Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vnitřek auta se na slunci zahřeje až na 70 stupňů

  7:26aktualizováno  7:26
Teplota v uzavřených vozech se v létě může během hodiny zvýšit až na dvojnásobek. Při 30 stupních Celsia vydrží člověk ve stojícím autě maximálně 20 minut, zjistil v testu Ústřední automotoklub.

Folie na oknech pomohou zabránit zahřívání interiéru jen krátkodobě. | foto: ČADOF

"Při letních výletech může přijít bolest a únava za volantem velmi rychle. Interiér auta se totiž na letním sluníčku dokáže ohřát až na 70 stupňů Celsia. Řidiči jsou pak rychle unaveni, nepozorní a agresivní. Teplo vede nejen ke zdravotním problémům, ale i ke zvýšenému nebezpečí vážné nehody," uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Test rovněž ukázal, že netrvanlivé potraviny umístěné například na palubní desce nebo v kufru auta se zkazí během půl hodiny. "Dospělý člověk nedokáže v létě za teplot kolem 30 stupňů Celsia vydržet v zavřeném vozidle déle než 15 až 20 minut. Pak by následoval zřejmě kolaps." A co by se stalo dítěti zavřenému nerozumnými rodiči ve vozidle během hodinového nákupu nebo podobně? "Raději ani nedomýšlet," dodal Sirota.

Podle zástupců Besipu by motoristé rozhodně neměli v autě v létě nechávat léky, potraviny, ale například ani voňavky, které mohou explodovat. Na cestu by měli vyjíždět vybaveni dostatkem tekutin ve vzdušném a lehkém, nejlépe bavlněném oblečení. Neměli by také plánovat cestu přes poledne zhruba do 15:00, kdy se vozidlo ohřívá nejvíce. V případě použití klimatizace by rozdíl vnitřní a venkovní teploty neměl být vyšší než šest až deset stupňů. Klimatizace navíc zvyšuje spotřebu vozu až o dva litry paliva na 100 km.

V sousedním Polsku nedávno vzbudila pozornost smrt tříleté dívky, kterou tatínek zapomněl v rozpáleném autě. Podobné případy, kdy dítěti ponechanému v uzavřeném voze hrozila smrt, se v minulosti staly i v Česku. Například předloni nechali rodiče v Uherském Hradišti šestiměsíční miminko přes tři čtvrtě hodiny samotné v autě. Trpící chlapeček vzbudil pozornost pláčem, kolemjdoucí přivolala záchranáře, kteří jej vyprostili a odvezli na jednotku intenzivní péče.

Autoři: ,


Témata: klimatizace


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
V Česku se nejspíše bude vyvíjet nové auto pro Indii. Škoda nabere lidi

Automobilka Škoda Auto se přiblížila další velké vývojové zakázce na nové auto, která přinese výrazné rozšíření počtu zaměstnanců v Mladé Boleslavi. Pro...  celý článek

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior
Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou...  celý článek

Veletrh Motocykl 2016
Motorkáři, budíček! Motoveletrhy zahájí za týden sezonu

Motorkáři se začnou probouzet ze zimního spánku. Už tradičně startuje jejich sezona začátkem března motocyklovými veletrhy.  celý článek

Trabanty se do Československa oficiálně přestaly dovážet v polovině osmdesátých...
Otec trabantu: Co jsme měli dělat, když jsme neměli plech?

Winfried Sonntag začínal před válkou u Horchu, nakonec skončil jako zastupující šéf celého východoněmeckého autoprůmyslu. Pro německý Zeit vzpomínal nejen na...  celý článek

Jawa 350 OHC
Nová Jawa 350 v plné parádě. Retro pod sto tisíc

Týnecká Jawa oficiálně představila dva nové retro modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage s čtyřdobými jednoválci a řadou moderních prvků jako ABS. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.