Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test dětských autosedaček: v hlavních rolích ty české

  11:00aktualizováno  11:00
Do nejnovějšího testu dětských autosedaček provedeného německým autoklubem ADAC se dostala i netradiční sedačka z Česka. Nafukovací autosedačka neuspěla, stejně jako některé drahé výrobky renomovaných značek. Sedačky navrhované i v Česku ale obsadily i vrcholná místa.

Podsedák Graco Junior Maxi v testu propadl. | foto: ADAC

Německý autoklub testoval na tři desítky sedaček, u pěti z nich se rozhodl udělit hodnocení "nebezpečné". Mezi nimi je také nafukovací autosedačka z břeclavského Gumotexu.

"Test ukázal, že cena není správným vodítkem při nákupu sedačky pro malé cestující," komentuje výsledky šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.

Boční crashtest dětské autosedačky

Boční crash test dětské autosedačky

Testy se zaměřují nejen na to, jak sedačka obstojí v čelním a bočním nárazu, ale také na obsah škodlivých látek, ergonomii a lehkost manipulace se sedačkou. Z 33 hodnocených modelů různých, i renomovaných značek jich naopak pět zcela propadlo a ADAC je nedoporučil ke koupi.

Mezi pěticí nejhorších autosedaček pro děti jsou laciné výrobky za tisícovku, ale i drahé modely uznávaných značek za pět nebo sedm tisíc korun.

Test dětských autosedaček ADAC 2012

Nafukovačka neuspěla

"Špatnou bezpečnost test odhalil u nafukovací autosedačky, kterou vyrábí Gumotex," líčí Buček. V západní Evropě a ve Spojených státech ji břeclavská firma nabízí pod značkou Easycarseat, v Česku má jméno Bedi.

Sedačka je zařazena do kategorie II. a III., tedy pro děti o hmotnosti od 15 kg do 36 kg, čemuž odpovídá věk dítěte od zhruba 3 let a do jeho výšky 150 cm.

"Na první pohled jde o dobrý nápad – sedačka nezabírá místo, lze ji kdykoliv vyfouknou a složit na malou placičku," komentuje. ADAC ale na základě svých testů tvrdí, že taková sedačka nemůže v bezpečnosti konkurovat klasickým z pevných materiálů. Sedačka vyrobená z pevné látky, kterou můžete mít třeba v boxu před spolujezdcem a v případě potřeby ji nafouknete, propadla při crash testech, které simulují situaci, kdy auto naráží zepředu a zboku. "ADAC navíc kritizuje velké rozměry sedačky, nevýhodnou pozici sezení v ní a lehce zvýšenou přítomnost škodlivých látek. Sedačku navíc není možné v autě bezpečně upevnit," cituje z výsledků testu Petr Buček.

Nafukovací sedačka Bedi od české firmy Gumotex

Nafukovací sedačka Bedi od české firmy Gumotex

Německý autoklub sedačku od Gumotexu označil za nebezpečnou s tím, že při bočním a čelním nárazu dostatečně přesně nevede bezpečnostní pásy, které pak mohou dítě i uškrtit.

Výrobce se ale brání s tím, že splnil všechny zákonné podmínky pro uvedení sedačky na trh.

ADAC totiž sedačky testuje výrazně přísněji, než požadují evropské předpisy při homologaci výrobku. "Norma EHK vyžaduje zkoušku při čelním nárazu při rychlosti 50 km za hodinu, test simulující boční náraz není požadován. Ovšem ADAC testuje při rychlosti 64 km/h pro simulaci čelního nárazu a 50 km/h pro simulaci bočního nárazu," vysvětluje expert z nezávislé zkušebny TÜV SÜD Czech Vít Bursík s tím, že podle zákona není možné sedačku z Gumotexu označit za "nebezpečný výrobek", protože má všechny potřebné atesty pro použití v dopravě.

Rodiče, kteří do sedačky usadí své dítě, ovšem předpisy zdaleka nezajímají tak, jako její skutečná bezpečnost při opravdové havárii – a ty se stávají i v rychlostech vyšších, než na jaké pamatují vyhlášky.

Firma, která sedačku vyrábí, argumentuje tím, že nafukovačka je konstruována pro "příležitostné pohotovostní použití, pokud není k dispozici jiné dětské zádržné zařízení". Vedoucí kanceláře generálního ředitele Gumotexu Josef Horníček navíc zpochybňuje samotný průběh testu. "Instrukce pro vedení pásu jsou znázorněny na výrobku i v příručce – a pokud uživatel postupuje správně, nemůže se pás zaříznout tak, jak uvádí testovací zpráva," tvrdí s tím, že nový model, který přijde na trh v nejbližší době, už má spony pro vedení autopásů, aby vůbec nebylo možné umístit je jinak. "Zamezují vedení pásu přes břišní oblast dítěte. Byli bychom rádi, kdyby inovovaná sedačka prošla testem znovu," říká.

Firmě jde o dost: sedačky používají nejen rodiče, ale třeba i vozidla záchranné služby v Praze, Jihomoravském a Zlínském kraji.

Další propadlíci

Sedačka Bedi ale nebyla jediná, která v kategorii sedaček od 15 do 36 kg, nebo také přibližně 4–12 let dítěte propadla. Hodnocení jako nedostatečné obdržely také výrobky značky Graco. ADAC zjistil, že jejich hlavové opěrky se u větších dětí nedají použít a v autě zůstává jen podsedák, který nedovede dítě bezpečně ochránit.

