Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Unikátní pásový teréňák s vagonkem nic nezastaví

Exkluzivně   7:45aktualizováno  7:45
Chcete dojet opravdu vždy a všude? Zapomeňte na kola, obujte pásy. Švédský čtyřpásový speciál původně vyvinutý pro armádu nezastaví nic. V Česku můžete speciál unikátní dvoukabinové konstrukce potkat s trochou štěstí na horách. Mají ho třeba i hasiči na Liberecku.

Dnešní teréňáky už nejsou, co bývaly. Namísto bahnění a šplhání do skal vyhánějí menší auta z levých dálničních pruhů, vozí děti do školky a frajery s rukou visící z okýnka po pražských Příkopech. A tomu se přizpůsobuje i technika. Auto, které na pohled míří do terénu, je často jen obyčejná "dvoukolka" s pohonem jediné nápravy.

Kdo chce opravdu drsný stroj, který se vyšplhá všude, nezastaví ho ani voda a vydrží nejhrubší zacházení, shání třeba legendární hummer. Neotřelou alternativou může být na pohled legrační dvoukabinový, původně pro švédskou armádu vyvinutý Hägglunds BV206. Pravda, plazit se umí maximálně pětapadesátkou. Zato se vyškrábe kamkoliv. Takže nemusíte k cíli objíždět po cestách, ale jet přímo...

Jeho výrobce, dnes je jím mezinárodní zbrojařský koncern BAE Systems, schopnost BV206 dostat se kamkoliv srovnává dokonce s vrtulníkem. Pravda, už od pohledu moc komfortu nenabízí. Když chcete kvalitní audio, shánějte jinde. Klimatizaci má ve výbavě na přání. Prý třeba skvěle topí.

Hägglunds BV206

Hägglunds vyvinul svůj speciál v sedmdesátých letech, první kusy dostala švédská armáda v roce 1980. Dodnes jich postavili přes jedenáct tisíc, hägglunds slouží v armádách 37 zemí celého světa, včetně americké nebo třeba litevské či brazilské. Potkáte je na Islandu, v Antarktidě i Singapuru. Modrý kousek na exkluzivním videu iDNES.cz slouží na Kolínské boudě v Peci pod Sněžkou.

Další je ozdobou stáje libereckých hasičů, v oranžovém provedení jej můžete vídat také v lyžařském středisku Pustevny, kde se používá jako skibus mezi Velkou sjezdovkou a Pustevnami. "Celkem máme dva kusy a používáme je již druhou sezonu. A jsme opravdu spokojení," říká Karel Šrubař, jednatel SK Skialpin Pustevny.

Speciál byl vyvinut hlavně pro jízdy po zasněženém severu Švédska, BV206 ale zvládne i silnici. Díky gumovým pásům na ni může bez omezení (při jízdě na pevném povrchu vydrží pásy kolem 10 tisíc km, při jízdě na sněhu mnohem víc, vpředu i vzadu jsou stejné). K tomu se umí brodit tříkilometrovou rychlostí i vodou.

Na rozdíl od jiných pásových vozidel se neřídí pákami, ale volantem, jenž ovládá hydrauliku, která natáčí přední část vůči zadní, a tím BV206 zatáčí. Poháněny jsou obě dvojice pásů.

Hägglunds BV206

Na délku má skoro sedm metrů, vysoký je 2,7 metru a široký 187 cm. Manévrovat s ním je hračka, už kvůli jen osmimetrovému poloměru otáčení. Stoupavost na pevném povrchu je 60 procent (úhel 31 stupňů), na sněhu třicet (17 stupňů). "Ovládání je velmi jednoduché a zvládne ho každý průměrný řidič osobního vozu," popisují liberečtí hasiči.

Fotogalerie

BV206 existuje v mnoha provedeních, jako ambulance, hasičský speciál, ale může vozit i dělo. Do přední kabinky se vejde šest lidí, do zadní až jedenáct. Celková užitečná hmotnost (nosnost) je dvě tuny a další dvě a půl tuny utáhne, pohotovostní hmotnost je čtyři a půl tuny.

O pohon se stará benzinový šestiválec od Fordu, anebo naftový šestiválec od Mercedesu. Martin Mičánek z firmy Montrago ze Svobody nad Úpou, která hägglundsy do Česka dováží, uvádí, že s fordím motorem (2,7 V6, 99 kW, 216 Nm) spotřebuje 15 až 35 litrů benzinu, záleží na povrchu, po kterém netradiční pásový obojživelník jede. Na palivo má připravené dvě osmdesátilitrové nádrže.

Udává se, že hägglunds nastartujete i v minus dvaapadesáti. Vždy má automat od Mercedesu, dříve čtyř-, nově u verze s motorem MB 2,7 CDI pětistupňový.

Ojetý hägglunds se dá koupit přibližně od milionu. Ale může stát klidně i přes tři.





Nejčtenější

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Karoq a Kodiaq
Karoq poprvé v Česku: Prolezli jsme novou škodovku skrz naskrz

Nejočekávanější škodovácká novinka letošního roku dorazila do Česka. Exkluzivně jsme mohli auto prozkoumat u automobilky doma v Mladé Boleslavi. K rychlému...  celý článek

Peugeot 301
Levný sedan od Peugeotu prokoukl, má lepší design i výbavu

Vedle stěžejních modelů, které lákají na moderní technologie a progresivní design, Peugeot nabízí také jednoduchou 301. Ta právě vyráží na české silnice v...  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1
Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1

r.v. 2005, naj. 20 500 km, benzín
2 370 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.