Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čech, co skoncoval s auty, ujede na elektřinu 350 km. Má fešnou teslu

  13:00aktualizováno  13:00
František Kubiš je nadšený elektromobilista. Auto, které by nabíjel elektřinou ze solárních článků na střeše svého domu, sháněl tenhle Rožnovan pět let. Předloni začal jezdit jako první v Česku elektrickým Nissanem Leaf a vzápětí si objednal velký sedan Tesla S. Od září s ním jezdí.

Poslední auto se spalovacím motorem si František Kubiš koupil v roce 2002, byl to Peugeot 307SW 2.0HDi. Ještě ho stále má, nechal si ho kvůli dceři, která má čerstvý řidičák. "Chci, aby se ještě naučila jezdit spalovacím autem, ale budu ho prodávat," vysvětluje. František Kubiš tak s klasickými auty skoncuje. Vínovou Teslu S si dovezl z nizozemského Tilburgu 21. září loňského roku. Osobně si ji tam byl vyzvednout v centrále, kde kompletují vozidla pro celou Evropu. To byla také prozatím jeho nejdelší, 1 300 kilometrů dlouhá cesta s teslou. 

Celkem ho velká komfortní limuzína do zásuvky stála dva a půl milionu korun. Kubiš má však dražší provedení se silnějším motorem a větší kapacitou akumulátorů (85 kWh). Navíc je to kousek z limitované edice, která byla dražší. Základní cena je teď 57 tisíc eur bez daně, tedy asi 1,9 milionu korun s daní.

Fabrika na tesly v Česku

Česko láká další automobilku - čtěte ZDE

Kubiš dosud najezdil s autem přes devět tisíc kilometrů. Na jedno nabití ujede až 500 kilometrů, ověřil si. Je však třeba se za volantem mírnit. "Když jedu dálniční rychlostí a topím si, ujede 300 až 350 kilometrů," popisuje. "Byl jsem na Slovensku, po republice třeba v Českých Budějovicích. Trasu z Rožnova do Brna a zpět jezdím běžně. Tři sta kilometrů najedu bez potíží vždy," dodává.

V porovnání s elektrickým nissanem, který používá spíše na krátké pojížďky, je tesla o poznání lepší. "Pohodlnější, větší, má podstatně lepší zrychlení, i sedadla jsou komfortnější," popisuje. "Je poznat, že je to auto stavěné na dlouhé trasy."

Majitel si na německé dálnici vyzkoušel i rychlosti k 200 km/h: "Auto je naprosto stabilní," líčí a chválí si, jak je tiché. 

Z obyčejné domácí zásuvky trvá nabíjení dlouho, asi 25 hodin. Z třífázové 16 A zásuvky, kterou má v rodinném domě dnes snad každý, trvá nabíjení 8,5 hodiny. Kubiš nabíjí nejčastěji z 32amperové zásuvky, ze které prázdnou baterii nabije "do plna" za 4,5 hodiny.

Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S

Elektromobil prakticky nepotřebuje servis. Nemusíte měnit olej ani další komponenty. Taxa za povinné ručení je velmi nízká. Stejné jako u normálního auta je opotřebení pneumatik. Provoz auta majitele nestojí skoro nic, má totiž na střeše svého domu solární panely. Kilometr jízdy ho tak vyjde asi na dvacetník. "Kdybych nabíjel ze sítě, kilometr jízdy by mě při ceně elektřiny 5 korun za kilowatthodinu stál osmdesát haléřů až korunu dvacet," vypočítává.

V servisu zatím Kubiš se svou teslou nebyl. Česko obhospodařují dealerství ve Vídni a Mnichově. Kubiš to má z Rožnova pod Radhoštěm blíž do Rakouska. Už samotný nákup byl pro něj zážitkem. Tesla jako značka bez zázemí začala nabízet auta po internetu, každému, kdo se jí ozval, hned posílala k podpisu objednávku. "Bylo to, jako když nakupujete v internetovém obchodě," směje se Kubiš. "Kdybych bydlel v Mnichově, bylo by to jednodušší." I tak by však musel dnes čekat čtyři až pět měsíců, o tesly je velký zájem.

S autem neměl majitel zatím vůbec žádný problém. "Tesla má vlastnost, že když otevřete dveře, auto zabrzdí. Není tedy možné jezdit s otevřenými dveřmi. Mají to i jiná moderní auta, ale mně to vadí," vzpomíná na jediné negativum, na které narazil.

"Momentálně vím o 11 vozidlech Tesla Model S v České republice. Já byl třetí nebo čtvrtý," říká Kubiš. "S pěti se občas potkávám, jsou z Frýdku-Místku, Kroměříže, Prahy... Občas se sejdeme, vyměňujeme si zkušenosti, radíme si," popisuje.

Kromě velkého sedanu jsou v Česku i sportovní roadstery, které byly vůbec prvními modely značky. "Někteří z těch lidí mají víc Modelů S. Jeden z nich má i Teslu Roadster," dodává jeden z největších nadšenců pro elektromobilitu v Česku, který kdysi pracoval jako technik v rožnovské Tesle, se kterou nemá ale výrobce elektromobilů nic společného.



Témata: Elektromobil




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.