Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vnitřek auta se na slunci zahřeje až na 70 stupňů

  7:26aktualizováno  7:26
Teplota v uzavřených vozech se v létě může během hodiny zvýšit až na dvojnásobek. Při 30 stupních Celsia vydrží člověk ve stojícím autě maximálně 20 minut, zjistil v testu Ústřední automotoklub.

Folie na oknech pomohou zabránit zahřívání interiéru jen krátkodobě. | foto: ČADOF

"Při letních výletech může přijít bolest a únava za volantem velmi rychle. Interiér auta se totiž na letním sluníčku dokáže ohřát až na 70 stupňů Celsia. Řidiči jsou pak rychle unaveni, nepozorní a agresivní. Teplo vede nejen ke zdravotním problémům, ale i ke zvýšenému nebezpečí vážné nehody," uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Test rovněž ukázal, že netrvanlivé potraviny umístěné například na palubní desce nebo v kufru auta se zkazí během půl hodiny. "Dospělý člověk nedokáže v létě za teplot kolem 30 stupňů Celsia vydržet v zavřeném vozidle déle než 15 až 20 minut. Pak by následoval zřejmě kolaps." A co by se stalo dítěti zavřenému nerozumnými rodiči ve vozidle během hodinového nákupu nebo podobně? "Raději ani nedomýšlet," dodal Sirota.

Podle zástupců Besipu by motoristé rozhodně neměli v autě v létě nechávat léky, potraviny, ale například ani voňavky, které mohou explodovat. Na cestu by měli vyjíždět vybaveni dostatkem tekutin ve vzdušném a lehkém, nejlépe bavlněném oblečení. Neměli by také plánovat cestu přes poledne zhruba do 15:00, kdy se vozidlo ohřívá nejvíce. V případě použití klimatizace by rozdíl vnitřní a venkovní teploty neměl být vyšší než šest až deset stupňů. Klimatizace navíc zvyšuje spotřebu vozu až o dva litry paliva na 100 km.

V sousedním Polsku nedávno vzbudila pozornost smrt tříleté dívky, kterou tatínek zapomněl v rozpáleném autě. Podobné případy, kdy dítěti ponechanému v uzavřeném voze hrozila smrt, se v minulosti staly i v Česku. Například předloni nechali rodiče v Uherském Hradišti šestiměsíční miminko přes tři čtvrtě hodiny samotné v autě. Trpící chlapeček vzbudil pozornost pláčem, kolemjdoucí přivolala záchranáře, kteří jej vyprostili a odvezli na jednotku intenzivní péče.

Autoři: ,


Témata: klimatizace


Nejčtenější

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.