Test také zjistil, že v dětských autosedačkách ubylo škodlivých látek. "ADAC chválí výrobky Maxi Cosi Rodifix a Phil & Teds Tott XT, jejichž předchůdci v loňských testech propadli právě kvůli škodlivinám," popisuje Petr Buček, který se problematice dětských sedaček věnuje dlouhodobě už proto, že má doma dvě děti.

Kiddy Guardianfix Pro jedna z nejdražších sedaček v testu nedopadla dobře, ve

Kiddy Guardianfix Pro, jedna z nejdražších sedaček v testu nedopadla dobře, ve své kategorii skončila poslední.

V pětici propadlíků letošního ročníku testu ADAC je kromě Gumotexu také Graco Logico L, Graco Junior Maxi, Kiddy Guardianfix Pro a Peg Perego Viaggio Convertibile.

Cena výběr neulehčí

"Dobrou zprávou je, že v každé kategorii a tedy pro děti všech velikostí mají rodiče na výběr mezi bezpečnými a kvalitními autosedačkami," uzavírá Buček z AutemBezpečně.cz

Test ovšem ukázal, že rodič při výběru dětské sedačky vůbec nemůže vybírat podle ceny. Rozhodně neplatí, že čím vyšší cena, tím je sedačka lepší. Stojí za povšimnutí, že v žádné z kategorií nevyhrála nejdražší sedačka. A třeba v kategorii sedaček, které rostou s dítětem od jednoho roku až do dvanácti let (kategorie pro 9 až 36 kilo) naopak propadla druhá nejdražší sedačka Kiddy Guardiafix Pro.

Úspěch, který je i český

Obecně velmi dobře si napříč kategoriemi vedly sedačky firmy Cybex. I ta má k Česku blízko. Firmu založil syn českých emigrantů v Rakousku Martin Poš. Jeho sedačky charakterizuje velmi výrazný a netradiční design, který mají na svědomí čeští designéři studia Koncern.

ADAC rozděluje hodnocené sedačky do pěti kategorií podle věku či váhy dítěte. Nejlepší známkou je hodnocení "velmi dobré", které se uděluje spíše výjimečně. Cybex ji letos získal za bezpečnost tří z pěti autosedaček nasazených do testování, které se zároveň staly vítězi svých skupin. Zbývající dvě autosedačky získaly druhé nejlepší hodnocení, tedy "dobré".

Sedačka s airbagem

Modely od Cybexu mají speciální systém ochrany proti bočnímu nárazu. "Postupně absorbuje síly způsobené nárazem a výrazně zmenšuje riziko zranění," popisuje Kateřina Kálalová, PR manažerka Cybexu. Výrazným bezpečnostním prvkem je u některých modelů také speciální pult sedaček. "Nahrazuje pětibodový pás a chrání dítě v případě nárazu efektivněji – funguje podobně jako airbag, který rozloží náraz ohrožující hlavu, hrudník i vnitřní orgány," popisuje výrobce, který podle informací iDNES.cz provádí v průběhu vývoje crash testy svých sedaček právě v laboratořích ADACu v Landsbergu.

Cybex Juno-Fix - jedna z nejlépe hodnocených sedaček v testu

Cybex Juno-Fix - jedna z nejlépe hodnocených sedaček v testu

Sedačka je nutnost

Povinnost být za jízdy připoután bezpečnostním pásem na sedadle, které je jimi povinně vybaveno, je stanovena již několik let jako základní povinnost všech cestujících ve vozidle.

Zákon ukládá povinnost používání dětských autosedaček každým dítětem (menším než 150 cm, lehčím než 36 kg).

Nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7× častěji než děti v autosedačce. Pokud si myslíte, že dítě udržíte v náruči, jste na omylu. Při nárazu ho nikdy neudržíte, ale naopak rozmačkáte tíhou vlastního těla. Například při rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg byste totiž museli udržet ve svých rukou 300 kg.

Hrozí ještě další nebezpečí: Bez odpovídající autosedačky nestačí dítě připoutat bezpečnostním pásem – ten může totiž malé dítě uškrtit.

Jak vybrat správnou autosedačku

Základním kritériem pro výběr je váha a výška dítěte. Sedačky se dělí do několika váhových skupin:

  • Skupina 0 (od narození do 10 kg),
  • Skupina 0+ (od narození do 13 kg)
  • Skupina 1 (od 9 do 18 kg)
  • Skupina 2 (od 15 do 25 kg)
  • Skupina 3 (od 22 do 36 kg)

Sedačka musí být technicky i tvarově vhodná do vašeho auta. Každá homologovaná sedačka musí být opatřena nálepkou o její homologaci. Když půjdete sedačku koupit, vyzkoušejte si také, jak pasuje do vašeho vozu a jak pohodlná je její instalace. Nechte si vysvětlit, jak se nastavuje, upevňuje a udržuje (bezpodmínečné je, aby měla snímatelný potah, který se dá prát).

Důležité zásady

Při přepravě dětí váhové kategorie 0 a 0+ je nutné sedačky vždy upevnit proti směru jízdy vozidla. Pokud je místo spolujezdce vybaveno i airbagem, je bezpodmínečně nutné jej před usazením sedačky deaktivovat.

Pokud se tak nestane, může vystřelený airbag dítě smrtelně zranit. Některá vozidla jsou vybavena přímo speciálním vypínačem, v ostatních případech je nutné navštívit odborný autoservis, kde deaktivaci provedou a tuto skutečnost zaznamenají do technického průkazu.





Nejčtenější

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Další z rubriky

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.