Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test BMW M135i xDrive: dokonale ovládnutá síla

  23:29aktualizováno  23:29
Nejmenší bavorák s přeplňovaným třílitrem, osmistupňovým automatem, pohonem všech kol a ikonickým emkovým logem na zádi je precizní stroj s obří silou přeplňovaného šestiválce.

BMW M135i xDrive | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Písmeno M nabylo v posledních pár letech spousty různých významů. Kromě špičkových a do detailu vycizelovaných sportovních derivátů z Garchingu a oblíbeného „empaketu“, který už celá desetiletí vylepšuje hlavně optické vlastnosti mnichovských vozů, se v roce 2009 představily i supervýkonné varianty robustních SUV označené X5M a X6M. To šli ortodoxní fanoušci značky do mdlob poprvé.

BMW M135i xDrive

Další ránu do žaludku pak dostali, když se na trhu objevily nové sportovně laděné klony signované jako M Performance. Podle slov výrobce je cílem tohoto programu nabídnout zákazníkům auto se schopnostmi blížící se vrcholným „emkovým“ modelům, které ale zároveň bude plnit nároky na každodenní provoz. Čistě na papíře to můžete brát jako cynické marketingové cvičení, ostatně nebylo by to poprvé, kdy automobilky zaprodají své rodinné stříbro ze zištných důvodů. Jenže za auto, jakým je M135i, by se nemusela stydět ani „plnotučná“ divize M.

Má pod kapotou šestiválec, to dnes začíná být mezi osobními auty ohrožený druh motoru. K tomu pohon všech kol, který není pro BMW proslavené modely s hnanou zadní nápravou právě typický. Hlavně v Česku ale prodeje právě verzí s pohonem xDrive letí nahoru. 

Skrytá vášeň

Může se hodit

Toužíte po novém BMW? Splňte si svůj sen, vyberte si svého miláčka na autobodul.cz.

Oproti konfekčnímu provedení jedničky působí M135i sportovněji, zároveň ale pořád důstojně, není vulgární ani dětinské a vlastně ani nijak nápadité. Agresivnější přední i zadní nárazník, atraktivní větší kola, dvě koncovky výfuku a kovově stříbrná vnější zrcátka - to je v kostce vše, čím se snaží z jedničkové rodiny vymanit. Určitě se dalo zajít dál, jenže tímhle nenápadným vzhledem má větší šanci oslovit širší okruh zájemců.

Všední prostor pro nevšední zážitky

Podobně zdrženliví byli designéři také v interiéru. Že má tato verze být něčím výjimečným, natož vrcholem celé řady, uvnitř prozrazují jenom povedené anatomické sedačky s výtečným bočním vedením, kovové doplňky a tradiční loga M na sportovním volantu s mimořádně tlustým věncem a na prazích dveří. V podstatě jde ale o doplňky, které lze za příplatek pořídit i k méně potentním motorizacím. 

BMW M135i xDrive

BMW M 135i xDrive v číslech

  • motor: řadový přeplňovaný zážehový šestiválec  2 979 ccm
  • výkon (kW/koní):  235 / 320
  • točivý moment (Nm): 450
  • zrychlení 0-100 km/h (s):  4,7
  • maximální rychlost (km/h):  250
  • průměrná spotřeba (l/100 km): 5,8
  • objem nádrže (l)   52
  • délka / šířka / výška / rozvor (mm):  4 340 / 1 765 / 1 411 / 2 690
  • objem kufru (l):  360
  • rozměr pneumatik:  225/40 R18 vpředu, 245/35 R18 vzadu
  • pohotovostní hmotnost (kg):  1 520
  • Základní cena (Kč): 1 258 400

 

Jednou ze zajímavostí v kokpitu je alespoň monitoring využití potenciálu motoru. Informace o aktuálním přísunu koní a newtonmetrů sice praktický význam nemá, na pohled ale působí efektně. 

V ostatních ohledech je to "jednička" se vším všudy, tedy se stísněnějším prostorem pro posádku, průměrným kufrem o objemu 360 litrů a příkladnou ergonomií. Stejný je překvapivě i rychloměr, který je cejchovaný "jen" do 260 km/h, tedy jako i v těch nejslabších kubaturách. Samozřejmostí jsou tu i výhradně kvalitní materiály a pečlivé dílenské zpracování.

320 dávek endorfinu

Tlačítkem vedle volantu nastartujte a kabinu začne plnit melodické dunění. Ten zvuk nečekáte, ne v takhle malém autě a s motorem, který dopuje turbodmychadlo. Známý třílitrový řadový šestiválec je v případě nejsilnější "jedničky" naladěný na 320 koní a 450 Nm točivého momentu. Ještě oslnivější je rozpětí, ve kterém jsou k dispozici špičkové hodnoty. Maximum výkonu je k mání od 5 800 do 6 000 otáček a kroutící moment je na vrcholu už od 1 300 do 4 500 otáček.

BMW M135i xDrive

Spolu s výtečným osmistupňovým automatem a pohonem všech kol se motor stará o drtivé zrychlení za jakýchkoliv okolností, třeba stokilometrovou hranici přetne už za 4,7 sekundy. Z místa si to tak můžete rozdat například s Porsche 911 Carrera nebo Caymanem S a.... zvítězíte. 

