Test benzinu a nafty: O motor se dnes už nemusíte bát

Riziko, že u některé z dvou tisíc čerpacích stanic, které jsou rozmístěny po České republice, načerpáte palivo, které nevyhovuje normě, lze podle odborníků z Ústavu paliv a maziv a České obchodní inspekce ohodnotit zhruba deseti procenty.

V létě se tento poměr snižuje až zhruba na úroveň sedmi či osmi procent, v zimě se naopak zvyšuje na přibližně patnáct procent. Podstatně větší šanci, že koupíte pohonnou látku v kvalitě neodpovídající normě, budete mít, pokud vlastníte automobil s dieselovým motorem. Prodávané benziny obvykle normě bez větších obtíží vyhoví. Nevyhovuje zhruba jen každý dvacátý.

Kvalitu hlídá ČOI

Zatímco ještě do poloviny loňského roku se kvalitou prodávaných pohonných hmot nikdo systematicky nezabýval a vše se ponechávalo na libovůli prodejců (ČOI kontrolovala palivo zpravidla pouze tehdy, pokud dostala upozornění na to, že tam a tam je zřejmě něco v nepořádku), od 1. 7. 2001 se vše změnilo. "Tehdy vstoupila v platnost vyhláška ministerstva průmyslu a obchodu, která stanovuje požadavky na pohonné hmoty pro pozemní vozidla.

"Naši inspektoři odebrali za posledních šest měsíců loňského roku 723 vzorků, z nichž nevyhovělo 99, což je 13,5 procenta," uvedla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. Podobný podíl byl i po vyhodnocení vzorků odebraných v letošním prvním čtvrtletí. Ústřední ředitel ČOI Zbyněk Suchomel byl kvalitou pohonných hmot prodávaných v tuzemsku příjemně překvapen. "My jsme pro tento monitoring převzali belgický systém a tam, když s tím před léty začínali, nevyhovělo až třicet procent odebraných vzorků.

Docela jsem byl vyděšen z toho, co se může dít v této západoevropské zemi," uvedl ředitel. Podle zprávy ČOI lze již dnes tvrdit, že obavy motoristů z toho, že u nás jsou prodávány pohonné hmoty, které mohou poškodit motory vozů, se nepotvrzují. ČOI letos odebere již minimálně 1400 vzorků a znovu prověří ty prodejce, u nichž se našlo palivo neodpovídající normě.

Redakce dělala vlastní test

K ověření výše uvedených údajů si redakce zaplatila v akreditované laboratoři pražského Ústavu paliv a maziv test vlastních vzorků paliva. Na trase z Prahy přes Olomouc až na severní Moravu a zpět jsme 3. dubna odebrali a řádně zaplatili deset vzorků benzinu Natural 95 a deset vzorků motorové nafty. Odebírání vzorků, jejich zapečetění a odevzdání do autorizované laboratoře bylo po celou dobu pod dohledem notáře.

Vzorky byly opatřeny číselnými kódy, konkrétní místo odběru laboratoř neznala. U benzinu se zkoumal vzhled vzorku, hodnotil se obsah promytých pryskyřic, síry a benzenu, dále se výzkumnou metodou zjišťovalo oktanové číslo, hustota při 15 stupních Celsia a vzorky prošly destilační zkouškou. Výsledek: všechny odebrané vzorky benzinu plně a s rezervou splnily limity požadované normou ČSN EN 228.

Příjemným překvapením bylo, že oktanové číslo se u mnohých vzorků přibližovalo až k hodnotě 98, tedy v podstatě splňovalo hodnotu pro kvalitnější a dražší benzin Natural 98. U nafty laboratoř zkoumala opět vzhled vzorku, hustotu při patnácti stupních, obsah síry, cetanový index (obdoba oktanového čísla), viskozitu při 40 stupních, vzorky podstoupily destilační zkoušku a zkoušku bodu vzplanutí. Právě v této posledně jmenované zkoušce z deseti vzorků nafty (odebíraných u stejných čerpacích stanic jako benziny) nevyhověly dva. Ostatních osm bylo ve zkoumaných parametrech podle normy ČSN EN 590 zcela v pořádku.

