Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Unikátní pásový teréňák s vagonkem nic nezastaví

Exkluzivně   7:45aktualizováno  7:45
Chcete dojet opravdu vždy a všude? Zapomeňte na kola, obujte pásy. Švédský čtyřpásový speciál původně vyvinutý pro armádu nezastaví nic. V Česku můžete speciál unikátní dvoukabinové konstrukce potkat s trochou štěstí na horách. Mají ho třeba i hasiči na Liberecku.

Dnešní teréňáky už nejsou, co bývaly. Namísto bahnění a šplhání do skal vyhánějí menší auta z levých dálničních pruhů, vozí děti do školky a frajery s rukou visící z okýnka po pražských Příkopech. A tomu se přizpůsobuje i technika. Auto, které na pohled míří do terénu, je často jen obyčejná "dvoukolka" s pohonem jediné nápravy.

Kdo chce opravdu drsný stroj, který se vyšplhá všude, nezastaví ho ani voda a vydrží nejhrubší zacházení, shání třeba legendární hummer. Neotřelou alternativou může být na pohled legrační dvoukabinový, původně pro švédskou armádu vyvinutý Hägglunds BV206. Pravda, plazit se umí maximálně pětapadesátkou. Zato se vyškrábe kamkoliv. Takže nemusíte k cíli objíždět po cestách, ale jet přímo...

Jeho výrobce, dnes je jím mezinárodní zbrojařský koncern BAE Systems, schopnost BV206 dostat se kamkoliv srovnává dokonce s vrtulníkem. Pravda, už od pohledu moc komfortu nenabízí. Když chcete kvalitní audio, shánějte jinde. Klimatizaci má ve výbavě na přání. Prý třeba skvěle topí.

Hägglunds BV260

Hägglunds vyvinul svůj speciál v sedmdesátých letech, první kusy dostala švédská armáda v roce 1980. Dodnes jich postavili přes jedenáct tisíc, hägglunds slouží v armádách 37 zemí celého světa, včetně americké nebo třeba litevské či brazilské. Potkáte je na Islandu, v Antarktidě i Singapuru. Modrý kousek na exkluzivním videu iDNES.cz slouží na Kolínské boudě v Peci pod Sněžkou.

Další je ozdobou stáje libereckých hasičů, v oranžovém provedení jej můžete vídat také v lyžařském středisku Pustevny, kde se používá jako skibus mezi Velkou sjezdovkou a Pustevnami. "Celkem máme dva kusy a používáme je již druhou sezonu. A jsme opravdu spokojení," říká Karel Šrubař, jednatel SK Skialpin Pustevny.

Speciál byl vyvinut hlavně pro jízdy po zasněženém severu Švédska, BV206 ale zvládne i silnici. Díky gumovým pásům na ni může bez omezení (při jízdě na pevném povrchu vydrží pásy kolem 10 tisíc km, při jízdě na sněhu mnohem víc, vpředu i vzadu jsou stejné). K tomu se umí brodit tříkilometrovou rychlostí i vodou.

Na rozdíl od jiných pásových vozidel se neřídí pákami, ale volantem, jenž ovládá hydrauliku, která natáčí přední část vůči zadní, a tím BV206 zatáčí. Poháněny jsou obě dvojice pásů.

Hägglunds BV260

Na délku má skoro sedm metrů, vysoký je 2,7 metru a široký 187 cm. Manévrovat s ním je hračka, už kvůli jen osmimetrovému poloměru otáčení. Stoupavost na pevném povrchu je 60 procent (úhel 31 stupňů), na sněhu třicet (17 stupňů). "Ovládání je velmi jednoduché a zvládne ho každý průměrný řidič osobního vozu," popisují liberečtí hasiči.

Fotogalerie

BV206 existuje v mnoha provedeních, jako ambulance, hasičský speciál, ale může vozit i dělo. Do přední kabinky se vejde šest lidí, do zadní až jedenáct. Celková užitečná hmotnost (nosnost) je dvě tuny a další dvě a půl tuny utáhne, pohotovostní hmotnost je čtyři a půl tuny.

O pohon se stará benzinový šestiválec od Fordu, anebo naftový šestiválec od Mercedesu. Martin Mičánek z firmy Montrago ze Svobody nad Úpou, která hägglundsy do Česka dováží, uvádí, že s fordím motorem (2,7 V6, 99 kW, 216 Nm) spotřebuje 15 až 35 litrů benzinu, záleží na povrchu, po kterém netradiční pásový obojživelník jede. Na palivo má připravené dvě osmdesátilitrové nádrže.

Udává se, že hägglunds nastartujete i v minus dvaapadesáti. Vždy má automat od Mercedesu, dříve čtyř-, nově u verze s motorem MB 2,7 CDI pětistupňový.

Ojetý hägglunds se dá koupit přibližně od milionu. Ale může stát klidně i přes tři.





Nejčtenější

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.