Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test autobazarů: stočený tachometr má půlka aut, serviskám nevěřte

aktualizováno 
Podvádí se v českých autobazarech, nebo se jim už dá věřit? S expertem na ojetiny jsme otestovali 15 autobazarů a u celkem 19 aut zkoumali, jestli splňují slibované parametry, hlavně zda souhlasí počet najetých kilometrů. Výsledek? O důvěře v bazary pořád nemůže být řeč.

Pražský autobazar v Čakovicích prošel testem dobře. Údaj na tachometru stříbrné octavie odpovídal skutečnému nájezdu. Ověřili jsme to v databázi Cebia. | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

U poloviny všech aut nebylo možné doložit, co papíry slibovaly, ve dvou případech se přímo prokázalo přetočení tachometru, u jednoho z nich byla dokonce rafinovaně zfalšovaná servisní knížka.

K čemu je serviska

Slunce pálí, je vedro k zalknutí, v autobazaru v pražských Čakovicích se nechávám bezostyšně obelhávat mladým, znuděným týpkem. "Auto je v pohodě, ne? O minulosti nevím nic, takhle jsme to koupili. Serviska? K čemu je dneska serviska? Do značkového servisu už dneska nikdo nejezdí," míní a nabízí, že můžeme zajet nechat auto prohlédnout do servisu. "Mám dobré kontakty ve Vestci," nabízí servis na druhém konci Prahy.

Jak jsme testovali

15 autobazarů, 19 aut

Ověřování pravosti servisních knížek a stavu kilometrů je přímo detektivka. Cennou pomocí je databáze Autotracer od společnosti Cebia, v níž si může údaje za poplatek 500 Kč/vůz prohlédnout každý, kdo zná výrobní číslo VIN. Autotracer ale často pomůže jen u aut z Česka, u dovezených jen někdy.

Pak nastupuje pátrání, vyžadující znalost jazyků a dobré kontakty v zastoupení automobilek v různých zemích. Musí se totiž volat do servisů, kam auto jezdilo, a některé značky – typicky Volkswagen a Ford – nechtějí údaje o stavu km sdělovat. Prý je to tajné, řekli by to jen majiteli. Jenže tím se potenciální kupec dosud nestal, takže se točíme v kruhu. Stejnou zkušenost uděláte i při prověřování v Česku. Úspěch je, když se vám podaří servismana "ukecat", aby se do počítače podíval.

"Ale vždyť tady doslova za rohem je servis BMW, tak by se dalo zajet tam," kontruju. "No, já nevím," ošívá se prodejce, "nemáme s nimi dobré zkušenosti". "Jako že nepracují dobře?" ptáme se. "To nevím, ale už nám nějaký auto strašně pomluvili, prej že je špatný," říká kluk. To je ovšem argument, který mě málem opravdu porazí. Raději neříkám nic a nechám experta na ojetiny, který je tu se mnou, zkoumat auto. "Serviska je úplně k ničemu, je v ní jediné razítko rok po prodeji, při 20 tisících km. Psát, že auto má servisní knížku, je v tomto případě bezostyšnost," říká Aleš Zich.

Trojkové kombíkové BMW má totiž na tachometru 118 tisíc kilometrů, znalec odhaduje skutečný nájezd na 200 tisíc. Později se ukazuje, že může mít pravdu. "V databázi BMW jsem našel jediný záznam z jara 2008, a to 74 tisíc km. To znamená, že auto najezdilo ročně asi 35 tisíc km, tudíž můj odhad byl realistický," doplňuje později.

Zatím ale ještě stojíme v Čakovicích "na place", Zich auto startuje a kontroluje sváry a spáry na karoserii. "Žádná velká bouračka, motor zní moc hezky, bavoráky jsou extrémně odolné. Kdo to koupí, nemusí litovat, ale každopádně musí vědět, že auto má za sebou skoro o polovinu kilometrů víc," konstatuje znalec a o prodejci říká: "To byl pekař. Tak říkám těm, co projevují absolutní nezájem, je jim jedno, jestli prodávají auta nebo rohlíky. Takovému bazaru je lépe se vyhnout," dodává.

Odborný rádce je nutnost

Odjíždíme z Prahy do jižních Čech, dalšího dne pak do Hradce Králové a do Plzně. Snažíme se hledat jen auta, po nichž český řidič touží: s jasným původem, po prvním majiteli, se servisní knížkou a maximálně 150 tisíci kilometrů. Nějaká jsme si našli předem, jiná objevujeme až rovnou v bazarech. Vždy ale musí mít jasně napsáno, že mají servisní knížku a tudíž se stav kilometrů dá ověřit.

