Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chevrolet Cruze SW: kombík, co odhaluje kouzlo obyčejnosti

aktualizováno 
Tohle auto nemá elektronickou ruční brzdu, hlídače všeho myslitelného, které vás přestanou bavit po čtrnácti dnech, a nemusí mít ani dotykový displej. A proto je sympatické. Na každodenní příjemné ježdění jak dělané. A když chcete mít jistotu dostatku síly, můžete mít i hodně výkonný turbodiesel.

Chevrolet Cruze SW | foto: Chevrolet

Chevrolet je z korejských značek v Evropě stále ještě v Česku vnímán jako ten třetí vzadu. Přitom to, jak je cruze postavený a jak jezdí, všechny vyumělkované i30 a ceedy minimálně vyrovná. Možná něco na spekulacích, které říkají, že cruze je tak dobrý, aby narušil pozice Opelu v Evropě a GM ho konečně mohl přejmenovat na globální Chevrolet, bude. Na každém šprochu... Však už se loni na podzim spekulovalo, že by příští generaci cruze měla vyrábět evropská fabrika Opelu.

Chevrolet Cruze SW

Cruze stále patří mezi nejlépe jezdící korejská auta, a to prosím kroutí už pátý rok kariéry. Nejnovější, loňský přírůstek do rodiny má kombíkovou karoserii.

Chevrolet Cruze SW 2,0 VCDI v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor: 4681 x 1797 x 1521 x 2685 mm
  • objem kufru: 500 - 1478 l
  • motor: vznětový přeplňovaný 4válec 1998 ccm
  • max. výkon: 120 kW/163 k
  • max. točivý moment: 360 Nm
  • max. rychlost: 200 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 8,8 s
  • prům. spotřeba: 5,2 l/100 km
  • provozní hmotnost: od 1595 kg
  • základní cena: 42í 300 Kč (301 700 Kč základní cena s benzinovou 1,6)

Pozn: údaje výrobce

Sedan představený v roce 2009 doplnil o rok později hatchback a loni kombík. Dost pozdě, vždyť na příští rok už se má chystat další generace globálního modelu korejské značky s americkým jménem.

Ostrý pohled

Robustní vzhled cruze bez rozevlátých křivek, které vyznává korejská konkurence, působí víc evropsky. Hranatý předek ostře řezaných rysů při bližším studiu moc neladí se zakulacenou zádí. Nakonec však zjistíte, že se vám to tak líbí. Vypadá to šmrncovně, designéři se neuchýlili k laciným kudrlinkám a komplikovaným tvarům. Tohle auto hned tak na pohled nezestárne.

Cruze se zalíbí těm, kdo nechtějí hvězdu festivalu moderní techniky. To, co běžný řidič potřebuje a vyžaduje, ale nabídnout umí. A tlačítkové startování, vyhřívání sedadel a navigaci má za příplatek taky.

Posádku uvítá dobře smontovaný interiér, solidně vypadající. Zajímavým fíglem, jak ozvláštnit přístrojovku a přidat jí dojem luxusu za pár desetníků, je její částečné očalounění. Řidič by uvítal víc odkládacích prostor.

Chevrolet Cruze Sw

Interiér je hezky široký, tísnit se nebudete. Přední sedadla mohou být kypřejším řidičům těsnější a mohla by mít delší sedáky. Na zadních sedadlech je místa dost, protože je to kombík, je tam prostor na hlavu i pro čahouny.

Kombík si kupujete kvůli velkému kufru, ten v cruzu co do litrové kapacity není největší (má 500 litrů), vynahrazuje to skladností a přístupností. Líbí se podlaha zařezávající s hranou kufru. Praktickou vychytávkou je vanička zavěšená za zadními opěradly a chytrá roletka, která se po stlačení vysune vzhůru v drážkách. V rodinné disciplíně "kočárkování" obstál na výbornou. Kočár tam naložíte i podélně a vedle zbude místo ještě na obří tašku.

Chevrolet Cruze SW
Chevrolet Cruze SW

V tlačítkách na středovém panelu se bude muset šofér zorientovat a pohyb v menu není zrovna ukázkou logiky a přehlednosti. K ovládání všeho potřebujete velký barevný displej v kapličce nahoře uprostřed. Zobrazuje i nastavení klimatizace a ventilace, takže poslepu ji ovládat moc nejde.

Kdo po dotykovém multimediálním centru opravdu touží, může si připlatit 22,5 tisíce za systém MyLink se sedmipalcovým dotykáčem. Ten však neumí navigovat, takže pokud chcete navigaci, musíte mít bezdotykovou klasiku.

Vůbec největším prohřeškem tohoto chevroletu jsou světla. Cruze mizerně svítí a výbojková světla (xenony) nemá ani za příplatek.

Řidiče ze staré školy, který si raději než s playstationem hraje s mechanickými hračkami, bude štvát ještě jedna věc, na kterou jsou ovšem u Chevroletu asi obzvlášť hrdí: páčka vlevo pod volantem pouštějící dálková světla.

Namísto klasické mechanické funkčnosti ji nahradili jakousi dotykovou. Necítíte, jak do své polohy páčka zapadla, ale jen neurčitý doraz. Hlavně se však po jejím povelu dálkovky rozsvěcí a zhasínají se zpožděním. Občas vám tak někdo na okresce zanadává dálkovkami, že jste ho oslnili.

