Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Svezte se Teslou s rukama v klíně, ani parkovat nemusíte

aktualizováno 
Americká automobilka specializovaná na elektromobily je také velkým průkopníkem na poli autonomní mobility. Od letošního podzimu jsou všechny modely značky vybavené zařízením umožňujícím jízdu bez řidiče.

Všechny vozy Tesla, které od 19. října letošního roku sjíždí z výrobních linek automobilky, jsou vybaveny sadou senzorů, které umožní zcela automatickou jízdu bez zásahu řidiče. Vozy tuto funkci zatím nenabídnou, ale v budoucnu automobilka počítá s tím, že půjde aktivovat pomocí softwarových aktualizací. Tesla právě uveřejnila video, které ukazuje, jak taková jízda s autopilotem vypadá.

Tesly ovšem zatím plně automatickou jízdu neumožňují. Hardware sice připraven je, ale software nejspíš potřebuje ještě vyladit a navíc Tesla řeší otázku odpovědnosti v nenadálých situacích. Tu zatím neumí vyřešit ani legislativa.

Fotogalerie

Kolem vozu je nainstalováno celkem osm kamer (tři z toho míří vpřed), které umožňují autu „vidět“ okolí do vzdálenosti až 250 metrů. Dále mají vozy dvanáct ultrazvukových čidel, která slouží nejen jako běžné parkovací senzory, ale také jako podpůrný systém pro rozpoznávání dění kolem vozu.

Poslední součástí systému je čelní radar, který je nastaven tak, že vidí i skrz hustý déšť, mlhu a dokonce je schopen detekovat dění nejen přímo před autem, ale i před vozem jedoucím před ním.

Máme náskok, chlubí se Musk

Na videu je zajímavé sledovat práci softwaru, který analyzuje obraz ze senzorů. K vidění jsou výstupy z přední a bočních kamer, ve kterých software vykresluje vozidla a osoby a také okraje cesty, které vůz potřebuje pro orientaci v prostoru a musí je sledovat pro případ, že by mu zkřížily dráhu.

Auta značky Tesla dostala nové výpočetní centrum, které je založeno na procesorech Nvidia Titan a které je čtyřicetkrát výkonnější než mozek dosavadních modelů značky. O chod chytrých funkcí autonomního řízení se pak má starat takzvaná neurální síť Tesla, která na palubním počítači běží a vyhodnocuje dění kolem vozu.

Vůz má dokonce rozeznat dopravní značení, takže pozná, zda je na daném místě oprávněn zaparkovat. Umí tedy rozlišit například parkovací stání pro invalidy. Více o autopilotovi Tesly čtěte zde

Šéf Tesly Elon Musk novému řešení věří natolik, že už autu řízenému robotem naplánoval nejpozději do konce příštího roku ukázkovou jízdu z Los Angeles do New Yorku bez jediného zásahu ze strany řidiče.

Jen-Hsun Huang, šéf výrobce procesorů Nvidia před nedávnem prohlásil, že Tesla má oproti všem konkurenčním výrobcům, kteří pracují na systémech autonomního řízení, pět let náskok.





Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínské automobilky dotahují svět, drzých kopií ubývá

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Tak dlouho jsme se čínským automobilkám vysmívali, až doběhly zbytek světa. O designu to platí určitě. Podívejte se na šanghajský autosalon, který je největší...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.