Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákup ojetiny na ulici: mizerně opravenou bouračku nemáte šanci odhalit

  10:13aktualizováno  10:13
Na českých silnicích jezdí 18 procent ojetých aut, které nesplňují současné bezpečnostní nároky. Většina z nich se prodává prostřednictvím soukromých inzerátů nebo v malých autodílnách. Vyplývá to z šetření Asociace autobazarů provedeném letos v lednu a únoru.

Největší riziko hrozí při nákupu nekvalitně opraveného bouraného vozu. Ilustrační foto | foto: Lukáš Hron, Mobil

Podle asociace (APPAA) stále roste věk dovezených aut. Jen během prvních dvou prvních měsíců letošního roku se do země dovezlo 20 tisíc vozů, z nichž byla téměř polovina starší deseti let.

VIDEO

Podívejte se na crashtest auta po bouračce - zde

„Nejvíce takových vozů se prodává prostřednictvím soukromé inzerce,“ říká Petr Přikryl z APPAA s tím, že prodávající spoléhají především na to, že na ulici nemá kupující v podstatě žádnou možnost zjistit reálný technický stav auta. Kam koukat, když kupujete ojetinu, čtěte zde

Největší riziko podle něj hrozí při nákupu bouraného a nekvalitně opraveného auta. V případě dopravní nehody jsou totiž důsledky střetu daleko fatálnější. „V průměru dochází k vyššímu rozsahu zranění, a to až o 70 procent ve srovnání s vozem, který žádnou vážnou havárii v minulosti neprodělal,“ uvádí Přikryl.

„Jen za první dva měsíce letošního roku jsme odmítli vykoupit přibližně 750 vozidel z důvodu špatného technického stavu,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. „Z tohoto čísla lze odvodit, že jenom tento bazar odmítá ročně 5000 vozidel, jejichž technický stav neodpovídá současným standardům,“ uvádí Přikryl „Zůstává proto otázkou, kde takové vozy končí a jakou cestou se nakonec dostanou na trh.“

Situaci potvrzuje i Petr Špaček z dalšího pražského autobazaru: „Skoro denně nás kontaktují dovozci levných vozidel a snaží se nám prodat nekvalitní vozidla v žalostném technickém stavu po haváriích a nekvalitních opravách.“

Policejní statistiky uvádějí, že vinou špatného technického stavu bylo v roce 2015 způsobeno téměř 500 dopravních nehod.

Auta v Česku stárnou

K 31. 12. 2015 bylo v ČR registrováno 5 158 516 osobních automobilů s průměrným stářím 14,3 roku, podíl vozidel starších 10 let činil 64,2%. K 31. 12. 2014 to bylo 4 937 205 osobních automobilů s průměrným stářím 14,1 roku, podíl vozidel starších 10 let činil 63,2%.

Podíl dovážených ojetých automobilů na prvně registrovaných vozidlech v roce 2015 činil 40% (z toho téměř 50% bylo starších než 10 let).

Zdroj: Svaz dovozců automobilů

Autor:




Nejčtenější

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.