Dítě by mělo být vždy přepravováno v autosedačce, která odpovídá jeho hmotnosti...

Dítě by mělo být vždy přepravováno v autosedačce, která odpovídá jeho hmotnosti a výšce. | foto: ADAC

Velký test dětských autosedaček odhalil ty, které špatně chrání

  • 18
Německý autoklub ADAC ve spolupráci se švýcarským TCS a rakouským ÖAMTC otestoval 26 dětských autosedaček. Součástí posuzování byly i crashtesty zaměřené na bezpečnost.

„Tři testované sedačky vybočily v celkovém hodnocení od ostatních: jedna získala nejlepší možnou známku „velmi dobrou“, dvě propadly a odnesly si „nedostatečnou“,“ komentuje výsledky testů Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz.

Sedmnáct sedaček ohodnotil ADAC jako „dobré“, jedna dostala „dostatečnou“ a dalších pět má průměrnou známku „uspokojivou“. „Test ADAC je mnohem přísnější než zákony stanovené zkoušky, kterými musí projít sedačky před vstupem do prodeje na trhu Evropské unie,“ vysvětluje Buček.

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací

„Zkoušky se kromě crashtestů zkoumajících ochranu při nehodě zaměřily na obsluhu sedaček, jako je instalace v autě, poutání dítěte, nastavení výšky, a také na ochranu před špatnou instalací, čištění a zpracování. Pak také na ergonomii, tedy komfort pro dítě, náročnost na prostor v autě nebo pozici sezení. Poslední část testu se věnovala zkouškám přítomnosti škodlivin v materiálech, z nichž jsou zkoušené autosedačky pro malé cestující vyrobeny,“ cituje z protokolu testu.

Nejlepší hodnocení dostala sedačka Kiddy Evo-Luna i-Size, která jako jediná obdržela jedničku. Sedačka je určená novorozencům od výšky 45 centimetrů. Taková dítěti poslouží zhruba 15 až 18 měsíců, než doroste do výšky 83 cm. Co stojí za jejími výbornými výsledky, napovídá označení i-Size. To říká, že prošla novou homologací, která výrobcům mimo jiné nařizuje, aby udávali výšku dítěte, pro kterou je sedačka vhodná. „Dříve používaná metodika rozdělovala sedačky podle váhy dětí. V současné době si mohou výrobci vybrat, podle které normy dětskou autosedačku nabídnou na trh,“ vysvětluje Petr Buček.

Pro děti zhruba do jednoho roku se podle testů ADACU hodí Besafe iZi Go Modular i-Size nebo odvozenina doplněná o isofixovou základnu i-Size base. Základna standardu i-Size zůstává napořád v autě a sedačka se do ní nacvakne.

Pro cestující do jednoho a půl roku věku doporučuje ADAC vedle vítězné Kiddy také Joie i-Gemm, Joie i-Gemm + i-base, Kiddy Evo-Lunafix a Maxi Cosi Citi. Concord Reverso PLUS je podle testů dobrým řešením, které může dítě mít od narození až do čtyř let.

Pro pasažéry ve věku jeden až čtyři roky jsou dobrou volbou Besafe iZi Kid X2 i-Size, Recaro Optiafix, Britax Römer King II a Besafe iZi Modular i-Size + i-Size base.

V kategorii od roku do dvanácti let byla podle ADACu nejlepší Joie Transcend. Pro děti od 4 do 12 let dopadly dobře Britax Römer Kidfix II XP Sict, Britax Römer Kidfix II XP, Joie Duallo, Maxi Cosi Rodifix Airprotect a Britax Römer Discovery SL.

Kiwy SF01 Q-Fix

KidsEmbrace Friendship

Kiddy Evo-Luna i-Size

„Na velké věkové rozpětí - od narození až do zhruba sedmi let - láká sedačka Chicco Seat-Up 012. Podle testu ADAC dětem zaručuje průměrné bezpečí. Hůře však dopadly zkoušky obsluhy. Výsledkem je celková podprůměrná známka,“ komentuje Petr Buček.

U sedačky KidsEmbrace Friendship se odnímá horní díl, když se do ní usazují větší děti. Crashtest ovšem odhalil, že pak neposkytuje boční ochranu. Stejnou slabinu má také Kiwy SF01 Q-Fix. U ní navíc ADAC odhalil škodlivé látky v materiálech, ze kterých je vyrobena.

Test dětských autosedaček ADAC 2016

Důležité pro bezpečnosti je i to, jak jsou děti v sedačkách oblečené:

14. ledna 2016