Kompletní výsledky testu

Přehled od těch nejhorších k nejlepším ZDE

Pokud jsme v jednom bazaru našli jedno auto problémové a druhé v pořádku, uvádíme to, ale fotografie patří "špatnému" autu.

Právě na kilometry a servisní knížky jsme se zaměřili, nešlo nám tentokrát o technický stav aut, to je jiná kapitola. Popravdě řečeno, vzhledem k umění mechaniků maskovat i následky vážných havárií je výběr ojetého vozu bez experta, nejlépe automechanika, velkým rizikem. My takového odborníka máme, Aleš Zich už léta pracuje jako poradce při nákupu ojetin, auta posuzuje také jako soudní znalec; v neposlední řadě nám jej doporučila společnost Cebia, která auta prověřuje a vydává uznávané certifikáty.

Může se hodit

Uvažujete o koupi auta? Spolehněte se na ověřenou kvalitu a vybírejte z pestré nabídky nových i ojetých aut na Automodul.cz.

Servisní knížky a další doklady, hlavně výrobní číslo VIN, si pokaždé ofotíme, expert pak údaje podrobí analýze. Co lze bazaristům přičíst k dobru, je fakt, že většinou jsou ochotní, nechávají nás fotit, co chceme, sami nabízejí, že si auto můžeme nechat prohlédnout v servisu. Tedy věci, které zní samozřejmě, ale donedávna nebyly v Česku úplně obvyklé. Tady bazary udělaly znatelný posun kupředu, ale tachometry, ty jim pořád nesedí.

Neoficiálně vám občas některý prodejce přizná, že problém je v tom, že auto s více než 150 tisíci km nikdo nechce koupit; že přetáčejí všichni a pak se nedá s nestočenými auty konkurovat.

Podobné je to se servisními knížkami. Když ji prodejce inzeruje, přiláká mnohem víc zájemců. Jenže, jak se nám v testu ukázalo, spousta knížek nemá vůbec žádnou vypovídací hodnotu. Většinou, jako v úvodním případě, končí záznamy před několika lety; občas je serviska úplně prázdná nebo v autě vůbec není a prodejce sází na to, že vás "ukecá", že vlastně není tak důležitá.

Servisní knížka

I takhle může vypadat podle prodejce "vyplněná servisní knížka". Předchozí záznamy byly z Itálie, několik let staré a v servisu se nedaly ověřit. Prý "nemají počítač". Po dovozu do Česka už nastoupilo "lidové umění". Možná to majitel myslel i dobře, ale věrohodnost takového záznamu je naprosto nulová.

Nafťáky najezdí víc

Přesně to se nám stalo ve Veselí nad Lužnicí, v tamním velkém autobazaru hned u hlavního tahu z Prahy do Českých Budějovic. První auto, které jsme okukovali, Škoda Octavia, měla mít najeto 150 tisíc a servisní knížku. Neměla ani jedno. Sám prodejce ke svému úžasu zjistil, že na tachometru je 230 tisíc a servisku nikde v autě nenašel, přestože se dušoval, že tam určitě byla. Nebyla. Přešli jsme tedy k druhému vozu, který nám nabídl, šestiletému Fordu Focus. Tady servisní knížka byla, ovšem záznamy v ní končily před dvěma lety a ten poslední tam byl napsán rukou bez jakéhokoli podpisu nebo razítka servisu. Expert auto ocejchoval na 150 tisíc kilometrů, navíc se mu nezdál zvuk motoru. Stejně jsme se pobavili nad servisní knihou v renomovaném bazaru Auto ESA: blankytně modrá Škoda Octavia z roku 2003 měla na tachometru 150 tisíc km, což je velmi nepravděpodobné.

"Auta s dieselovým motorem si lidé ani firmy nekupovali, aby s nimi najeli 16 tisíc km ročně, to nebývá pravda. A hlavně: servisní knížka má jediný záznam s razítkem ze servisu, další jsou jenom s podpisem-klikyhákem, vypadají všechny dopsané najednou stejnou rukou. Takže nic nelze zpětně ověřit, servisní kniha je bezcenná. Letmou obhlídkou auto působí na nájezd 200–250 tisíc km," říká znalec Aleš Zich, který ani později v servisní databázi Škody Auto nenašel žádný záznam.

