Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vnitřek auta se na slunci zahřeje až na 70 stupňů

  7:26aktualizováno  7:26
Teplota v uzavřených vozech se v létě může během hodiny zvýšit až na dvojnásobek. Při 30 stupních Celsia vydrží člověk ve stojícím autě maximálně 20 minut, zjistil v testu Ústřední automotoklub.

Folie na oknech pomohou zabránit zahřívání interiéru jen krátkodobě. | foto: ČADOF

"Při letních výletech může přijít bolest a únava za volantem velmi rychle. Interiér auta se totiž na letním sluníčku dokáže ohřát až na 70 stupňů Celsia. Řidiči jsou pak rychle unaveni, nepozorní a agresivní. Teplo vede nejen ke zdravotním problémům, ale i ke zvýšenému nebezpečí vážné nehody," uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Test rovněž ukázal, že netrvanlivé potraviny umístěné například na palubní desce nebo v kufru auta se zkazí během půl hodiny. "Dospělý člověk nedokáže v létě za teplot kolem 30 stupňů Celsia vydržet v zavřeném vozidle déle než 15 až 20 minut. Pak by následoval zřejmě kolaps." A co by se stalo dítěti zavřenému nerozumnými rodiči ve vozidle během hodinového nákupu nebo podobně? "Raději ani nedomýšlet," dodal Sirota.

Podle zástupců Besipu by motoristé rozhodně neměli v autě v létě nechávat léky, potraviny, ale například ani voňavky, které mohou explodovat. Na cestu by měli vyjíždět vybaveni dostatkem tekutin ve vzdušném a lehkém, nejlépe bavlněném oblečení. Neměli by také plánovat cestu přes poledne zhruba do 15:00, kdy se vozidlo ohřívá nejvíce. V případě použití klimatizace by rozdíl vnitřní a venkovní teploty neměl být vyšší než šest až deset stupňů. Klimatizace navíc zvyšuje spotřebu vozu až o dva litry paliva na 100 km.

V sousedním Polsku nedávno vzbudila pozornost smrt tříleté dívky, kterou tatínek zapomněl v rozpáleném autě. Podobné případy, kdy dítěti ponechanému v uzavřeném voze hrozila smrt, se v minulosti staly i v Česku. Například předloni nechali rodiče v Uherském Hradišti šestiměsíční miminko přes tři čtvrtě hodiny samotné v autě. Trpící chlapeček vzbudil pozornost pláčem, kolemjdoucí přivolala záchranáře, kteří jej vyprostili a odvezli na jednotku intenzivní péče.

Autoři: ,


Témata: klimatizace


Nejčtenější

Řidička v Jablonci nad Nisou odklízí sníh z okna automobilu (14. října 2009)
Vyrážíte na hory? Nechte zkontrolovat auto a prospat řidiče

Tisíce Čechů vyráží na hory do zahraničí po vlastní ose. Přinášíme pár tipů, jak se na cestu co nejlépe připravit, aby vás za hranicemi nic nezaskočilo....  celý článek

Triumph Street Triple 765 RS
První jízda britského drsňáka: Triumph Street je nový od výfuku po ventilek

Jakkoli tradiční britský výrobce v posledních sezónách chrlil novinky jako na běžícím pásu, produktové řadě Street Triple se změny vždy vyhnuly. Snad v tom byl...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Volkswagen Tiguan GTE
Svět si zamiloval SUV. Prodej nových aut táhnou díky pohodlí i bezpečí

Každé čtvrté auto, které si loni koupili zákazníci v Evropě, bylo z kategorie SUV. Segment aut, ve kterém se ukrývají malá auta s pár plasty, navíc dodávající...  celý článek

Citroën C4 Cactus
Francie prozkoumá emise PSA: Citroën Cactus sedminásobně překročil limity

Koncerny Renault a PSA jsou ve Francii konfrontovány s podezřelými výsledky emisních testů. Podle britského serveru Autocar byly například modelu Citroën C4...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.