Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Svezte se Teslou s rukama v klíně, ani parkovat nemusíte

aktualizováno 
Americká automobilka specializovaná na elektromobily je také velkým průkopníkem na poli autonomní mobility. Od letošního podzimu jsou všechny modely značky vybavené zařízením umožňujícím jízdu bez řidiče.

Všechny vozy Tesla, které od 19. října letošního roku sjíždí z výrobních linek automobilky, jsou vybaveny sadou senzorů, které umožní zcela automatickou jízdu bez zásahu řidiče. Vozy tuto funkci zatím nenabídnou, ale v budoucnu automobilka počítá s tím, že půjde aktivovat pomocí softwarových aktualizací. Tesla právě uveřejnila video, které ukazuje, jak taková jízda s autopilotem vypadá.

Tesly ovšem zatím plně automatickou jízdu neumožňují. Hardware sice připraven je, ale software nejspíš potřebuje ještě vyladit a navíc Tesla řeší otázku odpovědnosti v nenadálých situacích. Tu zatím neumí vyřešit ani legislativa.

Fotogalerie

Kolem vozu je nainstalováno celkem osm kamer (tři z toho míří vpřed), které umožňují autu „vidět“ okolí do vzdálenosti až 250 metrů. Dále mají vozy dvanáct ultrazvukových čidel, která slouží nejen jako běžné parkovací senzory, ale také jako podpůrný systém pro rozpoznávání dění kolem vozu.

Poslední součástí systému je čelní radar, který je nastaven tak, že vidí i skrz hustý déšť, mlhu a dokonce je schopen detekovat dění nejen přímo před autem, ale i před vozem jedoucím před ním.

Máme náskok, chlubí se Musk

Na videu je zajímavé sledovat práci softwaru, který analyzuje obraz ze senzorů. K vidění jsou výstupy z přední a bočních kamer, ve kterých software vykresluje vozidla a osoby a také okraje cesty, které vůz potřebuje pro orientaci v prostoru a musí je sledovat pro případ, že by mu zkřížily dráhu.

Auta značky Tesla dostala nové výpočetní centrum, které je založeno na procesorech Nvidia Titan a které je čtyřicetkrát výkonnější než mozek dosavadních modelů značky. O chod chytrých funkcí autonomního řízení se pak má starat takzvaná neurální síť Tesla, která na palubním počítači běží a vyhodnocuje dění kolem vozu.

Vůz má dokonce rozeznat dopravní značení, takže pozná, zda je na daném místě oprávněn zaparkovat. Umí tedy rozlišit například parkovací stání pro invalidy. Více o autopilotovi Tesly čtěte zde

Šéf Tesly Elon Musk novému řešení věří natolik, že už autu řízenému robotem naplánoval nejpozději do konce příštího roku ukázkovou jízdu z Los Angeles do New Yorku bez jediného zásahu ze strany řidiče.

Jen-Hsun Huang, šéf výrobce procesorů Nvidia před nedávnem prohlásil, že Tesla má oproti všem konkurenčním výrobcům, kteří pracují na systémech autonomního řízení, pět let náskok.





Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Další z rubriky

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Renault Kadjar 1.6dCi-96KW INTENS...
Renault Kadjar 1.6dCi-96KW INTENS...

r.v. 2016, naj. 22 836 km, diesel, 1. majitel
559 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.