Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrický supersport z Číny si vozí turbínu. Spotřeba: 0,18 na sto

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - S turbínovým pohonem automobilů v historii několik automobilek experimentovalo, ale v praxi žádný návrh neuspěl. Do sériové výroby by tak chtěla turbíny v autech přivést čínská společnost Techrules. Ta představila v Ženevě svůj turbínový supersport s výkonem přes 1000 koní a dojezdem přes 2 000 kilometrů.

Auta poháněná turbínou se objevovala spíše v představách autorů sci-fi literatury, v praxi jich moc nebylo. Prototypy připravily automobilky Chrysler, Fiat, Rover nebo General Motors, ale do skutečné sériové výroby se nedostal žádný z nich. Nevýhody pohonu turbínou totiž byly vždy zásadní překážkou k praktickému rozšíření. Vysokootáčkové turbíny byly hlučné a problémem bylo i jejich vhodné zpřevodování – turbínový motor se ne nadarmo v letectví využívá kvůli svému tahu, v automobilové praxi je ale více potřeba točivý moment. A samozřejmě precizní turbína je také trochu choulostivější než spalovací motor.

Jenže vysoká účinnost turbínových motorů konstruktéry láká i nadále. A čínská společnost Techrules se teď v Ženevě pochlubila vozem, který by mohl být začátkem praktické kariéry tohoto druhu pohonu v automobilech.

Neobvyklý hybrid

Techrules v Ženevě vystavuje dva supersportovní vozy nazvané AT96 a GT96. Rozdíl mezi nimi je v tom, na jaké palivo umí turbína fungovat. AT je zkratka pro Aviation Turbine, tato verze tedy běží na klasická tekutá paliva, GT zase Gas Turbine, ta umí zpracovat plynná paliva. O palivech ale až později, nejprve si představíme celý koncept auta.

Technika turbínového supersportu Techrules

Zásadní rozdíl oproti předchozím koncepcím turbínových vozů je v tom, že Techrules nepoužívá turbínu k přímému pohonu kol. Naopak, vůbec s nim vazbu nemá, „devadesát šestka“ je sériový hybrid, tedy něco, jako třeba Opel Ampera nebo Fisker Karma. Motor tu tedy slouží pouze jako generátor elektrické energie, o pohon se starají elektromotory přímo v kolech. Čínská firma tomu říká Turbine-Recharging Electric Vehicle (turbínou-dobíjený elektromobil), zkráceně TREV.

U Techrules mají s tímto pohonem velké plány. Současný koncept už ve formě prototypů testují na okruhu v britském Silverstonu a vývoj má probíhat i na dalších místech, do několika let by z toho měl vzejít malosériový supersport. Ten by měl ověřit schopnosti technologie v praxi a pár let nato by se pak tento koncept měl dostat i do mnohem obyčejnějších vozů – Techrules plánuje výrobu kompaktního vozu a auta o třídu menší. Škoda Fabia by tak za několik let mohla dostat konkurenta s turbínou pod kapotou.

Bude nahánět Bugatti

První turbínový supersport bude auto vpravdě výjimečné. Výkon elektromotorů je ohromujících 1 044 koní a je jich tu rovnou šest. Dva vpředu, vzadu jsou na každé kolo další dva elektromotory. Techrules tvrdí, že tohle řešení je lepší z hlediska zástavbových poměrů i dostupnosti výkonu. Sadu baterií má supersport relativně skromnou, vystačit by měly na zhruba 150 kilometrů jízdy.

A díky tomu, že turbínový generátor s veškerým příslušenstvím (čerpadla, měniče, motorgenerátor a samotná mikroturbína) má hmotnost jen 100 kilogramů, podařilo se udržet nízko i celkovou hmotnost studie. Momentálně je to 1 380 kilogramů, ale u Techrules by se v sériovém provedení rádi dostali na suchou hmotnost pod 1 000 kilogramů.

Výsledkem mají být naprosto špičkové dynamické parametry. Zrychlení na stovku má trvat 2,5 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 350 km/h. Díky vektorování síly jednotlivých elektromotorů bude vůz jistě velmi schopný i v zatáčkách.

Velká efektivita

Nový turbínový pohon by měl být nesmírně efektivní. Techrules dokonce slibuje fantastickou spotřebu 0,18 litru paliva na 100 kilometrů – v případě provedení AT96 leteckého benzinu kerosinu. Firma ale sportovně přiznává, že to je teoretická hodnota v plug-in hybridním provozu, kdy se bude sada baterií dobíjet ze zásuvky a generátor přijde ke slovu v oficiálním testovacím cyklu jen málokdy.

Techrules AT96

Čínská firma ale sympaticky „přiznává barvu“, když říká, že s náplní 80 litrů leteckého benzinu a plně nabitými bateriemi je dojezd hybridu 2 000 kilometrů. Dále v tiskové zprávě Techrules uvádí, že v případě, že se bude baterie výhradně dobíjet pomocí palubního generátoru, je průměrná spotřeba paliva 4,8 litru na 100 kilometrů.

Dobití baterií s kapacitou 20 kWh využitelné energie by mělo za pomoci turbínového generátoru trvat asi 40 minut, turbína samotná má výkon 30 kW. To znamená, že při běžné jízdě by měla stíhat auto s určitou rezervou bez problémů dobíjet. Jinak tomu ale bude při ostré jízdě, na okruhu jistě půjde techrules „vyšťavit“ třeba za 20 minut, pak bude muset řidič na dobití čekat.

Fotogalerie

Pro běžné sériové modely, které firma plánuje začít vyrábět později, by ale tohle nemuselo být žádné zásadní omezení. Na druhou stranu spotřeba paliva se u obyčejnějších verzí asi moc lišit nebude, turbína sice bude moci mít nižší výkon, ale efektivita bude nejspíš podobná.

Špičková turbína

Kromě celého uspořádání pohonu stojí u vozu techrules za pozornost právě samotná turbína. Malý palubní generátor dostal několik zajímavých řešení, které mají zvýšit využitelnost a spolehlivost turbíny v praxi. Výrobce tak například vyvinul speciální magneticko-vzduchová ložiska, díky kterým může turbína točit až 96 000 otáček za minutu i v drsných podmínkách silničního provozu. Rázy při jízdě na silnici totiž jinak na přesnost velmi náročné turbíny nemají moc rády, nová ložiska přitom mimo jiné pomohla zvýšit právě tolerance v celém ústrojí, takže třeba při otřesech nehrozí poškození turbíny.

Výhodou je také možnost provozu na celou řadu paliv. Techrules uvádí třeba zemní plyn, bioplyn, naftu, benzin nebo kerosin, možností bude ale určitě více. Firma vyzdvihuje, že pro provoz jejích vozů nebude potřeba žádná speciální infrastruktura, jako v případě elektromobilů nebo vozů na vodík.

Techrules GT96

Turbínový sen

Čínští investoři začínají být v automobilovém světě velmi ambiciózní a zatímco dříve se zdálo, že bude chtít Čína svět zaplavit levnými auty pochybné kvality, v posledních letech se karta trochu obrací. Čínský kapitál se podílí na vývoji moderních technologií pro automobilový průmysl. Mnoho peněz investuje do rozvoje elektromobilů, třeba i americká novinka Faraday Future, která chce vyzvat na souboj Muskovu Teslu, za sebou má čínský kapitál.

Techrules je mezi těmito pokusy asi nejodvážnější, turbína jako generátor sice není žádný nový nápad, ale v praxi se zatím v automobilu neprosadila. Mladá firma to ovšem chce změnit.





Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Další z rubriky

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.