Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Test dětských autosedaček skončil katastrofou, děti jsou v ohrožení

Renomovaný německý magazín Auto motor und sport otestoval dětské autosedačky: pět z deseti propadlo v nárazovém testu. Jednou selhal i bezpečnostní úchyt Isofix.
Sedačka se upevňuje prostřednictvím dvou úchytů Isofix přímo na karoserii. Při nárazu se jedno ze spojení uvolnilo, konstrukce sedačky se prohnula a začala létat po kabině. Něco takového by se nikdy nemělo stát.

Sedačka se upevňuje prostřednictvím dvou úchytů Isofix přímo na karoserii. Při nárazu se jedno ze spojení uvolnilo, konstrukce sedačky se prohnula a začala létat po kabině. Něco takového by se nikdy nemělo stát. | foto: Reinhard Schmidt, AMS

Děti jsou v ohrožení! Čtyři z deseti testovaných autosedaček propadly v crashtestu na celé čáře, pátá dostala nálepku nedoporučujeme. Žádnou zárukou kvality navíc není ani vyšší cena sedačky – tak shrnuje výsledky nejnovějšího testu redaktor německého magazínu Auto motor und sport Christian Bangemann.

Tak špatně nedopadl ještě ani jeden z testů, který redakce časopisu pořádá už 18 let.

"Nazvat výsledky jinak než katastrofou není možné. Nikdo z nás ani z týmu české pobočky společnosti TÜV Süd, v níž jsme testy uskutečnili, něco takového ani ve snu nečekal," říká Bangemann. "Může to vypadat, že výrobci investují minimální námahu do vývoje a sedačky navrhují tak, aby prošly jen velmi mírně nastavenými homologačními kritérii. Vývojáři se však nezabývají reálnými podmínkami, jaké simuluje i náš test," varuje Chris Bangemann.

Testovací karoserie při simulovaném nárazu v okamžiku zbrzdí z rychlosti 51 km/h na nulu. Toto brutální zpomalení figurínu doslova poskládá jako švýcarský nožík a u některých sedaček se dokonce postaralo o zlomení plastové skořepiny.

Testovací karoserie při simulovaném nárazu v okamžiku zbrzdí z rychlosti 51 km/h na nulu. Toto brutální zpomalení figurínu doslova poskládá jako švýcarský nožík a u některých sedaček se dokonce postaralo o zlomení plastové skořepiny.

Dětské autosedačky, koupené v běžném obchodě, testovala zkušebna TÜV Süd v Úhelnici u Mladé Boleslavi. Technici je upevnili na pravé zadní sedadlo v testovací karoserii Volkswagenu Golf přesně podle návodu k použití. Ta pak při simulovaném nárazu v okamžiku zbrzdí z rychlosti 51 km/h na nulu – tohle brutální zpomalení testovací figurínu doslova poskládá a u některých sedaček se dokonce postaralo o zlomení plastové skořepiny.

TEST dětských autosedaček

výsledky testu přehledně

Jedna zlomená, druhá vysmeklá

První sedačkou, která zklamala, byla Chicco Key 1, uchycená systémem Isofix (je lepší než uchycení jen bezpečnostním pásem). Chicco však nepoužívá tradiční úchyt v přední části sedadla pod nohama dítěte, ale řemen, který se ukotví na zadní straně opěradla ve spodní plastové konstrukci nad ocelovou tyčkou. Spojení je však při nárazu příliš namáhané a skořepina sedačky se při nárazu po celé šířce zlomila. Závěr je jasný: systém selhal.

Zlomená konstrukce vrchní části sedačky Chicco Key 1.

Zlomená konstrukce vrchní části sedačky Chicco Key 1.

"Nehraje roli, že zátěž působící na figurínu byla poměrně nízká a riziko zranění hodnotíme jako malé až střední. Sedačku jednoduše nedoporučujeme," říká Christian Bangemann a dodává: "Možná je to tvrdé rozhodnutí, ale test simuluje pouze první náraz, při němž by byla ochrana celkem dobrá, ale při druhém nárazu je už ochrana nulová. Při nehodách je běžné, že do havarovaného vozu narazí další nešťastník nebo vozidlo vrazí do další překážky."

