Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O Velikonocích na domácí alkotestery nespoléhejte, lžou

  12:00aktualizováno  12:00
Spolehnout se na domácí přístroje na měření alkoholu v krvi je před usednutím za volant zrádné. Ve společném testu testu MF DNES a BESIP selhávaly i testery za tisíce korun.

Stejně jako v předchozích letech budou policisté o Velikonocích v pohotovosti. Zaměřovat se budou podle očekávání na testování řidičů na alkohol. Policie už naznačila, že chystá speciální akci, pravděpodobně ji oficiálně vyhlásí v úterý a začít by mohla stejně jako v loňském roce ve čtvrtek.

Řidiče, kteří se vyzbrojili na podobné situace alkotesterem, může čekat nepříjemný průšvih. Test dvanácti modelů osobních testerů, které jsou na trhu za stovky, ale i tisíce korun, ukázal, že se jim věřit nedá.

Některé přístroje, které MF DNES na dobrovolnících za stejných podmínek vyzkoušela, ukázaly ve stejnou chvíli naprosto rozdílné údaje. Přičemž se často lišily od skutečné hladiny alkoholu v krvi naměřené v laboratoři. Alkohol testery navíc často ukazovaly nižší hodnoty než skutečné. Pro ilustraci: zatímco vzorový policejní přístroj značky Dräger zobrazil u jednoho dobrovolníka hladinu 1,56 promile alkoholu, přístroj Sencor spustil alarm a hlásil 4,0 promile. Naproti tomu tester AL 2500 opakovaně signalizoval 0,2 promile. Rozdíl mezi oběma zařízeními tak byl dvacetinásobný.

Ale ještě větší rozdíl by byl v možných následcích pro řidiče, který by vyjel na silnici s vírou, že má 0,2 promile a u policistů mu to projde. Mít za volantem přes jedno promile je trestný čin. „U nás platí nulová tolerance, takže stačí pouze vědět, zda alkohol v sobě máme, nebo už jsme jej odbourali,“ říká šéf oddělení BESIP Martin Farář. Naráží na to, že ani když přístroj ukáže 0,2 promile, nemá řidič za volantem co dělat. Podle odborníka na závislosti, psychiatra Karla Nešpora, se už od hladiny 0,2 promile alkoholu prokazatelně zhoršují schopnosti řídit.

Jenže některá zařízení chybovala již při hladině alkoholu kolem 0,1 promile. Například v okamžiku, kdy laboratoř v krvi zjistila 0,19 promile alkoholu, ukázal český Solight i čínský Sencor shodně nulu. Výmluva, že vám váš alkohol tester ukázal nulu, u dopravních policistů neobstojí. Pro ně je rozhodující, co ukáže jejich certifikovaný měřič a především jak v případě pozitivního dechového testu dopadne laboratorní analýza řidičovy krve.

Stoprocentně spolehlivé zařízení sice podle výsledků testu neexistuje, ale i na českém trhu lze najít modely, jež měří poměrně přesně. Většinou to bývají takové, které používají speciální elektrochemické čidlo. „Bývají přesnější a spolehlivější než ty, které mají starší polovodičový senzor. V testu byly tři modely s elektrochemickým čidlem, dva z nich - AlkoHit X3 a CA 10FS - se umístily mezi prvními. Jejich velkou výhodou byla i velká přesnost při měření nízkých koncentrací alkoholu.

To je důležité hlavně ve chvíli, kdy si potřebujete přeměřit, zda už vám v žilách nekoluje zbytkový alkohol. Stopy po včerejším večírku nebo dopolední koledě totiž mohou v organismu zůstávat dlouhé hodiny, navíc se každé tělo s alkoholem vyrovnává jiným způsobem.

„Výsledky z kupovaných testerů nemají žádný právní význam. A proto také výrobci nenesou žádnou zodpovědnost za to, co vám přístroj naměřil a jak jste se podle toho zachovali,“ upozorňuje advokát Jan Černý. Úplně stačí, že je v manuálu napsáno, že výsledky jsou jen orientační, byť se přístroj na obalu chlubí tím, jak je přesný.





Nejčtenější

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Další z rubriky

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.