivý moment 600 Nm. Osmdesát procent točivého momentu je dostupných již okolo 2000 ot./min. Motor má dvojité variabilní časování ventilů a vytočit ho lze až k 8500 ot./min.

McLaren MP4-12C

Poháněná jsou pouze zadní kola, na které se přenáší síla motoru pomocí sedmistupňové dvouspojkové převodovky SSG (Seamless Shift Gearbox). Nastavit lze jízdní režimy pro normální jízdu, sportovní a pro jízdu na uzavřeném okruhu.

Jelikož půjde nový McLaren do prodeje až za rok, jsou k dispozici pouze předběžné parametry vozu. Na stovku by měl McLaren MP4-12C vystřelit za 3,5 sekundy, na dvoustovku potom pod 10 sekund. Maximální rychlost překročí 320 km/h. Britský výrobce také slibuje, že nový supersport zvládne ujet čtvrtmíli za méně než 11 sekund, 100-0 km/h ubrzdí pod tři sekundy (na méně než 30 metrech) a 200-0 km/h pod pět sekund.

Přes špičkové parametry poskytne nový McLaren i dostatečný jízdní komfort. Chybět nebude sedmipalcový dotykový displej pro navigaci, pomocí kterého bude možné nastavovat i telematiku, dvouzónová klimatizace nebo kvalitní a výkonná hudební souprava.

Nový McLaren MP4-12C se začne prodávat až na jaře roku 2011. Zastoupení bude mít McLaren v 19 zemích po celém světě. Prozatím výrobce cenu odhaduje mezi 125 000 až 175 000 librami, tedy v přepočtu mezi 3,5 až 5 miliony korun. Konečnou cenu spolu s finálními výkonovými parametry výrobce oznámí ve druhé polovině letošního roku.