Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test dětských autosedaček: nejdražší nemusí být nejlepší

aktualizováno 
U dětských autosedaček je nejdůležitější, aby byly bezpečné a dobře ovladatelné. Na to se zaměřil nejnovější test německého autoklubu ADAC. Letos jich prošlo testem 27. Sedačky, které v testech propadnou, podle ADAC rychle zmizí z trhu, nebo je výrobci upraví tak, aby byly bezpečnější.

ADAC dělá s autosedačkami i vlastní crashtesty. | foto: ADAC

Dvě autosedačky mají na vysvědčení tu nejlepší známku, kterou mohly ve srovnávacím testu od německého autoklubu a dalších spotřebitelských magazínů dostat. Mezi sedačkami pro novorozeňata nejlépe obstála Peg Perego Primo Viaggio SL s isofixovým uchycením a základnou, která se u výrobků pro nejmenší děti objevuje stále častěji. Díky ní je totiž sedačka bezpečnější a jednodušeji se s ní manipuluje.

Test dětských autosedaček ADAC 2013

Výsledky testu ZDE

Druhým vítězem testu se stala sedačka Kiddy Phoenixfix Pro 2. Je určena dětem od jednoho roku do čtyř let. Nechybí jí pultík, který má dítě před sebou. Přispívá k jeho ochraně a může si na něj položit hračku. Zároveň se sedačka snadno instaluje do auta, je lehká a pohodlná.

Přísné testování

Protokol testu ADAC

  • Sedačky procházejí v rámci testů ADAC bočními a čelními nárazovými zkouškami ve Volkswagenu Golf. Čelní crash test se odehrává při rychlosti 64 km/h, boční v 50 km/h.
  • Testy jsou náročnější než homologace předepsaná EU. Ta zatím nevyžaduje boční crash test, čelní probíhá v rychlosti 50 km/h a nezkouší škodlivost použitých materiálů.
  • ADAC považuje boční nárazovou zkoušku za velmi důležitou. Ochrana cestujících v autě je mnohem horší než při čelním nárazu.
  • Figuríny v sedačkách se střídají, aby se vyzkoušela bezpečnost menších i větších dětí.
  • Vedle crash testů probíhají také statické zkoušky. Zjišťují, jak jednoduše rodiče sedačku v autě připevní, jak náročné je dítě usadit, kolik pohodlí dopřává.
  • Od roku 2011 je součástí testu také zjišťování škodlivých látek na všech částech sedačky, se kterými přijde dítě do styku.
  • Sedačky, které v testech propadnou, podle ADAC rychle zmizí z trhu, nebo je výrobci upraví tak, aby byly bezpečnější.

Srovnávací test autosedaček byl zaměřen na celou věkovou škálu dětí od do 12 let. Většina testovaných výrobků je v Česku k mání, včetně dvou vítězných. Obě nejlepší dětské autosedačky získaly výborné hodnocení v hlavní části testu, kterou jsou nárazové zkoušky. Sedačky usazené na zadní sedadlo osobního auta musí zvládnout přední i boční srážku s jiným vozem. Testuje se, jak při tom ochrání dítě.

Kromě bezpečnosti test hodnotí, jak se s kterou sedačkou manipuluje. Hrozí totiž, že špatně upevněná sedačka se při nárazu uvolní, dítě vypadne ven a zraní se.

Škodlivé látky letos test neodhalil

Za dvojicí nejlepších sedaček následuje tucet výrobků s druhým nejlepším možným hodnocením, známkou dobrou. Tyto stále ještě velmi bezpečné sedačky jsou k mání pro děti různého vzrůstu, takže není problém si vybrat jak pro čerstvě narozené dítě, tak i pro většího školáka.

Přitom jsou praktické a snadno se s nimi i manipuluje. Přítomnost škodlivých látek a to, jak se sundává a pere potah sedačky, jsou další kritéria testu, která však mají menší váhu. Dobrou zprávou je, že u žádného ze srovnávaných výrobků test neodhalil škodlivé látky. Pochvalu si zaslouží sedačka Bébécar, která letos uspěla, ačkoliv předchozí model loni kvůli škodlivinám v testech propadl.

Drahá nemusí být nejlepší

V letošních testech ADAC žádná z 27 testovaných sedaček vyloženě nepropadla. Jen o kousek unikla nejhoršímu hodnocení, školní pětce, sedačka Jané Strata. Její pás je příliš dlouhý a malé dítě z ní může při nárazu vyklouznout, slabší je i ochrana při bočním nárazu. Ukázal to crash test. Jané Strata přitom patří mezi ty dražší sedačky.

Podobně jako v předešlých 20 letech, kdy ADAC sedačky testuje, se i letos ukázalo, že vyšší cena není u dětské autosedačky zárukou kvality.

Sedačka s nejhoršími výsledky ze srovnání přijde asi na osm tisíc korun. Ve stejné kategorii (pro děti do 13 kilogramů) lze přitom koupit za polovinu této částky mnohem bezpečnější výrobek.

Co nejdéle v protisměru

Mezi srovnávanými sedačkami se objevilo také kvarteto takových, jež umožňují převážet v protisměrné poloze děti s hmotností vyšší než 13 kilogramů.

Tyto sedačky lze podle ADAC doporučit vzrostlejším dětem, které už se nevejdou do první sedačky s tvarem kolíbky, ale přesto by měly v autě raději sedět čelem dozadu. Po narození by mělo dítě sedět v protisměru co nejdéle. Evropská unie chce zavést pravidlo, aby malí cestovatelé zůstávali v protisměrné poloze až do 15. měsíce. Chce tím předejít zraněním krku a hlavy při čelních nárazech.

