Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test dětských autosedaček skončil katastrofou, děti jsou v ohrožení

aktualizováno 
Renomovaný německý magazín Auto motor und sport otestoval dětské autosedačky: pět z deseti propadlo v nárazovém testu. Jednou selhal i bezpečnostní úchyt Isofix.

Sedačka se upevňuje prostřednictvím dvou úchytů Isofix přímo na karoserii. Při nárazu se jedno ze spojení uvolnilo, konstrukce sedačky se prohnula a začala létat po kabině. Něco takového by se nikdy nemělo stát. | foto: Reinhard Schmidt, AMS

Děti jsou v ohrožení! Čtyři z deseti testovaných autosedaček propadly v crashtestu na celé čáře, pátá dostala nálepku nedoporučujeme. Žádnou zárukou kvality navíc není ani vyšší cena sedačky – tak shrnuje výsledky nejnovějšího testu redaktor německého magazínu Auto motor und sport Christian Bangemann.

Tak špatně nedopadl ještě ani jeden z testů, který redakce časopisu pořádá už 18 let.

"Nazvat výsledky jinak než katastrofou není možné. Nikdo z nás ani z týmu české pobočky společnosti TÜV Süd, v níž jsme testy uskutečnili, něco takového ani ve snu nečekal," říká Bangemann. "Může to vypadat, že výrobci investují minimální námahu do vývoje a sedačky navrhují tak, aby prošly jen velmi mírně nastavenými homologačními kritérii. Vývojáři se však nezabývají reálnými podmínkami, jaké simuluje i náš test," varuje Chris Bangemann.

Testovací karoserie při simulovaném nárazu v okamžiku zbrzdí z rychlosti 51 km/h na nulu. Toto brutální zpomalení figurínu doslova poskládá jako švýcarský nožík a u některých sedaček se dokonce postaralo o zlomení plastové skořepiny.

Testovací karoserie při simulovaném nárazu v okamžiku zbrzdí z rychlosti 51 km/h na nulu. Toto brutální zpomalení figurínu doslova poskládá jako švýcarský nožík a u některých sedaček se dokonce postaralo o zlomení plastové skořepiny.

Dětské autosedačky, koupené v běžném obchodě, testovala zkušebna TÜV Süd v Úhelnici u Mladé Boleslavi. Technici je upevnili na pravé zadní sedadlo v testovací karoserii Volkswagenu Golf přesně podle návodu k použití. Ta pak při simulovaném nárazu v okamžiku zbrzdí z rychlosti 51 km/h na nulu – tohle brutální zpomalení testovací figurínu doslova poskládá a u některých sedaček se dokonce postaralo o zlomení plastové skořepiny.

TEST dětských autosedaček

výsledky testu přehledně

Jedna zlomená, druhá vysmeklá

První sedačkou, která zklamala, byla Chicco Key 1, uchycená systémem Isofix (je lepší než uchycení jen bezpečnostním pásem). Chicco však nepoužívá tradiční úchyt v přední části sedadla pod nohama dítěte, ale řemen, který se ukotví na zadní straně opěradla ve spodní plastové konstrukci nad ocelovou tyčkou. Spojení je však při nárazu příliš namáhané a skořepina sedačky se při nárazu po celé šířce zlomila. Závěr je jasný: systém selhal.

Zlomená konstrukce vrchní části sedačky Chicco Key 1.

Zlomená konstrukce vrchní části sedačky Chicco Key 1.

"Nehraje roli, že zátěž působící na figurínu byla poměrně nízká a riziko zranění hodnotíme jako malé až střední. Sedačku jednoduše nedoporučujeme," říká Christian Bangemann a dodává: "Možná je to tvrdé rozhodnutí, ale test simuluje pouze první náraz, při němž by byla ochrana celkem dobrá, ale při druhém nárazu je už ochrana nulová. Při nehodách je běžné, že do havarovaného vozu narazí další nešťastník nebo vozidlo vrazí do další překážky."

Druhá sedačka, která svou úlohu nesplnila, je Recaro Polaric. Kompletně spoléhá na úchyty Isofix, bezpečnostním pásem se přichytit nedá. A právě jeden z kotvicích bodů Isofixu se při nárazu uvolnil a sedačka sebou nekontrolovaně smýkla. "Nejdřív jsme mysleli, že jsme udělali chybu při montáži, ale ukázalo se, že ne. Systém prostě selhal," říká Bangemann.

Po každém nárazu se montuje nový bezpečnostní pás.

Po každém nárazu se montuje nový bezpečnostní pás.

Navíc už jen montáž sedačky do vozu je problematická. Je poměrně velká a těžká, takže se s ní nemanipuluje právě nejsnadněji. Sedačku je třeba ještě navíc fixovat dvěma řemeny.

