Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tempomat řidičům pomáhá, ale může je i ohrozit. Podle výzkumu uspává

  11:00aktualizováno  11:00
Někteří na ně nedají dopustit, pro jiné jsou jen zbytečným výstřelkem přetechnizované doby. Zařízení, které řidičům pomáhá udržovat konstantní rychlost, v sobě totiž skrývá i potenciální nebezpečí. Ospalost a delší reakční doba se mohou na silnici vymstít.

Tempomat se dostává do stále lacinějších aut. Systém, který udržuje nastavenou rychlost bez nutnosti držet nohu na plynovém pedálu, původně vymysleli pro kamiony. | foto: Michael Langr, iDNES.cz

Tempomaty a omezovače rychlosti nepatří ve výbavách automobilů k ničemu novému, v podstatě se dají najít u téměř všech vozů vyšší třídy. Značky jako například Volvo, BMW nebo Mercedes nabízejí i náročnější kombinace bezpečnostních zařízení, které mají řidičům usnadnit jízdu. Adaptivní tempomat, který se postupem času propracoval třeba i do Škody Octavie, udržuje konstantní odstup za autem vpředu. Nastavíte požadovanou rychlost, ale auto s pomocí radaru samo zrychluje a zpomaluje podle podmínek na silnici.

Nicméně nedávný výzkum společnosti VINCI Autoroutes Foundation ve spolupráci s univerzitou ve Štrasburku před používáním podobných systémů na delší časové úseky varuje. Řidiči jsou totiž při jejich využívání vystaveni vyššímu riziku dopravní nehody z důvodu ospalosti, rozptýlené pozornosti a nižší schopnosti kontrolovat jízdu.

Testování probíhalo na 90 řidičích různého věku, u kterých vědci při používání tempomatu zjistili nárůst období ospalosti o 25 procent oproti od řidičům, kteří se řízení věnovali bez asistenčních systémů.

Může se hodit

Toužíte po autu s tempomatem? Vyberte si ze spousty značek a modelů na Automodul.cz

Ztráta pozornosti se podle studie objevuje už po 30 minutách jízdy, zvláště pak u mladších řidičů, kteří snáze podléhají únavě. Ve Francii se přisuzuje spícím řidičům zhruba 30 procent ze všech úmrtí na silnicích. O boji vědců s mikrospánkem si můžete přečíst zde.

Výzkum také potvrdil, že při použití tempomatu se reakční doba řidičů prodloužila v průměru až o jednu sekundu. Při maximálním rychlostním limitu ve Francii, který je stejný jako v České republice (130 km/h), tak řidiči potřebovali při simulovaném nebezpečí až o 40 metrů delší brzdnou dráhu.

Řidiči navíc mají při využívání asistenčních systémů menší kontrolu nad vozidlem a především méně "kontrolují" směr jízdy v přímém směru, v průměru až o 25 procent. Při delších jízdách tento údaj dokonce narůstá. Při použití tempomatu také řidiči déle zůstávají v předjížděcích pruzích a nevrací se do pomalejších.

"Smyslem není jednoduše radit řidičům, aby se vyhnuli používání těchto asistenčních pomůcek, které poskytují skutečnou výpomoc v podobě dodržování rychlosti a celkového komfortu," říká o závěrech studie Bernadette Moreau ze společnosti VINCI Autoroutes Foundation. "Každopádně by tyto systémy neměly být využívány systematicky, ale spíše vědomě a s určitou opatrností."

Professor André Dufour, který celý výzkum vedl, pak doporučuje vypínat asistenční systémy v hustém provozu a v zástavbě. A nabádá ke zvýšené opatrnosti při delších jízdách. "Řidiči by měli zvýšit počet zastávek, které jim pomohou udržovat zvýšenou pozornost."

"Rozmazlovacích" pomůcek v autech navíc přibývá. Velkým uspávačem je auto, které má kromě tempomatu ještě automatickou převodovku. A pokud je vybaveno například i systémem pro udržování v jízdním pruhu (auto samo koriguje směr při přejetí bílé čáry), je na mikrospánek zaděláno. Řidič má totiž v takovém autě za úkol vlastně jen točit volantem, což při vícehodinové cestě spolehlivě uspí každého.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Další z rubriky

Přeletěl s autem na padáku z Francie do Anglie
VIDEO: Dobrodružná cesta létajícím autem přes La Manche

Přes lamanšský průliv se může cestovat různými způsoby: trajektem, tunelem ve vlaku, letadlem, obzvláště zdatní jedinci se mohou pokusit kanál přeplavat....  celý článek

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.