Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test dětských autosedaček: třetina obsahuje jedy, jedna propadla

aktualizováno 
Nejnovější testy dětských autosedaček, které provedly evropské autokluby, odhalily ve třetině vzorků škodlivé látky. Žádná z testovaných sedaček nebyla na jedničku, jedna dokonce v crashtestu neuspěla vůbec.

ADAC dělá s autosedačkami i vlastní crashtesty. | foto: ADAC

Německý autoklub ADAC, švýcarský TCS, rakouský ÖAMTC a s nimi spolupracující český ÚAMK testují dvakrát ročně dětské autosedačky. Do posledního testu bylo vybráno 27 modelů. Jedna třetina z testovaných výrobků propadla (dostaly známku 4 a 5). Celkem 18 modelů obdrželo známku 2, nebo 3. Žádný výrobek nebyl výborný, tedy na jedničku.

„Testovali jsme vybrané vzorky na bezpečnost, snadnou obsluhu, ergonomii, obsah škodlivin, čištění potahů a zpracování produktu,“ popisuje Petr Vomáčka z ÚAMK. Do testu bezpečnosti je zařazován čelní náraz v rychlosti 64 km/h a boční náraz v 50 km/h. „U sedačky Hauck Varioguard (do 18 kg) došlo při čelním nárazu k devastaci zadní části základny, takže figurína vypadla ze sedačky směrem pod sedadlo. To by vedlo k devastujícím zraněním v oblasti horní části těla dítěte,“ popisují testeři. Z hlediska bezpečnosti na tom nebyla nejlépe ani sedačka Cam Gara 0.1 (do 18 kg), která si odnesla jen 24 % za ochranu dítěte.

Test dětských autosedaček 2015

Kompletní výsledky najdete zde.

Šest výrobků mělo vysoký obsah škodlivých látek (Simple Parenting Doona, Simple Parenting Doona & Isofi x Base, Baby Relax Baladin, Apramo Ostara, Apramo Hestia, Casualplay Sono Fix). Tyto sedačky mají vysoký obsah různých složek PAU (polycyklické aromatické uhlovodíky) a také insekticidů nebo stabilizátorů. „Tyto produkty důrazně nedoporučujeme nakupovat, mohou poškodit zdraví dítěte,“ varuje Vomáčka ÚAMK.

Téměř polovina všech testovaných sedaček (kategorie 0 - 13 kg) může být namontována do auta proti směru jízdy. „Zejména při čelním nárazu nabízí většina výrobků dokonalou ochranu dítěte. V této pozici je sezení zvláště u malých dětí citlivé na krk, ale sedačky to zohledňují a nabízejí dobrou ochranu,“ komentují autokluby výsledky testů. Proto doporučují sedačku používat tak dlouho, jak je to s ohledem na vzrůst a hmotnost dítěte možné. Tedy dokud dítě ze sedačky nevyroste nebo nebude vážit více než 13 kg, což zhruba odpovídá věku 18 měsíců.

ÚAMK rodičům radí, aby při koupi dětské autosedačky vzali s sebou do obchodu dítě a přijeli svým vozem, ve kterém budou sedačku používat. Doporučuje také osobní konzultaci před nákupem a nezávaznou instalaci sedačky ve vlastním vozidle. „Tak například zákazník zjistí, zda není pás vozidla příliš krátký, sedadlo bude správně držet ve vozidle a produkt pak může poskytnout odpovídající bezpečnost a splnit všechny bezpečnostní předpisy,“ vysvětluje Vomáčka.

„Před použitím nové sedačky je vhodné prostudovat její návod. Jinak hrozí, že nebude v autě řádně upevněná a dítě správně neochrání,“ dodává Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. 



Témata: Autoklub


Nejčtenější

Falešné Ferrari
VIDEO: Španělé odhalili dílnu na falešná ferrari

Španělská policie odhalila dílnu, která vyráběla padělky italských supersportů. Na pohled vcelku povedené kopie karoserií ferrari a lamborghini měly v útrobách...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior
Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou...  celý článek

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Opel Astra
GM se zbavuje evropské divize, zájem Francouzů o Opel dává smysl málokomu

Francouzský Peugeot se uchází o německý Opel. Spojená automobilka by se stala evropskou dvojkou, podle expertů však transakce nedává smysl. Oba podniky jsou v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.