Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyzkoušeli jsme nejlepší elektromobil světa, Teslu Model S

aktualizováno 
Dostali jsme unikátní šanci pořádně potrápit nejlepší elektrické auto dneška. A dostalo nás, je skvělé. Až na tu cenu. Testovaný vrcholný model přijde na 3,3 milionu korun.

Za cenu jedné této tesly byste koupili tři nejdražší superby 3.6 V6 4x4 v nejvyšší výbavě. Ale žádný z nich by vás neuměl odvézt tak levně, skoro zadarmo, ani tak rychle, ani tak pohodlně jako tento americký stroj. Ač je astronomicky drahá, Tesla S nás uhranula. Je to první elektromobil, který se řídí jako dospělé auto, chová se tak na silnici a také umí jet stejně rychle jako moderní sporťák. A přestože stojí na 21" kolech, komfortem se vyrovná kapitánskému Mercedesu třídy S.

Při vší úctě k BMW i3, Nissanu Leaf, Peugeotu iON nebo prototypu e-octavie, s nimiž jsem jezdil, musím říct, že v tesle je to opravdu jiné. To auto dychtivě zatáčí, brutálně zrychluje a perfektně sedí. A to nejlepší nakonec, umí ujet na jedno nabití běžně 450 kilometrů, při velké snaze i přes pět set. To už alespoň připomíná dojezd auta se spalovacím motorem bez natankování.

Dvoustovka není problém

A jako s jediným elektromobilem se s ním dá jet opravdu rychle. S ohromujícím zrychlením z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy je o tři setiny rychlejší než třeba supersporťák Porsche Carrera S (který mimochodem stojí jen o málo méně).

Tesla Model S

Ten zážitek se dá jen těžko popsat. Díky lineárnímu zrychlení má elektromotor k dispozici maximální brutální točivý moment 600 newtonmetrů už od jedné otáčky. A táhne bez řazení (elektromotor nepotřebuje převodovku) až k maximálce. Než stačíte vydechnout, máte na tachometru ohromující číslo. Na přistávací dráze letiště Aera Vodochody jsme z něj vymáčkli impozantních 215 km v hodině!

Fotogalerie

Všechna ostatní elektrická autíčka jedou maximálně stošedesátkou, pak zasáhne omezovač, vždyť by baterie byly za chviličku bez šťávy. Ty v tesle při sprintech většinou nelegálními rychlostmi vydržely bez nabití na 80 kilometrů. A to je krásný výsledek, protože běžný elektromobil umí ujet něco kolem 120 km a když se řidič hodně snaží a co nejvíc dobíjí (rekuperuje), tak i 150. 

Obří kufr a sedm tisíc baterií

Tesla je unikátní i svou konstrukcí. Je to vlastně impozantně velké čtyřdveřové kupé ve stylu dejme tomu Porsche Panamera s poháněnými zadními koly. Motor je však v tomto případě umístěn hned na zadní nápravě, takže oba "kufry" jsou připraveny pro spolknutí zavazadel.

I baterie pomáhají sportovnímu naturelu auta. Jsou v podobě 7 100 "monočlánků" uloženy v podlaze, což snižuje těžiště. Výrobce tvrdí, že v případě vážné závady je možné celou "elektropodlahu" vyjmout a nahradit novou. Zatím se nic takového ještě nestalo. Elektrická auta vůbec vykazují minimální poruchovost, ale není divu, elektromotor je mnohem jednodušší zařízení než spalovací agregát.

Tesla Model S
Tesla Model S

Interiér je až na volant jiný, než to známe z běžných aut. Nemá žádná tlačítka na palubní desce, všechno se ovládá přes obří, na výšku umístěný displej s úhlopříčkou 17 palců, který vypadá jako velký tablet. Na něm se nastavuje všechno od tuhosti podvozku přes vyhřívání sedaček až po otevření střešního okna. Má zabudovaný internetový prohlížeč a on-line navigaci pomocí Google map. Jestli si říkáte, že se takové připojení prodraží, mýlíte se: auto má vlastní SIM kartu, kterou platí automobilka. Systém si sám stahuje aktualizace, majitel se o nic nemusí starat.

Nabíjení: 25 nebo 8, ale i půl hodiny

Z obyčejné domácí zásuvky trvá nabití tesly 25 hodin, za hodinu se "přibije" jen deset kilometrů. Třífázová zásuvka s adaptérem nabije během hodiny 55 km, takže "do plna" to trvá asi osm hodin. S firemním zařízením se tato doba zkrátí na polovinu. Tesla však buduje v USA i v Evropě síť rychlonabíjecích stanic "supercharger", které zvládnou za 30 minut dobít baterie na dojezd 270 km. Šéf Tesly Elon Musk tvrdí, že to je průměrně doba, kterou běžný řidič stráví na pumpě, než natankuje a dá si občerstvení.

Opraváři přijedou až domů

Hodně překvapivé je, že za Teslou nestojí žádná velká světová automobilka, ale poměrně malý výrobce elektromobilů z amerického Silicon Valley s tradicí teprve od roku 2003. Jenže má to, co jiní ne: nezdolného vizionáře, milionáře Elona Muska. Ten kdysi zakládal platební systém PayPal, dnes vede jako nejvyšší šéf Teslu. A model S, který se oficiálně začal prodávat i v Evropě, je opravdu špičkovým technickým dílem.

Tesla Model S

V Česku už několik tesel jezdí, tu testovanou nám půjčili z autocentra AAA Auto, kam ji pořídili kvůli propagaci nové značky Mototechna Premium. Pod ní chtějí prodávat v budoucnu i elektromobily, a na tesle tak budou sbírat zkušenosti s provozem.

A na kolik přesně Tesla S vyšla? "Tohle konkrétní auto vyšlo na 3,3 milionu korun včetně daně. Je to vrcholná specifikace s nejsilnějšími bateriemi, nazvaná Performance," říká manažer AAA Auto Jindřich Topol.

Tesla zatím nemá v Česku zastoupení (snad by mělo být otevřeno příští rok), nejbližší jsou ve Vídni nebo v Mnichově. Áčka tak auto objednala přes internetové stránky zastoupení automobilky v Nizozemsku, kde se také skládají auta pro evropský trh. "Od objednání do dodání to trvalo pět měsíců. Tesla poskytuje i plný servis, včera přijela dodávka kvůli svolávací akci, technici nepatrnou závadu opravili přímo u nás, tomu se nedá nic vytknout. Staví to proces nákupu a poprodejních služeb, jak je známe, na hlavu," dodává Topol.







Nejčtenější

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.