Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákup ojetiny na ulici: mizerně opravenou bouračku nemáte šanci odhalit

  10:13aktualizováno  10:13
Na českých silnicích jezdí 18 procent ojetých aut, které nesplňují současné bezpečnostní nároky. Většina z nich se prodává prostřednictvím soukromých inzerátů nebo v malých autodílnách. Vyplývá to z šetření Asociace autobazarů provedeném letos v lednu a únoru.

Největší riziko hrozí při nákupu nekvalitně opraveného bouraného vozu. Ilustrační foto | foto: Lukáš Hron, Mobil

Podle asociace (APPAA) stále roste věk dovezených aut. Jen během prvních dvou prvních měsíců letošního roku se do země dovezlo 20 tisíc vozů, z nichž byla téměř polovina starší deseti let.

VIDEO

Podívejte se na crashtest auta po bouračce - zde

„Nejvíce takových vozů se prodává prostřednictvím soukromé inzerce,“ říká Petr Přikryl z APPAA s tím, že prodávající spoléhají především na to, že na ulici nemá kupující v podstatě žádnou možnost zjistit reálný technický stav auta. Kam koukat, když kupujete ojetinu, čtěte zde

Největší riziko podle něj hrozí při nákupu bouraného a nekvalitně opraveného auta. V případě dopravní nehody jsou totiž důsledky střetu daleko fatálnější. „V průměru dochází k vyššímu rozsahu zranění, a to až o 70 procent ve srovnání s vozem, který žádnou vážnou havárii v minulosti neprodělal,“ uvádí Přikryl.

„Jen za první dva měsíce letošního roku jsme odmítli vykoupit přibližně 750 vozidel z důvodu špatného technického stavu,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. „Z tohoto čísla lze odvodit, že jenom tento bazar odmítá ročně 5000 vozidel, jejichž technický stav neodpovídá současným standardům,“ uvádí Přikryl „Zůstává proto otázkou, kde takové vozy končí a jakou cestou se nakonec dostanou na trh.“

Situaci potvrzuje i Petr Špaček z dalšího pražského autobazaru: „Skoro denně nás kontaktují dovozci levných vozidel a snaží se nám prodat nekvalitní vozidla v žalostném technickém stavu po haváriích a nekvalitních opravách.“

Policejní statistiky uvádějí, že vinou špatného technického stavu bylo v roce 2015 způsobeno téměř 500 dopravních nehod.

Auta v Česku stárnou

K 31. 12. 2015 bylo v ČR registrováno 5 158 516 osobních automobilů s průměrným stářím 14,3 roku, podíl vozidel starších 10 let činil 64,2%. K 31. 12. 2014 to bylo 4 937 205 osobních automobilů s průměrným stářím 14,1 roku, podíl vozidel starších 10 let činil 63,2%.

Podíl dovážených ojetých automobilů na prvně registrovaných vozidlech v roce 2015 činil 40% (z toho téměř 50% bylo starších než 10 let).

Zdroj: Svaz dovozců automobilů

Autor:




Nejčtenější

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Adolf Veřmiřovský (vlevo) s Tatrou 607 a Jaroslav Pavelka s T607-2 na startu...
Autofotka týdne: Formule Tatra se potkají na trati poprvé od roku 1958

V padesátých létech vládly formule Tatra československým okruhům a pomýšlet mohly i na start ve Formuli 1. V roce 1958 ale jejich kariéra skončila v muzeu a na...  celý článek

Renault Kadjar 1.6dCi 96KW  ZEN     ČR...
Renault Kadjar 1.6dCi 96KW ZEN ČR...

r.v. 2016, naj. 24 748 km, diesel, 1. majitel
469 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.