Nepomohly ani záznamy ze systému Autotracer, provozovaného Cebií, což se u vozů z ciziny stává poměrně často: v tabulce je jediný záznam, vložený při dovezení vozu do ČR, a to už bývá tachometr přetočený. Mnohem spolehlivější je Autotracer u vozů původem z ČR. Předvedl nám to u velkého rodinného peugeotu, kde ukázal jasnou zlomenou křivku: ještě na podzim mělo auto najeto 150 tisíc km, teď má najednou 90 tisíc...

Co jsme také slyšeli

"Klidně si všechno vyfoťte a ověřte, my máme dobrý auta a nemáme co skrývat." Prodejce vozu, stočeného o 150 tisíc kilometrů, DL Auto Uhříněves

Velký problém je s ověřováním pravdivosti servisek. Když později volám do italského servisu, nechtějí mi říct vůbec nic. Prý je to tajné, a mohou to sdělit jen novému majiteli. Totéž se mi stane i při telefonátu do Česka, pro změnu u VW. Tahle praxe mi připadá přímo zločinná: co je proboha tajného na stavu tachometru auta, jak to může někdo vydávat za "osobní údaj"? Vždyť takhle jen všichni pomáhají tomu neprůhlednému kalnému prostředí, v němž prodej ojetých aut už léta zahnívá!

Světlé výjimky

Ale abychom nebyli jen negativisté: devět z 19 aut mělo servisní historii v pořádku a ověřitelnou. Jednou takovou octavií nám spravili chuť po nepodařeném extempore v Auto ESA a skoro šokem pro nás byla Škoda Superb v českobudějovické pobočce AAA Auto.

Byli jsme si prakticky jisti, že největší český bazar nachytáme na švestkách: není přece možné, aby superb z roku 2005 měl najeto jen 112 tisíc km! Komu to chtějí namluvit? Servisní kniha to sice potvrzovala, ale poslední dvě razítka nepatřila značkovému servisu Škoda, ale obecné opravně v Prostějově. To v nás vzbudilo podezření a přímo z bazaru od auta jsme tam zavolali. Zázrak! Mechanik si pamatoval auto i majitele, místního majitele železářství, který "vždycky jezdil do Škodovky a pak začal k nám. Jo, auto má jako nový, je to starší pán, teď si kupoval nové," sypal na nás a my žasli.

Jedinou vadou na kráse superbu byl fakt, za který ovšem bazar nemůže, ale citlivé ucho znalce ho odhalilo: u jeho motoru, 2.5 TDI, se už začínala projevoval typická bolest tohoto agregátu, přiklepáváním vačkových hřídelí. To je potenciálně drahý průšvih, ve značkovém servisu přijde oprava na desítky tisíc korun...

Také jiná auta byla malým zázrakem: "pětkové" BMW v Arho bazaru v Praze skutečně jezdilo jako služební vůz a najelo jen 136 tisíc km, potvrdily to záznamy Cebie, ale hlavně přímo v autoparku původního majitele.

Taxík stočený na první pohled

Nejdrsnějším příkladem podvodu byl kombíkový Volkswagen Passat s populárním naftovým motorem 2.0 TDI. Podle inzerátu měl mít najeto 149 tisíc kilometrů, úplnou servisní historii a špičkový stav; auto mělo být k vidění "v kryté osvětlené hale". To vše znělo skvěle, problém byl ale už jen halu najít uprostřed vrakovišť na okraji Prahy.

Když auto viděl expert Aleš Zich, bylo mu všechno jasné. "Už na první pohled je to taxikářský vůz, v typické barvě slonové kosti." Servisní knížka od pohledu vypadá v pořádku, kilometry jsou potvrzeny razítky; prodejce nám nic nenutí, jen říká, že autům od nich se dá věřit, nemají prý co skrývat. Šok přijde až po prověření ofocené knížky: v německém Volkswagenu expertovi potvrdí, že servisní knížka je falešná, razítka v ní pocházejí z výrobního závodu v Emdenu, nikoli ze servisu, a poslední rok starý záznam v servisní databázi ukazuje stav tachometru 290 tisíc km!

U dalšího auta, Fordu Galaxy, se také prokázalo stočení tachometru ze 134 tisíc km na 90 tisíc; obdobné to bylo u Peugeotu 807, který jsme vyzkoušeli jen "navíc", protože neměl servisní knížku. U dalších sedmi aut bylo stočení tachometru velmi pravděpodobné, ale nedokazatelné: na tachometru třeba svítila poslední číslice, která se dala najít v servisních záznamech, byť stará dva roky. Že by vůz od té doby nenajel ani kilometr, je nanejvýš nepravděpodobné.