Druhá sedačka, která svou úlohu nesplnila, je Recaro Polaric. Kompletně spoléhá na úchyty Isofix, bezpečnostním pásem se přichytit nedá. A právě jeden z kotvicích bodů Isofixu se při nárazu uvolnil a sedačka sebou nekontrolovaně smýkla. "Nejdřív jsme mysleli, že jsme udělali chybu při montáži, ale ukázalo se, že ne. Systém prostě selhal," říká Bangemann.

Po každém nárazu se montuje nový bezpečnostní pás.

Po každém nárazu se montuje nový bezpečnostní pás.

Navíc už jen montáž sedačky do vozu je problematická. Je poměrně velká a těžká, takže se s ní nemanipuluje právě nejsnadněji. Sedačku je třeba ještě navíc fixovat dvěma řemeny.

"Postup je velmi komplikovaný, uživateli hrozí, že některý krok vynechá či nezvládne zcela správně. Ideální je namontovat sedačku nastálo do jednoho auta," míní Bangemann.

Na rozdíl od Chicca však nebylo příčinou selhání špatné konstrukční řešení, ale chyba při výrobě. Pro tak renomovanou značku, jakou je Recaro, to určitě není dobrou vizitkou.

Ulomený plast z opěrky

Recaro spolupracuje na výrobě a vývoji sedaček s firmou Storchenmühle, a také druhý výrobek z jejich stáje negativně překvapil: modelu My Seat CL se odlomila část opěrky zad. Nezbylo než opět vynést verdikt – systém selhal, nedoporučujeme. V tomto případě je příčinou špatná volba materiálu: plast je příliš křehký, což naznačují i výrazné hrany zlomu. Opěrka zad je však nevydařená také po konstrukční stránce.

Poměrně křehký plast skořepiny sedačky Storchenmühle My Seat CL také nevydržel.

Poměrně křehký plast skořepiny sedačky Storchenmühle My Seat CL také nevydržel.

Třetí zástupce od Recara/Storchenmühle – Twin One – sice fatálně neselhal, ale ani zde nebyli technici zcela spokojeni. Velká zátěž v oblasti krku vedla k verdiktu "nedoporučujeme".

Se stejným hodnocením vyšla z testu i sedačka Concord Transformer. Má také nevhodnou konstrukci – při nárazu se sedačka prolomila téměř po celé šířce těsně u konce kovových částí. Navíc je poměrně drahá, a jak se ukazuje, ani to není úplnou garancí dobré bezpečnosti.

Čtyři sedačky lze doporučit

Čtveřice sedaček dostala hodnocení "doporučujeme". U modelu BeSafe Izi Combi X2 však technici vytkli složitou montáž, která je minimálně tak komplikovaná jako název. Druhým premiantem je Maxi Cosi Tobi. Ta zase vyžaduje dost dlouhý bezpečnostní pás, což může být v některých autech (např. Ford Kuga) velký problém.

Menší poškození, jako v případě sedačky Römer, nevedla ke ztrátě bodů.Spokojenost panovala s výsledky modelů Cybex Solution X-Fix a Kiddy Discovery Pro. Ty potěšily i pokud jde o ceny, které se nacházejí ve středu testovaného spektra. Navíc se obě snadno instalují a jsou lehké na přenášení.

Hodnocení "doporučujeme s výhradami" si jako jediná ze sedaček odnesla Römer Eclipse, jež poskytuje uspokojivou ochranu.

Kompletní výsledky testu najdete ve třetím letošním čísle české verze magazínu Auto motor a sport.

OBSTÁLA I POUŽITÁ

Kromě zbrusu nového exempláře sedačky Maxi Cosi Tobi jsme do srovnání zařadili i identickou, ale dva roky intenzívně používanou sedačku.Kromě zbrusu nového exempláře sedačky Maxi Cosi Tobi jsme do srovnání zařadili i identickou, ale dva roky intenzívně používanou sedačku. V akci byla prakticky každý den a neustále střídala auta. Na druhé straně se o ni majitel vzorně staral, takže zub času se zde až tak nepodepsal. Mírně vysezenému čalounění ani drobným šrámům na vnější konstrukci se ale lze jen stěží vyhnout.

