Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Journeyman Gladiator Z8: vyměňte kola za pásy, nic vás pak nezastaví

aktualizováno 
S koncem zimy jsme se těšili na každou sněhovou vločku, s lehkou buginou s pásy si totiž užijete spoustu zábavy. Jejich speciální provedení navíc umožňuje jejich celoroční použití, takže můžete se dvoustopým pásovcem dokonce i na letní okresku.

Na rovné zasněžené pláni vás jízda neomrzí. Zastavila nás až prázdná nádrž. | foto: František Chobotpro iDNES.cz

Journeyman je český dovozce a úpravce čtyřkolek z Číny. Jeho model Gladiator Z8 pohání vidlicový dvouválec o objemu 800 ccm a výkonu 62 koní. Bugina má automatickou převodovku (variátor) s redukcí, pohon 4x4 s uzávěrkou předního diferenciálu a stále uzavřenou zadní rozvodovkou. To je samozřejmě dobré v terénu, horší na silnici, kde dostává systém dost zabrat.

Gladiator Z8 můžete řídit s řidičským průkazem skupiny B a je homologován pro dvě osoby. Praktickou stránkou je korba, která uveze náhradní kolo a další nezbytné věci třeba na expedici v horách. Nechybí ani standardní tažné zařízení. Hlavním účelem Z8 je ale bavit a to mu jde velmi dobře.

Gladiator na pásech si poradil se závějemi i rozmoklým sněhem.

Gladiator na pásech si poradil se závějemi i rozmoklým sněhem.

Podvozek je dostatečně dimenzovaný, má nezávislé zavěšení obou náprav. Na našem předváděcím stroji byly namontované přední tlumiče Elka, které patří k tomu nejlepšímu, co je pro čtyřkolky dostupné.

Nejzajímavější jsou ale sněžné pásy. V našem případě kanadské Tatou 4S. Označení 4S znamená čtyři roční období, pásy tedy nabízejí celosezónní využití. Můžete s nimi jezdit jak ve sněhu, tak i v písku a bahně. Jsou dokonce homologované i na silnici, ale samotný pás jízdou po asfaltu hodně trpí a tuto možnost tak využijete jen při nutných přejezdech.

Když za volantem sněží

Po usednutí do kabiny chráněné pouze bezpečnostní klecí začnete mít stejný pocit jako v závodním autě. Vše je tu z plastu nebo gumy a interiér se dá mýt tlakovou vodou. Ovládání je jednoduché: dva pedály, volant, volič převodovky a přepínač pohonu 4x4 a uzávěrky. Jakmile máte obuté pásy, je třeba jet vždy se zapnutou 4x4, valivý odpor pásů je velký a se zadním náhonem se nehnete z místa.

Pás Camoplast Tatou T4S pro celoroční použití

Pás Camoplast Tatou T4S pro celoroční použití

Pružina pohlcuje část rázů a pomáhá držet pás v kontaktu s podkladem.

Pružina pohlcuje část rázů a pomáhá držet pás v kontaktu s podkladem.

Testovat jsme se vydali do Krušných hor, kde máme vynikající podmínky. První metry dávají tušit, že s tímhle strojem zažijeme spoustu zábavy. Díky převodu do síly má bugina slušný odpich, ovšem na úkor maximální rychlosti, která se pohybuje okolo padesáti kilometrů v hodině. I to ale bohatě stačí.

Víc než rychlost vás totiž ohromí neuvěřitelná prostupnost terénem. Dokud neuděláte chybu a neposadíte vozítko na podlahu, hrne se neohroženě sněhem. Problémem není prašan, závěje, ani mokrý sníh.

Převrátit bugynu s pásy je téměř nemožné.

Převrátit bugynu s pásy je téměř nemožné.

Řízení je i s pásy překvapivě lehké a s volantem byste si možná poradili i jednou rukou, pásy ale mají daleko větší odpor než kola a nerovnost vám jím může snadno otočit.

Fotogalerie

V kabině pochopitelně nemůžete čekat žádný velký komfort. Pásy přesahují blatníky a hází sněhovou tříšť všude okolo, zejména v zatáčkách se pak musíte připravit na nechtěnou sprchu. Je to ale jen malá šmouha na celkovém dojmu z jízdy.

Na celý rok

Bugyna na pásech je ideální pro práci i zábavu v horských oblastech. Oproti sněžnému skútru má zásadní výhodu v celoročním provozu, kdy na jaře můžete namontovat klasická kola a dál jezdit. Stroj má samozřejmě klasické registrační značky.

Cena Journeymanu Gladiator Z8 je 294 990  Kč, sada pásů Tatou 4S je pak 115 900 Kč s daní. Celkově to rozhodně není zanedbatelná částka, ale pamatujte, že máte stroj se silniční homologací pro celoroční provoz s obrovskou prostupností v podstatě jakýmkoliv terénem.

Technické údaje

Journeyman Gladiator Z8 V-twin EFI
Motor: Kapalinou chlazený vidlicový dvouválec
Objem: 800 ccm
Výkon: 46 kW / 5600 ot.
Hmotnost: 550 kg
Objem nádrže: 27 litrů
Počet míst: 2
Převodovka: Automatická CVT (H,L,P,N,R)
Cena: 294 990 Kč vč. DPH

Pásy Camoplast Tatou ATV T4S
Hmotnost: 30 kg /1 pás
Doba montáže všech sestavených pásů: 30 - 40 minut
Ztráta rychlosti: 30 - 40%
Výška zubu: 32 mm
Cena sady: 115 900 Kč

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Další z rubriky

Honda CBR 600 F
Honda CBR 650 F je učebnice ctností, jen jí chybí řízný hlas

Honda CBR 650 F má sexy sportovní křivky, čtyřválec nabitý silou a přátelskou, nezáludnou povahu. Je to prostě stylový sporťák pro každý den.  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.