"Často jsme viděli i auta, která první dva roky jezdila podle servisní knížky 40 tisíc km ročně, pak záznamy chybějí, a auto má třeba 82 tisíc km po šesti letech. Dokázat přetočení podle papírů nelze, ale už podle opotřebení interiéru a dalších částí vozu jsem si jistý, že tachometr je zmanipulovaný," říká expert Aleš Zich.

Celkový výsledek testu ho nijak nepřekvapil. "Při našich kontrolách ojetin a prověřování jejich historie a manipulace s počtem ujetých kilometrů se setkáváme s obdobným, tedy zhruba polovičním počtem závadných aut. Situace se bohužel podle mnohaletých zkušeností v čase příliš nemění, tohle je prostě dlouhodobý obraz trhu s ojetými vozy. Navíc jsme měli už předvybrána auta s inzerovanou servisní knihou. Kdybychom vybírali úplně nahodile, měli bychom podle mých zkušeností asi 60 až 80procentní šanci narazit na vozidlo s manipulovaným počtem najetých kilometrů, což není nijak veselý fakt," říká Aleš Zich s tím, že podle zkušeností z denního pohybu v autobazarech i podle výsledků testu je situace na trhu s ojetinami podobná jako před dvěma či pěti lety.

"Tachometry se stáčejí a různé další manipulace se dělají běžně, prodejci se spíše zdokonalují v maskování těchto praktik, než že by od nich upouštěli," míní Zich.

Stočený tachometr má 42 procent aut

Tristní situaci na trhu potvrzují i lidé ze společnosti Cebia, což je takzvaná "certifikační autorita", zabývající se ověřováním skutečného stavu aut a tachometrů, ale také legálností jejich původu. Velké a seriozní bazary s ní spolupracují a mají k dispozici její certifikáty.

"Ročně prověříme 350 tisíc aut a z našich dlouhodobých statistik vyplývá, že 42 procent všech má stočené tachometry. A to jsou jen ty, u nichž to lze zjistit. Průměrně se prodejci takhle obohatí o 20 tisíc korun na jednom autě, což je ročně 6,6 miliardy korun. Stáčení tachometrů je třikrát výnosnějším byznysem než krádeže aut a je stále ještě v Česku legální," říká šéf Cebie Martin Pajer, čímž naráží na fakt, že poslanci nedávno smetli ze stolu návrh zákona o postavení přetáčení mimo zákon.

Podle Pajera jsou ale i další rizika: 18 procent ojetých aut má pozměněný VIN nebo falešné doklady a 16 procent má nějakou "právní vadu", která třeba může u auta z dovozu znemožnit jeho přihlášení v Česku.

Samozřejmě, ne všechny bazary podvádějí. Zvlášť ty velké, renomované, si už netroufnou v obavě z poškození dobrého jména tvrdit něco, co není pravda. Malí bezejmenní prodejci tohle často neřeší, prostě chtějí auto prodat a nic víc je nezajímá. Reakce prodejců na dotaz, jak je možné, že v inzerátu tvrdí něco, co není pravda, byla vždy stejná: "Takhle už jsme auto koupili (případně převzali do komisního prodeje), my nic nefalšovali ani nezmanipulovali". Zvláštní ale je, že minimálně v některých případech mohli celkem snadno ověřit, že stav tachometru neodpovídá historii, ale neudělali to. Obvinění pak zahrávají do autu.

"Má to servisní knížku? Má. To, co je v ní, neřešíme, nás zajímá, jestli je auto v cajku. Taková serviska přece nic neznamená, je to jenom cár papíru, který se dá prázdný i s razítkama dneska sehnat všude," odtušil mladý prodejce v autobazaru Prachárna v Hradci Králové na dotaz, jak to, že je v knížce poslední ověřený zápis před několika lety, a pak ještě jeden bez jakéhokoli razítka, takže nelze zjistit, kam auto jelo na poslední servis.