První ze vzorků s nižší než požadovanou hodnotou bodu vzplanutí byl odebrán u malé čerpací stanice Foto Morava ve Štramberku, druhý u čerpadla Agip v Olbrachtově ulici v Praze. Tato závada podle ředitele Ústavu paliv a maziv Zbyňka Marečka často signalizuje, že se nafta při svém putování do nádrže auta někde promíchala s malým množstvím benzinu. "Pokud jde jen o jedno až dvě procenta, pak to ale motor neohrožuje," tvrdí ředitel. Benzin se do nafty mohl dostat už z potrubí produktovodu či třeba při přepravě nevyčištěnými cisternami. Podobnou závadu u nabraných vzorků zjistila laboratoř již při dřívějších testech redakce Mladé fronty DNES v minulých letech.

Co motor ohrožuje?

Norma stanovuje na hodnocení kvality pohonných hmot dvacet parametrů, a pokud vzorek nesplní jen jediný z nich, je hodnocen automaticky jako nevyhovující. Všechny parametry se ovšem obyčejně nesledují. "Ještě předtím než se ČOI pustila do monitorování, tady u nás byli a ptali se, které parametry sledovat přednostně, jinými slovy, který z nich je pro spotřebitele důležitý více a který méně. Jenže to se nedá přesně určit a učené hlavy o tom vedou spory," říká Mareček. U benzinu je podle něho jedním z nejdůležitějších parametrů dodržení oktanového čísla. "Už jsme tu v laboratoři měli i vzorek s oktanovým číslem tuším 78," vzpomíná.

Pokud je oktanové číslo nižší, může to signalizovat třeba příměs technického benzinu, a tedy podstatně větší riziko opotřebení motoru. U nafty je pak zvláště v zimě důležité, zda je skutečně filtrovatelná při deklarované teplotě. Pokud tomu tak nebude, tak při velkých mrazech nastanou problémy v palivové soustavě. Podle Marečka se už nestává, že by někdo do nafty přimíchával lehký topný olej a tím se vlastně dopouštěl kromě šizení spotřebitele i daňového úniku.

Kde tankovat, a kde ne?

To, u kterých čerpacích stanic tankovat, a kterým se raději vyhnout, je velmi těžké zjistit. ČOI podle mluvčí Fléglové nesleduje, zda mají levnější prodejci horší či lepší pohonné hmoty než ti dražší, také není nikde evidováno, zda je kvalita srovnatelná u malých pump někde na okresní silnici s tou na výpadovce na kraji velkého města. "Já osobně někde u nádvorní pumpy netankuji," říká Mareček. "Poměrně velkou pravděpodobnost koupě kvalitního benzinu či nafty budete mít například u čerpadla středně velkého tuzemského prodejního řetězce. Tam si totiž pravidelně kvalitu ověřují v nezávislé laboratoři, což zpravidla malí prodejci a kupodivu i některé velké firmy často zvučných jmen nedělají," dodává. "Zpravidla se na nás obrátí až tehdy, když u nich někdo reklamuje, že po načerpání jejich paliva má poškozené auto a požaduje odškodnění."

Poruchy vinou paliva

Dokázat, že poruchu vašeho vozu má na svědomí nekvalitní palivo, bývá velice problematické. Navíc, nekvalitní palivo obyčejně závadu nezpůsobí hned, ale až po dlouhodobém používání. Motor, který spaluje nekvalitní palivo, má horší emise, rychleji se na něm opotřebovávají pístní kroužky a ložiska. Problémy pak mohou být i se vstřikovacím čerpadlem. Je samozřejmé, že prodejci paliv se sami nebudou příliš hlásit k tomu, že jejich vinou se nějaký vůz porouchal. Například Shell, který v ČR provozuje 98 čerpacích stanic, uznal vloni jednu jedinou reklamaci. U jiného prodejce bude v nejbližší době reklamovat porouchané vstřikovací čerpadlo u své turbodieselové octavie Ivo Janáček z Havířova. "Mám stanovisko mladoboleslavské Škodovky, z něhož jednoznačně vyplývá, že za poškození čerpadla může nekvalitní palivo. Protože je to firemní vůz a vedeme si knihu jízd, vím bezpečně, že čerpadlo se porouchalo po několikanásobném tankování u jednoho konkrétního prodejce," tvrdí Janáček.

