Teréňáky, hybaj z města!

  • 438
Pařížské majitele terénních vozidel čekají těžké časy. Městská rada schválila doporučení omezit po městě jízdy těchto strojů, které jsou nevyhovující z ekologického hlediska, a uvažuje přímo o zákazu jejich provozu.

Nejprve by se landrovery, Grand Cherokee, pajero a další podobné vozy měly přestat prohánět po velkých bulvárech podél Seiny či v oblasti kolem Vítězného oblouku.

Počítá se také se zákazem jejich vyjíždění ve dnech vysokého znečištění ovzduší.
Úplný zákaz chce město začlenit do celkového plánu silničního provozu v Paříži, který nyní zpracovává.

Radní ze strany Zelených, kteří návrh předložili, uvádějí, že terénní vozy produkují až čtyřikrát více škodlivin než běžné osobní automobily. Plyne to z jejich vysoké spotřeby - po městě až kolem dvaceti litrů na sto kilometrů.

***

"Nejsou vhodné do města, znečišťují životní prostředí, mají velkou spotřebu, zabírají příliš místa a jsou nebezpečné pro chodce a ostatní auta, " řekl o SUVčkách Denis Baupin, člen strany Zelených. Proti se staví francouzský klub 4x4, který mluví o pocitu bezpečnosti, který řidič za volantem velkého teréňáku pociťuje. Brání se i právem volby: každý si může vybrat jakým autem bude jezdit. 

***

Na omezení vjezdu pro módní automobily kategorie SUV pomýšlí i Londýn.

***

Londýnský starosta Ken Livingstone prohlásil, že SUV: "...jsou špatná pro Londýn ...absolutně neužitečná" a jejich majitele označil za "complete idiots".

Napsalo cnn.com

***

Londýnská radnice bude muset při prosazování podobné vyhlášky odolávat, mimo jiné, britské legendě Land Rover, která na terénních vozech staví svou historii a samotnou existenci.

Naopak, žádný z francouzských výrobců na pole SUV a off-roadů prozatím nezavítal. 

Pařížská radnice je v rukou levicové opozice. Radní za vládní pravicový Svaz pro lidové hnutí hlasovali proti zákazu terénních vozů, protože podle nich nebude mít na stav ovzduší skutečný vliv.

Bojovníci proti terénním vozům v ulicích měst našli podporu u ministra životního prostředí Serge Lepeltiera. Od ledna roku 2005 zaplatí milovníci 4x4 "zelenou daň" za nákup "ekologicky nevhodného auta".  Daň by měla činit až 3 500 euro. Nové opatření se dotkne až poloviny ze dvou milionů aut, které se ve Francii ročně prodají.   

Odpůrci daně tvrdí, že podobné opatření uvrhne do krize trh s novými automobily a naopak bude při životě udržovat dosluhující ojetiny.

Na rozdíl od "žravých a  nebezpečných bestií" budou zvýhodněny maloobjemové diesely do 1400 ccm s částicovými filtry. Na nich by řidiči mohli ušetřit až 800 euro.

Terénní vozy jsou teď ve Francii v módě a trh s nimi je na vzestupu. Loni jich například firma Land Rover prodala o 11 procent více než v předchozím roce.

"Lidé chtějí odlišné, sympatické, všestranně použitelné auto," tvrdí její mluvčí.

List Libération připomíná průzkum, který si v USA zadala automobilka Chrysler a podle něhož si terénní vozidla kupují většinou lidé, kteří jsou málo sebejistí, pyšní, egocentričtí a postrádají důvěru ve své řidičské schopnosti.

Podle agentury AFP jsou teď terénní vozidla kvůli své vysoké spotřebě terčem mnoha kritiktaké v USA. Především v souvislosti s nynějším růstem cen pohonných hmot.  Objevil se i slogan: "Řídíš-li SUV podporuješ Al-Kajdu."

Inspirovali se také italští ochránci přírody. Připravují výzvu pro starosty 10 italských měst k uzavření historických center pro vozidla typu off-road/SUV.  Radikální Italové se k problému staví ještě razantněji. Požadují absolutní zákaz těchto aut v historických centrech, vysoké daňové zatížení jejich majitelů a dokonce i speciální řidičské průkazy opravňující k jejich řízení. Speciální "terénní řidičák" by řidič obrdžel až po úspěšném absolovování dodatečných zkoušek, ve kterých by prokázal, že je schopen zvádnout nebezpečí vyplývající z vysoko položeného těžiště vozu apod. 

Italové tvrdí, že spotřeba SUVček je v porovnání se srovnatelně velkými a těžkými vozy o 30% vyšší a o 60% vyšší než u vozů, které běžně používají. Pouze menšina (4 z 10) je pak vybavena redukčními převodovkami a dalšími systémy ulehčujícími prostupnost terénem. Naopak jejich brzdná dráha je díky vysoké hmotnosti mnohem delší. Dalším argumentem proti je jejich vysoká nebezpečnost pro malá auta.

Poslední zajímavý údaj italských odpůrců 4x4: riziko umrtí je při srážce "normálního auta" s SUVčkem 5,6 krát vyšší, než při střetu dvou aut standardních rozměrů.

***

Britský Guardian uveřejnil výsledky průzkumu, ze kterého vyplývá, že pouze jeden z osmi majitelů vozu 4x4 s ním někdy zavítal do terénu. Šest z deseti off-roadů pak nikdy nevyjelo z města.

***

V České republice se za prvních pět měsíců letošního roku prodalo 1012 terénních vozů (SUV+off-roady) z celkově 54804 prodaných nových osobních aut.

,