Jistota klasické školy

Cruze neční nad ostatní ozařujícím vzhledem ani sofistikovanou výbavou, o to je přátelštější společník na každodenní ježdění. Potěší hlavně řidiče, kteří chtějí vědět, co se s autem za jízdy děje.

Může se hodit

Uvažujete o koupi nového auta a libí se vám Chevrolet Cruze? Pořiďte si ho přes Automodul.cz/Chevrolet Cruze.

U verzí s těžkými motory, což je rozhodně případ i "našeho" naftového dvoulitru, je to hlavně díky hydraulickému posilovači řízení, což už je dnes skoro rarita, běžnější je dnes elektrický. Řízení je i díky němu skvěle přesné, jisté a akorát naposilované. Opravdu v něm cítíte, co se s předními koly děje.

Cruze překvapí svou jízdní suverenitou. Je to jeden z těch kombíků, kde dlouhá hmotná záď pomáhá auto vyvážit, v zatáčkách ho uklidňuje a přidává mu na ochotě zatáčet.

Chevrolet Cruze SW

Těžký předek přilepí přední kola k silnici, s vrozenou nedotáčivostí se však dá sžít a zatáčí bez většího vzdoru, takže vám není na obtíž ani při svižnější jízdě. I s jednoduchou nápravou vzadu je klidný a suverénní i ve vysokých rychlostech. Oblouky vykružuje s velkou jistotou. Na sněhu a namrzlém asfaltu je stále čitelný.

Odpružení je tvrdší, ale stále snesitelně, namísto sedmnáctek volit o palec menší ráfky (které jsou také k mání) není třeba.

Zaujal nás hodně benevolentní stabilizační systém ESP. Pustí auto do větších skopičin a na zasněženém parkovišti se otočíte "přes ručku" a jeho kontrolka ani nemrkne. Při normální jízdě ESP řidiče neotravuje a zasáhne, když už jde fakt do tuhého.Líbilo se také nastavení brzd. Jsou dobře dávkovatelné, nezabírají skokově, ale plynule v celé dráze pedálu.

Silák se musí rozpálit

Dvoulitrový turbodiesel z dílny GM se musí zahřát a trvá mu to pěkně dlouho. Do té doby vydává zvuk sypajícího se železářství. Po zahřátí, které v nijak třeskutých mrazech trvá klidně 20 minut, už je v kabině ticho, ale v uších kolemstojících je to stále spíš hrubián. Interiér je však od ruchů a zvuků odhlučněný velmi dobře.

Motoru to parádně notuje s manuálním šestikvaltem. Je pružný a nechá si líbit hodně nízké otáčky, jezdit někde kolem 1 200 ot./min. po městě je tak akorát. Když je potřeba, umí zabrat i na opačném konci otáčkoměru. Ve stotřicítce na šestku točí dva tisíce otáček. Zátah nastupuje někde za hranicí patnácti set otáček a ještě za ryskou 4,5 tisíce má sílu zrychlit. Díky 360 krouticím newtonmetrům se dá předjíždět bez stresu.

Fotogalerie

I přes hodně dlouhé zpřevodování cítíte, že opravdu máte pod kapotou 163 koní. Líbí se přímá reakce na sešlápnutí plynu. Jen pod dvěma tisíci otáček je občas třeba počkat, než turbodmychadlo motor vybudí.

To všechno se sedmiapůllitrovou spotřebou při velmi svižné jízdě. Klidný řidič, který se s motorem označeným jako 2,0 VCDI víc sžije, by se měl dostat pod sedm. Na jedno z nejsilnějších kombi své kategorie a nejrychlejšího cruze to není špatné. Vždyť uváděné zrychlení z nuly na stovku 8,8 s je jen o 0,4 s pomalejší, než u namachrované Octavie Combi RS TDI (maximálku má však o sedm koní silnější škodovka už pětadvacet kilometrů v hodině vyšší).

Cruze SW, jak Chevrolet svému kombíku oficiálně říká, startuje nyní díky akci na 302 tisících (motor 1,6). Menší turbodiesel 1,7 (96 kW) startuje na 423 tisících, ale když si připlatíte jen šest a půl tisíce, můžete mít už 163koňový dvoulitrový nafťák, navíc ve vyšší výbavě. Pozor, základní výbava nemá klimatizaci a podélně stavitelný volant. Rádio a šest airbagů, ABS a ESP nebo palubní počítač, jsou už standardem vždy.





Nejčtenější

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Další z rubriky

Kia Rio
První jízda novou Kií Rio: nejlepší je základní obyčejný čtyřválec

Cenou je někde na půl cesty mezi Dacií Sandero a Škodou Fabií; a pasuje tam přesně. Moderní vymazlená malá auta jezdí o fous kultivovaněji, rio ale nabídne...  celý článek

Nissan Micra
První jízda: Micra už není malá a dostala reproduktor do hlavové opěrky

Pátá generace Nissanu Micra změnila v podstatě všechno, co mohla – především design a rozměry. Navíc nabídne prémiovou hudební aparaturu. V Česku se začne...  celý článek

Škoda Citigo
Citigo slaví pět let. Vylepšila ho nová světla a dvě šňůrky. TSI zatím ne

Ideálním tělesem je koule, která při minimální vnější ploše dosahuje největšího objemu. Jenže ideálním tvarem malého auta je kvádr. To ctí bezezbytku Škoda...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.