Aditiva

Mnoho řetězců prodávajících pohonné hmoty se ve svých reklamních materiálech chlubí tím, že jejich benziny i nafta obsahují přísady (aditiva), které chrání motor i životní prostředí, a dokonce i zlepšují užitné vlastnosti auta. Obsah těchto látek však žádná norma nestanovuje a také neexistuje nezávislá kontrola, zda palivo skutečně tyto látky obsahuje. Co přesně se do pohonných hmot přidává, představitelé dotazovaných firem (Benzina, Shell a Esso) tají. Používali formulace například typu "přesně naformulovaný balíček aditiv v přesně stanoveném poměru mísení.." Obecně lze říci, že aditiva mohou (u nafty)zmenšit hlučnost motoru, a naopak zvýšit schopnost rychle nastartovat, navíc například zabraňují rezivění a usazování nečistot v palivovém systému. Do benzinů se pak dodávají přísady, které zajišťují čistotu palivového a sacího systému. Například představitelé společnosti Benzina tvrdí, že zkoušky prokázaly, že díky používání aditiv v benzinu této firmy se na ventilech usazuje 25krát méně nežádoucích látek než při používání neaditivovaného benzinu.

Čerpací stanice, u nichž jsme odebírali vzorky ke zkoumání

směr severní Morava:
1. Benzina Střechov
2. Aral Mikulášovice
3. Slovnaft Černá Studánka
4. Benzina 9 křížů
5. Foto Morava Štramberk

cesta zpět:
1. JET Vyškov
2. OMW Pávov
3. Shell Kalná
4. OMW Pětihosty (E55 směr Benešov - Praha)
5. Agip Praha, Olbrachtova ulice


 
Jakost pohonných hmot podle ČOI*
palivo počet vzorků nevyhovělo

Super 95

113

5

Special 91

67

5

Normal 91

13

0

Super plus 98

8

0

motorová nafta

110

18

bionafta

32

19

*výsledky za první čtvrtletí 2002
Zdroj: ČOI

VÝSLEDEK ZKOUŠKY Z TESTU MF DNES:

Vzorky motorové nafty
čerpací stanice hustota při 15 °C (kg/m3)   bod vzplanutí (°C)   cetanový  index obsah síry (% m/m) viskozita při 40°C (mm2/s)
limit 819-861 min. 53,5 min. 45,0 max. 0,065 1,99-4,52
Benzina Střechov 839 57,0 51,5 0,040 2,698
Aral Mikulášovice 841 64,5 50,5 0,046 2,674
Slovnaft Černá Studánka 843 61,5 49,5 0,047 2,673
Benzina 9 křížů 840 57,5 50,1 0,047 2,610
Foto Morava Štramberk 842 34,0 49,0 0,043 2,505
JET Vyškov 842 66,0 49,7 0,043 2,690
OMW Pávov 838 63,5 49,8 0,051 2,606
Shell Kalná 840 65,5 50,1 0,041 2,691
OMW Pětihosty směr Pha 838 65,5 49,8 0,029 2,566
Agip Praha Olbrachtova 849 47,0 50,3 0,035 3,063


Vzorky naturalu 95
čerpací stanice promyté pryskyřice (mg/100 ml) obsah benzenu (%v/v) oktanové číslo VM hustota při 15 °C (kg/m3) obsah síry (%m/m)
limit max. 7 max. 5,2 min. 94,6 724-781 max. 0,065
Benzina Střechov 1 1,23 97,7 751 0,015
Aral Mikulášovice 1 1,00 96,6 747 0,012
Slovnaft Černá Studánka 1 0.93 95,6 746 0,013
Benzina 9 křížů 1 1,12 96,6 749 0,015
Foto Morava Štramberk 1 0,84 95,2 738 0,016
JET Vyškov 3 1,00 96,6 747 0,012
OMW Pávov 2 1,24 97,4 750 0,023
Shell Kalná 1 1,24 97,8 748 0,026
OMW Pětihosty směr Pha 1 1,16 97,5 748 0,019
Agip Praha Olbrachtova 1 1,41 96,6 754 0,020