Podvodníci jsou stále lepší

Aleš Zich míní, že za poslední dva roky se prodejci v bazarech spíše vylepšili v dovednosti ve falšování či upravování servisních knih, takže manipulace s tachometry se odhaluje obtížněji než dříve. "Větší prodejci se také zdokonalili v klamavých praktikách, které nelze postihnout. Příkladem jsou třeba servisní knihy vystavené autobazarem, jež o historii ojetého vozidla neříkají vůbec nic, ale vozidlo je v inzerci prezentováno tak, že servisní knihu má. Ono ji skutečně má, ale pro kupujícího má informační hodnotu rovnou nule," tvrdí expert, podle nějž je tedy při koupi ojetiny nutná maximální míra opatrnosti.

"Vše se musí důkladně ověřovat, nejlepší je vzít si k nákupu odborníka, který posoudí nejen aktuální technický stav vozidla, ale vyzná se i v tricích prodejců," říká Zich.

A tečka na závěr: kamarád, který už delší dobu sháněl nepříliš ojetý Ford Focus, volal den po skončení testu, že našel jeden zachovalý, nebouraný, za slušné peníze, s vyplněnou servisní knížkou. Ověření ukázalo, že auto skutečně pravidelně na servis jezdilo, kilometry souhlasí, ale německý servisman se divil, že auto ještě jezdí: majitel ho prý prodal jako vrak po těžké havárii...

Jak se vyhnout problémům při koupi ojetiny

Nevěřte levným nabídkám, varuje expert Aleš Zich

1. Nespěchejte, nedejte na nejlevnější nabídky
Při výběru auta si dejte načas, nejlevnější nabídky bývají problematické; lepší jsou ty ve středním cenovém pásmu inzerátů. Rizikovější jsou auta z dovozu, lepší je najít vůz původem z ČR.

2. V bazaru zkontrolujte fakta z inzerátu
Často se liší uváděné prvky výbavy, například ESP, počet airbagů; stává se, že prodejce bez upozornění předvede jiné auto, než inzeroval. Vypadá stejně, má podobnou výbavu a stejnou barvu, "pouze" o pár desítek tisíc km navíc.

3. Nechte si rezervu na opravy
Je dobré nechat před koupí auto prohlédnout v servisu, ideální je posouzení stavu auta odborníkem. Ten musí umět odhadnout i výši počátečních investic do vozu. Třeba jen výměna spojky může vyjít na 20 až 30 tisíc Kč.

4. Auto pořádně prohlédněte zvenku i zevnitř
I laik dokáže porovnat shodu barevných odstínů laku částí karoserie, expert zkontrolujte i správné lícování spár a původnost uchycení dílů ke skeletu. Stav interiéru napoví i počet najetých km. Zcela běžně se tachometry přetáčí z cca 200 na 130 tisíc km.

5. Pozor na nosné části karoserie
Prohlédněte nosné části, hlavně přední nosníky, podběhy, prahy, střechu – i bez zkušenosti můžete zachytit zjevné deformace či stopy po opravě. Ty však často bývají skryté, navíc se u různých modelů aut kritická místa liší. Na údaj "nehavarováno" nelze spoléhat.

6. Nastartujte ojetinu, když je úplně studená
Pozorně sledujte zvuk motoru. Dnešní motory by měly jít hladce a bez "hádání" hned od nastartování. Opakujte několikrát startování i s ohřátým motorem.

7. Projeďte se, sledujte teplotu motoru
Ručička teploměru nesmí po dosažení provozní teploty výrazně stoupat ani klesat. Dále je třeba se soustředit na klepání, vibrace, vůle v řízení, hukot ložisek, je nutné zhodnotit i směrovou stabilitu a účinnost brzd včetně ABS.

8. Prohlédněte si vždy ojeté auto zespodu
Důležitý je stav uložení náprav, technikovi napoví počet ujetých km. Úniky oleje – ideální je, když neuniká vůbec, ale u vozů s nájezdem přes 100 tisíc km je drobný únik běžný. Je však nutné rozlišit, odkud: například zdánlivě banální únik oleje z řízení může znamenat nutnost jeho drahé výměny.

9. Zkontrolujte a prověřte VIN kód
Výrobní číslo vozu VIN bývá umístěno pod čelním sklem a zároveň vyraženo přímo do karoserie (na předním podběhu či na podlaze v kabině). Musí souhlasit s technickým průkazem. Pravost lze prověřit i službou Vintest od Cebie.

10. Pozor na servisní knížky, bývají často bezcenné
Častokrát sice vůz má servisní knížku, ale není vyplněna řádně nebo vůbec; pak je k ničemu. Pak se ptejte, proč nebyla řádně vedena. Použitelných servisních knih je odhadem jen asi 20 %, zbytek je nedostatečný nebo falešný.





Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.