Zátah je neodbytný i v rychlostech nad 200 km/h, motor táhne v obrovském spektru otáček a umí své síly dokonale využít. Jeho chuť do života je hodně návyková. Nikde ani náznak prodlevy, jen nepřetržitý a neutuchající přísun hnací síly.

Podobně jako v ostatních modelech BMW i zde najdete hned vedle voliče řazení přepínač jízdních režimů. Na výběr je ze čtyř módů, pro zábavu jsou určeny ty s označením Sport a Sport+. Rozdíl poznáte hned. Motor má ostřejší reakce, převodovka se snaží držet jej v otáčkách a omezí se i zásahy stabilizačního systému.

Pravým opakem je režim Eco Pro. Na displeji pod otáčkoměrem se objeví počítadlo, které ukazuje, o kolik kilometrů jste si úspornou jízdou prodloužili dojezd a také aktuální tipy pro snížení spotřeby. Motor ztratí svou ostražitost a nenutí vás šlapat na plyn, podvědomě a nenásilně tak řidiče klidní a šetří palivo. 

Spotřeba je u tohoto typu hodně odvislá od způsobu využití potenciálu. Výrobce se sice chlubí kombinovaným apetitem 5,8 litru. V praxi je ale taková spotřeba těžko dosažitelná i v případě, že popřete všechny důvodu, proč jste si takové auto kupovali. Ve snaze o ekonomickou jízdu se nám podařilo jezdit zhruba za 8 litrů, do deseti se dá jezdit bez problému i to je u auta s výkonem přes 300 koní přijatelné. Při dynamické jízdě je lepší počítat s ustáleným odběrem cirka 14-15 litrů na sto kilometrů.

BMW M135i xDrive

Až moc dobrý na to, aby pobavil

M135i má díky precizně odladěnému podvozku také nečekaně komfortní charakter. Systém xDrive se více kamarádí se zadní nápravou, která na výjezdech ze zatáček rovná celé auto, aniž by hrozilo, že se utrhne do přetáčivého smyku. Když to přeženete s rychlostí, ve volantu je cítit, jak se přední kola zapojí do hry a posílají příď do správného směru. Kromě vyvážených, takřka neutrálních jízdních vlastností stojí za pozornost také mimořádná přilnavost, která i při ostřejším tempu nepustí auto bokem ani o píď. 

Podvozek výtečně komunikuje, je v něm cítit pnutí pod plynem i komprese při náklonech, příjemně překvapí také svou poddajností. I na mohutných osmnáctipalcových ráfcích umí absorbovat i větší a táhlé nerovnosti, překvapivě dobře si tak poradí i s rozbitými s českými okreskami.

Když zrovna nedrtíte plynový pedál, jde o velmi příjemného společníka i na dlouhé cesty. Převodovka v Eco režimu vždy chytře a svižně odskáče na co možná nejvyšší převodový stupeň, takže jedete v tichu a pohodě. 

Fotogalerie

Pokud hledáte auto pro celý rok a každou situaci, tyto dvě tváře malého rychlého BMW určitě oceníte. Pokud toužíte po adrenalinu raději zvolte provedení s tradičním pohonem zadních kol. Verze s pohonem xDrive představuje výtečný kompromis, bohužel i po stránce zábavy, funguje sice skvěle, po řidičské stránce je přeci jen trochu odtažitá.

Každá sranda něco stojí

BMW M135i xDrive není pro každého, to je celkem logické, ostatně potvrzuje to i pohled do ceníku. Pětidveřová verze stojí na českém trhu 1 258 400 Kč, tedy více jak dvojnásobek toho, co základní šestnáctistovka. Ještě zajímavější je cenová konfrontace s oblíbeným "trojkovým" sedanem. Třeba 335i xDrive se stejným motorem ale nepatrně nižším výkonem je o 700 Kč levnější. Finančně náročné jsou tradičně i příplatkové prvky výbavy. Ty v případě testované verze vyšponovaly cenu přes 1,6 milionu. To už je hodně i na prémiového zástupce této kategorie. Bohužel ani konkurence od Mercedesu (A45 AMG) a Audi (S3) není nijak výrazně dostupnější.

BMW M135i xDrive

Typické BMW to není, skvělý kompromis ano

BMW M135i xDrive je precizní a skvěle vyvážený stroj, auto s mimořádnou dynamikou a nečekaně vysokým cestovním komfortem, takže solidně obstojí i při každodenním užívání. Díky mohutnému potenciálu motoru a pohonu všech kol dokáže být vždy a všude neskutečně rychlé, zároveň ale mimořádně klidné a stabilní. Kvůli špičkové přilnavosti se jeho limity nehledají snadno, trochu zábavy si za jeho volantem ale užijete až v opravdu kriminálních rychlostech. 

Milovníci hravých zadokolek s modrobílou vrtulí ve znaku ale smutnit nemusejí, BMW má totiž v záloze i zábavnější verzi s jednou poháněnou nápravou a dokonce i šestistupňovým manuálem.



Témata: BMW




Nejčtenější

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.