"Postup je velmi komplikovaný, uživateli hrozí, že některý krok vynechá či nezvládne zcela správně. Ideální je namontovat sedačku nastálo do jednoho auta," míní Bangemann.

Na rozdíl od Chicca však nebylo příčinou selhání špatné konstrukční řešení, ale chyba při výrobě. Pro tak renomovanou značku, jakou je Recaro, to určitě není dobrou vizitkou.

Ulomený plast z opěrky

Recaro spolupracuje na výrobě a vývoji sedaček s firmou Storchenmühle, a také druhý výrobek z jejich stáje negativně překvapil: modelu My Seat CL se odlomila část opěrky zad. Nezbylo než opět vynést verdikt – systém selhal, nedoporučujeme. V tomto případě je příčinou špatná volba materiálu: plast je příliš křehký, což naznačují i výrazné hrany zlomu. Opěrka zad je však nevydařená také po konstrukční stránce.

Poměrně křehký plast skořepiny sedačky Storchenmühle My Seat CL také nevydržel.

Poměrně křehký plast skořepiny sedačky Storchenmühle My Seat CL také nevydržel.

Třetí zástupce od Recara/Storchenmühle – Twin One – sice fatálně neselhal, ale ani zde nebyli technici zcela spokojeni. Velká zátěž v oblasti krku vedla k verdiktu "nedoporučujeme".

Se stejným hodnocením vyšla z testu i sedačka Concord Transformer. Má také nevhodnou konstrukci – při nárazu se sedačka prolomila téměř po celé šířce těsně u konce kovových částí. Navíc je poměrně drahá, a jak se ukazuje, ani to není úplnou garancí dobré bezpečnosti.

Čtyři sedačky lze doporučit

Čtveřice sedaček dostala hodnocení "doporučujeme". U modelu BeSafe Izi Combi X2 však technici vytkli složitou montáž, která je minimálně tak komplikovaná jako název. Druhým premiantem je Maxi Cosi Tobi. Ta zase vyžaduje dost dlouhý bezpečnostní pás, což může být v některých autech (např. Ford Kuga) velký problém.

Menší poškození, jako v případě sedačky Römer, nevedla ke ztrátě bodů.Spokojenost panovala s výsledky modelů Cybex Solution X-Fix a Kiddy Discovery Pro. Ty potěšily i pokud jde o ceny, které se nacházejí ve středu testovaného spektra. Navíc se obě snadno instalují a jsou lehké na přenášení.

Hodnocení "doporučujeme s výhradami" si jako jediná ze sedaček odnesla Römer Eclipse, jež poskytuje uspokojivou ochranu.

Kompletní výsledky testu najdete ve třetím letošním čísle české verze magazínu Auto motor a sport.

OBSTÁLA I POUŽITÁ

Kromě zbrusu nového exempláře sedačky Maxi Cosi Tobi jsme do srovnání zařadili i identickou, ale dva roky intenzívně používanou sedačku.Kromě zbrusu nového exempláře sedačky Maxi Cosi Tobi jsme do srovnání zařadili i identickou, ale dva roky intenzívně používanou sedačku. V akci byla prakticky každý den a neustále střídala auta. Na druhé straně se o ni majitel vzorně staral, takže zub času se zde až tak nepodepsal. Mírně vysezenému čalounění ani drobným šrámům na vnější konstrukci se ale lze jen stěží vyhnout.

Samotné bezpečnostní pásy sedačky i místa, kterými procházejí bezpečnostní pásy vozidla, jsou však plně funkční. I samotný náraz potvrdil, že bezpečnostní funkce sedačky nebyla nijak omezena. Všechny naměřené hodnoty pouze neznatelně zaostávají za novou. I ona tak obdržela hodnocení "doporucujeme".

Přesto koupě sedačky z druhé ruky představuje riziko. Pokud nad nečím podobným uvažujete, vždy si musíte být jisti že: 1. Sedačka nikdy nebyla účastníkem žádné dopravní nehody. Nerozhoduje přitom ani rychlost při nárazu, jako spíše rozsah poškození vozidla. 2. Sedačka nesmí být starší než pět let. Po této době totiž muže dojít k únavě materiálu a poměrně velkému opotřebení (hlavně plastu), které se mohou negativně podepsat na funkčnosti systému.

Autoři:




Nejčtenější

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Další z rubriky

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

Renault Talisman BREAK 1.6TCE-147KW EDC...
Renault Talisman BREAK 1.6TCE-147KW EDC...

r.v. 2016, naj. 5 575 km, benzín, 1. majitel
729 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.