Dacia Logan MCV

Dacia Logan MCV | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Dacia Logan MCV: velké kombi umí jezdit solidně a za pět litrů nafty

  • 105
Z nejjednoduššího auta na trhu není třeba mít strach. Za kombíkového logana se nemusí stydět Dacia ani ten, kdo ho řídí. A koupit se dá už za 200 tisíc korun.

Naftový kombík s velkým kufrem, ve kterém odvezete celou rodinu, za 300 tisíc korun v Česku nekoupíte jinde než u Dacie. Za necelých 350 tisíc pak můžete mít nejsilnější nafťák 1.5 dci 66 kW a všechnu dostupnou výbavu včetně metalízy, koženého čalounění, tempomatu, klimatizace, dotykové navigace, parkovacích čidel a dalších a dalších věcí. Takto vybavená kombíková octavia se srovnatelným motorem 1.6 TDI by přešplhala půlmilionovou hranici.

A ostudu s loganem také neuděláte. Z hranatého otloukánka minulé generace, který už jako nový vypadal jako muzeální kousek, a u kterého se šetřilo snad i na designérovi, vyrostlo teď pěkné auto. Zvenku rozhodně nepůsobí lacině, oboustranně pozinkované karoserii dali designéři líbivé tvary. Jen dejte pozor při parkování u obrubníku, spodní hrana nárazníku je hodně nízko.

Dacia Logan MCV

Ještě k těm cenám. Letáky lákají na cenovku pod 200 tisíc, což vypadá báječně, protože tolik stojí mnohem menší Škoda Fabia. Jenže dobře vybavená, zatímco logan nabízí za 190 tisíc jen nejholejší základ s benzinovým čtyřválcem 1.2 (55 kW). Horší je, že do něj nedokoupíte vůbec nic, ani rádio nebo klimatizaci.

Zato s turbodieselem je logan vždy jen v nejvyšší výbavě Arctica, takže zaplatíte vždy minimálně o sto tisíc víc. Verzi se slabším motorem 1.5 dci (55 kW) za 290 tisíc však v ceníku každý přeskočí, protože od silnějšího provedení ho dělí jen pět tisíc.

24. května 2013

Uvnitř žádná moderna, jen funkčnost

Logan je v jazyku dnešní generace spotřebka, jedno z nejlevnějších aut na trhu. A je mu ke cti, že to přizná. Uvnitř určitou rustikálnost cítíte. Nemáte tu takový pocit festovnosti a obestavěnosti jako v moderních autech dneška, která jsou spíše plnotučná. Logan oproti nim působí hodně lehce a subtilně, což podtrhne i dunivý zvuk při zavření nezvykle tenkých dveří.

Sedačky jsou pohodlné. Sice hodně měkké a bočnice vaše tělo v zatáčkách moc nepodrží, ale na sportování logan určený není.

Dacia Logan MCV

Minimalisticky ztvárněná přístrojovka nás přenese o pár generací aut zpátky, ale vše na ní funguje, jak má. Nečekaně dobrý je palubní systém s dotykovým displejem ovládajícím rádio, navigaci, handsfree a USB port. Je jednoduchý, přehledný, intuitivní, rychlý. Jen ovládání hlasitosti by mohlo být vyřešeno jinak než dvěma tlačítky. Za sedm a půl tisíce korun je to však skvělá nabídka.

Hledači pih samozřejmě znaky low-cost produkce najdou. Třeba umístění tlačítek ovládání oken na spodní straně středového panelu (zadních dole na středovém tunelu) měla auta v polovině 90. let. Na spodku přístrojovky je humpolácký ovladač nastavování sklonu světel a volant je jen výškově stavitelný (a to jen v nejvyšší specifikaci). Kabina je velká, ale tři dospělí vzadu se už budou mačkat rameny.

Má menší kufr než předchůdce, zato je mnohem pohodlnější

Logan MCV nezdědil po stejnojmenném předchůdci obří 700litrový kufr, ten dnes nabídne model Lodgy. Z logana je klasický kombík, jehož 573 litrů je dobře přístupných. Látková roleta nahoře moc festovně nepůsobí, minimalistický vnitřní krycí panel víka kufru neurazí. Praktická je nízká nákladová hrana a potěší oka na uvázání těžkého nákladu. A pod podlahou plnohodnotná rezerva, ta se na strupaté české okresky hodí lépe než dnes módní lepicí sada.

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCV

Jízdně není logan žádný dravec, zato potěší pohodlností, což se o předchozím modelu zrovna říct nedalo. Na nejrozbitější silnice v Česku, které jsou ve Středočeském kraji, je to doslova žehlička. I díky plně profilovým pneumatikám, které jsou nazuté i na příplatkových hliníkových patnáctipalcových kolech.

Přes krátery, výmoly i hrboly se přenese, ani o tom nevíte, příčný retardér pak doslova přeletí. Panely na D1 už ho trochu rozdrncají. Daní za komfort jsou velké náklony v zatáčkách, které děsí hlavně posádku. Vysoká světlá výška a měkké pružiny ubírají autu suverenitu na dálnici. Řidiče znepokojí neklidná záď při pokořování českého dálničního maxima. Ale v řízení to díky hydraulickému posilovači cítit není - je pevné a není kolem středové polohy viklavě volné, což trápí i mnohem dražší nóbl auta. Nad stotřicítkou je v kabině velký hluk od motoru a aerodynamiky. V zadní řadě mají co dělat, aby řidiče slyšeli. Na odhlučnění interiéru se šetřilo.

Ozdobou loganu je motor, tedy čistě z uživatelského hlediska. Devadesátikoňový turbodiesel 1.5 dCi uhání stošedesátkou po Německu kopec nekopec, ani se u toho nezadýchá. Plné auto upaluje po dálnici za šest litrů. V testu o délce 1 100 kilometrů (kolem 700 km po dálnicích) jsme jezdili se spotřebou 5,5 litru. A dietářskou jízdou se dá bez potíží dostat pod pět.

Nový low-cost, nebo ojeté hogo-fogo?

Než koupit low-cost za 250 tisíc, raději ojetinu za stejné peníze, to je častá úvaha nehýřivých kupců aut.

Fešný vůz prémiové značky je na pohled lákavější. Když rozhodují emoce, je to možná tak, chladný kalkul ekonoma však vidí věc jinak.

Až po pěti letech skončí loganu záruka, koupí se nový. V konečném účtování na tom bude jeho majitel líp než ten, kdo tehdy koupil značkovější ojetinu.

Za čtvrt milionu se dnes dá koupit třeba čtyřletý Ford Mondeo (kombi, diesel). Pokud vše dopadne dobře, po pěti letech za něj dostanete při prodeji 60 tisíc (autu potáhne na deset let). Pětiletý logan prodáte za sto. A to vás u ojetiny určitě čekají investice za servis. K loganu je za příplatek 3 290 korun pětiletá záruka, takže platit budete jen spotřební materiál.