Telefon za volantem? Pokuta!

P r a h a - Ani den navíc nebudou dopravní policisté tolerovat, když budou mít řidiči v ruce při jízdě autem telefonní přístroj. "Ta změna pravidel není nijak překvapující, mluví se o ní dost dlouho. Od ledna řidiče nečeká žádná doba hájení," ubezpečuje Josef Daniška z ředitelství republikové dopravní policie v Praze. Přistiženému motoristovi hrozí pokuta až tisíc korun. Daniška však přiznává, že tvrdost postihu záleží na konkrétním policistovi a na jeho posouzení situace.
Změnu v pravidlech přináší nový silniční zákon, který začne platit již za dvacet dní. Řidiči zakazuje "držet při jízdě s vozidlem v ruce telefonní přístroj nebo jiné hovorové zařízení". V praxi to znamená, že při telefonování za volantem bude motorista muset použít takzvanou hands free sadu, s jejíž pomocí mu zůstanou i při vyřizování hovoru volné obě ruce. Podle pražského motoristického právníka Michala Dlaboly však nemusí být povinné použití právě hands free sady. "Řidič nesmí telefon držet v ruce. Pokud mu ho při hovoru přidrží například spolujezdec nebo si ho bude krkolomně přidržovat ramenem, rozhodně neporuší nové pravidlo. Je na řidiči, jak zajistí, aby nedržel přístroj v ruce," upozorňuje Dlabola. Pokud motorista nemá mobilní telefon s hlasovým vytáčením, bude nucen i při použití hands free sady sáhnout na přístroj, buď aby vytočil číslo, nebo přijal či ukončil hovor. Přitom kdykoli se mu mobil ocitne v ruce, dopouští se přestupku. "Tolerovat budeme krátkou manipulaci s přístrojem, zhruba jako když řidič zapíná nebo vypíná autorádio," tvrdí Daniška. "Kdyby policie chtěla být přísná, může v i v těchto případech použít zákona. V dalším ustanovení se říká jasně, že řidič má povinnost věnovat se plně řízení vozidla," tvrdí Václav Špička ze sdružení Autoklub. Motorističtí odborníci i právníci se shodují, že půjde jen obtížně kontrolovat, zda řidiči nové pravidlo dodržují. "Situace bude podobná jako u používání bezpečnostních pásů, které často na oblečení nejsou vůbec vidět," říká Václav Špička. Podle něho se za vysokým počtem nehod zaviněných tak, že se řidič nevěnoval plně řízení, skrývá právě telefonování nebo manipulace s telefonem. Dopravní policisté se však domnívají, že mají prostředky, jak odhalit nepořádné řidiče. "Kontrolovat budeme jednak pohledem, jednak pomocí dalekohledu," vysvětluje Daniška. Pravidla omezující telefonování za volantem platí už v mnoha zemích světa, jako je Austrálie nebo Japonsko. V Evropě nesmí řidič telefonovat v Británii, Itálii, ve Švýcarsku, v Portugalsku, Polsku a v Belgi.

Od ledna v autě telefon do ruky nepatří