Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrický supersport z Číny si vozí turbínu. Spotřeba: 0,18 na sto

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - S turbínovým pohonem automobilů v historii několik automobilek experimentovalo, ale v praxi žádný návrh neuspěl. Do sériové výroby by tak chtěla turbíny v autech přivést čínská společnost Techrules. Ta představila v Ženevě svůj turbínový supersport s výkonem přes 1000 koní a dojezdem přes 2 000 kilometrů.

Auta poháněná turbínou se objevovala spíše v představách autorů sci-fi literatury, v praxi jich moc nebylo. Prototypy připravily automobilky Chrysler, Fiat, Rover nebo General Motors, ale do skutečné sériové výroby se nedostal žádný z nich. Nevýhody pohonu turbínou totiž byly vždy zásadní překážkou k praktickému rozšíření. Vysokootáčkové turbíny byly hlučné a problémem bylo i jejich vhodné zpřevodování – turbínový motor se ne nadarmo v letectví využívá kvůli svému tahu, v automobilové praxi je ale více potřeba točivý moment. A samozřejmě precizní turbína je také trochu choulostivější než spalovací motor.

Jenže vysoká účinnost turbínových motorů konstruktéry láká i nadále. A čínská společnost Techrules se teď v Ženevě pochlubila vozem, který by mohl být začátkem praktické kariéry tohoto druhu pohonu v automobilech.

Neobvyklý hybrid

Techrules v Ženevě vystavuje dva supersportovní vozy nazvané AT96 a GT96. Rozdíl mezi nimi je v tom, na jaké palivo umí turbína fungovat. AT je zkratka pro Aviation Turbine, tato verze tedy běží na klasická tekutá paliva, GT zase Gas Turbine, ta umí zpracovat plynná paliva. O palivech ale až později, nejprve si představíme celý koncept auta.

Technika turbínového supersportu Techrules

Zásadní rozdíl oproti předchozím koncepcím turbínových vozů je v tom, že Techrules nepoužívá turbínu k přímému pohonu kol. Naopak, vůbec s nim vazbu nemá, „devadesát šestka“ je sériový hybrid, tedy něco, jako třeba Opel Ampera nebo Fisker Karma. Motor tu tedy slouží pouze jako generátor elektrické energie, o pohon se starají elektromotory přímo v kolech. Čínská firma tomu říká Turbine-Recharging Electric Vehicle (turbínou-dobíjený elektromobil), zkráceně TREV.

U Techrules mají s tímto pohonem velké plány. Současný koncept už ve formě prototypů testují na okruhu v britském Silverstonu a vývoj má probíhat i na dalších místech, do několika let by z toho měl vzejít malosériový supersport. Ten by měl ověřit schopnosti technologie v praxi a pár let nato by se pak tento koncept měl dostat i do mnohem obyčejnějších vozů – Techrules plánuje výrobu kompaktního vozu a auta o třídu menší. Škoda Fabia by tak za několik let mohla dostat konkurenta s turbínou pod kapotou.

Bude nahánět Bugatti

První turbínový supersport bude auto vpravdě výjimečné. Výkon elektromotorů je ohromujících 1 044 koní a je jich tu rovnou šest. Dva vpředu, vzadu jsou na každé kolo další dva elektromotory. Techrules tvrdí, že tohle řešení je lepší z hlediska zástavbových poměrů i dostupnosti výkonu. Sadu baterií má supersport relativně skromnou, vystačit by měly na zhruba 150 kilometrů jízdy.

A díky tomu, že turbínový generátor s veškerým příslušenstvím (čerpadla, měniče, motorgenerátor a samotná mikroturbína) má hmotnost jen 100 kilogramů, podařilo se udržet nízko i celkovou hmotnost studie. Momentálně je to 1 380 kilogramů, ale u Techrules by se v sériovém provedení rádi dostali na suchou hmotnost pod 1 000 kilogramů.

Výsledkem mají být naprosto špičkové dynamické parametry. Zrychlení na stovku má trvat 2,5 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 350 km/h. Díky vektorování síly jednotlivých elektromotorů bude vůz jistě velmi schopný i v zatáčkách.

Velká efektivita

Nový turbínový pohon by měl být nesmírně efektivní. Techrules dokonce slibuje fantastickou spotřebu 0,18 litru paliva na 100 kilometrů – v případě provedení AT96 leteckého benzinu kerosinu. Firma ale sportovně přiznává, že to je teoretická hodnota v plug-in hybridním provozu, kdy se bude sada baterií dobíjet ze zásuvky a generátor přijde ke slovu v oficiálním testovacím cyklu jen málokdy.

Techrules AT96

Čínská firma ale sympaticky „přiznává barvu“, když říká, že s náplní 80 litrů leteckého benzinu a plně nabitými bateriemi je dojezd hybridu 2 000 kilometrů. Dále v tiskové zprávě Techrules uvádí, že v případě, že se bude baterie výhradně dobíjet pomocí palubního generátoru, je průměrná spotřeba paliva 4,8 litru na 100 kilometrů.

Dobití baterií s kapacitou 20 kWh využitelné energie by mělo za pomoci turbínového generátoru trvat asi 40 minut, turbína samotná má výkon 30 kW. To znamená, že při běžné jízdě by měla stíhat auto s určitou rezervou bez problémů dobíjet. Jinak tomu ale bude při ostré jízdě, na okruhu jistě půjde techrules „vyšťavit“ třeba za 20 minut, pak bude muset řidič na dobití čekat.

Fotogalerie

Pro běžné sériové modely, které firma plánuje začít vyrábět později, by ale tohle nemuselo být žádné zásadní omezení. Na druhou stranu spotřeba paliva se u obyčejnějších verzí asi moc lišit nebude, turbína sice bude moci mít nižší výkon, ale efektivita bude nejspíš podobná.

Špičková turbína

Kromě celého uspořádání pohonu stojí u vozu techrules za pozornost právě samotná turbína. Malý palubní generátor dostal několik zajímavých řešení, které mají zvýšit využitelnost a spolehlivost turbíny v praxi. Výrobce tak například vyvinul speciální magneticko-vzduchová ložiska, díky kterým může turbína točit až 96 000 otáček za minutu i v drsných podmínkách silničního provozu. Rázy při jízdě na silnici totiž jinak na přesnost velmi náročné turbíny nemají moc rády, nová ložiska přitom mimo jiné pomohla zvýšit právě tolerance v celém ústrojí, takže třeba při otřesech nehrozí poškození turbíny.

Výhodou je také možnost provozu na celou řadu paliv. Techrules uvádí třeba zemní plyn, bioplyn, naftu, benzin nebo kerosin, možností bude ale určitě více. Firma vyzdvihuje, že pro provoz jejích vozů nebude potřeba žádná speciální infrastruktura, jako v případě elektromobilů nebo vozů na vodík.

Techrules GT96

Turbínový sen

Čínští investoři začínají být v automobilovém světě velmi ambiciózní a zatímco dříve se zdálo, že bude chtít Čína svět zaplavit levnými auty pochybné kvality, v posledních letech se karta trochu obrací. Čínský kapitál se podílí na vývoji moderních technologií pro automobilový průmysl. Mnoho peněz investuje do rozvoje elektromobilů, třeba i americká novinka Faraday Future, která chce vyzvat na souboj Muskovu Teslu, za sebou má čínský kapitál.

Techrules je mezi těmito pokusy asi nejodvážnější, turbína jako generátor sice není žádný nový nápad, ale v praxi se zatím v automobilu neprosadila. Mladá firma to ovšem chce změnit.





Nejčtenější

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Další z rubriky

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.