Na "dobrou" obstály v testu dvě z protisměrných sedaček pro děti starší než jeden rok: Cybex Sirona a Takata Midi & Isofix Base. Obě lze otočit a starší dítě už převážet ve směru jízdy.

Podle ADAC se bezpečnost sedaček za posledních 20 let o poznání zlepšila. Dokazují to výsledky předních i bočních nárazových testů. I upevňování je zásluhou isofixových úchytů, které jsou stále rozšířenější, jednodušší než dřív.

Sedačky označené výškou dítěte

Od července se změní označení sedaček. Namísto kilogramů budou výrobci udávat výšku dítěte. Rodiče se dozvědí, která sedačka je vhodná pro dítě s výškou od 40 do 100 cm. To bude platit u nových modelů, v přechodové fázi mají výrobci na výběr. Buď vsadí na stávající homologaci, která zahrnuje jen čelní nárazový test, a budou i nadále uvádět vhodnost sedačky podle váhy dítěte, nebo sedačku podrobí ve zkušebně čelní i boční nárazové zkoušce a pak bude označena podle výšky dítěte. Nová norma navíc bude vyžadovat, aby děti do 15 měsíců cestovaly v protisměrné sedačce. Je to kvůli lepší bezpečnosti pro krk a hlavu.

Jak vybírat dětskou autosedačku

Bezpečnost na prvním místě. Jenže podle čeho vybírat dětské sezení do auta, když v obchodě narazíte na deset stejně spolehlivých výrobků?

Musí odpovídat věku
Dětská autosedačka je nutností až do chvíle, než budou děti měřit více než 150 centimetrů. S tím, jak rostou, budete pro ně potřebovat dvě až tři sedačky. Nejmenší je obvykle pro první rok dítěte, druhá je na další tři roky a poté malý cestovatel přesedá do sedačky, která mu slouží až do chvíle, než překoná výšku 150 centimetrů (zhruba do 12 let). Přibývá však autosedaček, které překrývají dvě kategorie, a slouží tak dětem od narození až do čtyř let, nebo od jednoho roku do
12 let.

Isofix je jistota, jen pozor na umístění ok v autě
Kupujte sedačku s isofixovým uchycením. Na spodní zadní části jsou isofixové kleště, které se při usazování sedačky "zakousnou" do kovových oček v sedadlech vozu, pro připevnění se nepoužívá bezpečnostní pás auta. Na trhu jich je stále více a také všechna nová auta mají isofixová oka už z výroby. Některé automobilky však umisťují oka tak nevhodně, že se k nim složitě dostává. V praxi to znamená, že si rodiče při upevňování sedačky odřou prsty a někdy ji isofixovými zámky ani nespojí. Na druhou stranu stále více automobilek dělá přístup k isofixům hlavně u nově uváděných modelů tak jednoduchý, že je připevnění sedačky doslova hračkou.

Dvoudílné jsou bezpečné a dobře se s nimi zachází
Stále více sedaček má dva díly: spodní základnu, která se propojí s isofixem, a samotnou sedačku, jež se jednoduchým zaklapnutím spojí se spodním dílem. Základna má také "nohu", jež slouží jako opěra. Ne v každém autě ji však lze použít. Problém bývá u vozů, v nichž se pod podlahou skrývají odkládací schránky. Dvoudílné sedačky mají kromě vyšší bezpečnosti i komfortní zacházení. Upevnění je velmi jednoduché, nehrozí špatné propojení, a tím narušení bezpečí dítěte. U spících novorozeňat, která může připevňování sedačky probudit, je přínos dvoudílných výrobků jednoznačný.

Některé sedačky je možné otáčet
Na trhu se objevuje stále více sedaček, které přepravují děti v protisměrné poloze i po prvním roce. Některé jsou otočné, a jakmile má například rok a půl staré dítě málo prostoru pro nohy, sedačka se otočí a najednou má potomek kromě místa také lepší výhled z auta a na rodiče. Pro všechny protisměrné sedačky platí, že na předním sedadle pro spolujezdce mohou cestovat jen při vypnutém čelním airbagu.

Pultík snižuje zatížení při nárazu, ale má i nevýhody
Nebojte se pultíků, naopak. Sedačky pro děti od jednoho roku do tří let mají ve výbavě odnímatelný pult stále častěji. Testy dokazují, že děti jsou díky nim při nárazu vystaveny menšímu zatížení než bez nich. Nevýhodou je určitá sevřenost dítěte mezi pultem a sedačkou. Dítě se také může v pultíkové sedačce více potit a menší bývají také možnosti nastavení sklonu sedačky pro spaní.

Podsedák bezpečnost nezaručí
Nepoužívejte pro děti od 4 do 12 let jednoduché podsedáky. Na trhu je mnoho sedaček v ceně okolo tří tisíc korun, které dětem nabízejí mnohem větší ochranu než podsedáky. Sedačky pro větší děti zaručují lepší vedení pásu přes rameno a často také v prostoru břicha. Navíc skýtají ochranu při bočním nárazu. Podsedáky pouze zvyšují polohu dítěte, boční ochrana a správné vedení pásu jsou u nich problematické.

S pořízením sedačky větší velikosti nepospíchejte
Není dobré uspěchat přesednutí dítěte z menší sedačky do větší. Pro nejmenší děti je důležité, aby co nejdéle cestovaly v protisměrné poloze, kvůli ochraně krku a hlavy. Ve čtyřech letech může být některé dítě ještě malé na "poslední" sedačku, kterou bude užívat do svých 150 centimetrů. Hrozí, že bezpečnostní pás povede příliš vysoko nad ramenem, v blízkosti krku.



Autoři:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.