Samotné bezpečnostní pásy sedačky i místa, kterými procházejí bezpečnostní pásy vozidla, jsou však plně funkční. I samotný náraz potvrdil, že bezpečnostní funkce sedačky nebyla nijak omezena. Všechny naměřené hodnoty pouze neznatelně zaostávají za novou. I ona tak obdržela hodnocení "doporucujeme".

Přesto koupě sedačky z druhé ruky představuje riziko. Pokud nad nečím podobným uvažujete, vždy si musíte být jisti že: 1. Sedačka nikdy nebyla účastníkem žádné dopravní nehody. Nerozhoduje přitom ani rychlost při nárazu, jako spíše rozsah poškození vozidla. 2. Sedačka nesmí být starší než pět let. Po této době totiž muže dojít k únavě materiálu a poměrně velkému opotřebení (hlavně plastu), které se mohou negativně podepsat na funkčnosti systému.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Lak jako na pánvi a opěrka hlavy pro culík. Volvo od žen pro ženy šokovalo

V roce 2004 to vypadalo, že muži už nejsou potřeba ani pro to, aby vyvíjeli auta. U Volva si totiž ženy postavily auto pro sebe. Koncept YCC přinesl řadu zajímavých nápadů – dobrý přístup a výhled,...

25. prosince 2024

Nejkratší tunel v Česku slaví 110 let, přihlásí se o světový rekord?

Ten oblouk ve skále vznikl přibližně před sto lety, kdy se tady stavěla silnice směrem na Libošovice a Sobotku. Skála stála stavitelům v cestě, a tak v ní prorazili oblouk.

27. prosince 2024

Tak vypadaly jaguary před duhovou revolucí. Na přehlídce nechyběl Turek

I letos Karlovy Vary hostily tradiční sraz britské automobilové šlechty. Podzimní setkání českého Jaguar klubu, na které zavítal i jeho prezident, europoslanec Filip Turek, tentokrát okořenila jedna...

26. prosince 2024

Škoda hrou. Odrážedlo s letícím šípem zvládne krtiny i louže

Nejlevnější škodovka v aktuální nabídce stojí necelých šestnáct stovek. Má nejekologičtější pohon a projede všude. Odrážedlo z nabídky mladoboleslavské značky jsme nechali vyzkoušet nejpovolanější...

24. prosince 2024

Tajný tip labužníků: Kizashi se nekazí, ale je to bazarová podpultovka

Premium

Ačkoli si značku Suzuki spojujeme s motocykly a spíše kompaktními auty Swift, SX4 či populárním SUV Vitara a offroadem Jimny, občas japonská automobilka přijde i s autem mimo své obvyklé segmenty.

23. prosince 2024

Luaz je extrémně nepohodlný. Přibáň o Mongolsku, výslechu Rusů i zvůli vůdců

Premium

Cestovatel Dan Přibáň má za sebou čtyři měsíce za volantem obojživelného vozu, který kdysi býval vojenskou sanitkou. Se svým týmem se vydal na cestu do srdce Mongolska a slavné trabanty nahradily...

29. prosince 2024

Obchodní řetězce přidávají autonabíječky. Na dotace se chystá 1,3 miliardy

Tuzemské obchodní řetězce letos rozšířily síť dobíjecích stanic pro elektromobily u svých poboček. Další instalace plánují i v příštích letech, podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) je k...

29. prosince 2024

Autovidea roku: Čína útočí, elektromobily se snaží a Jawa stále žije

V roce 2024 jsme v autorubrice iDNES.cz vydali přes tisíc článků, ve kterých bylo video (a často ne jen jedno). Podívejte se na ta, která vás nejvíc zaujala, a také ta, která nám utkvěla v paměti....

28. prosince 2024

Dříči a pomocníci pro každou práci. Prohlédněte si nejhezčí užitkové stroje

Užitkové stroje jsou nenahraditelnými pomocníky při práci ve městech, na stavbách i v zemědělství. Od univerzálních traktorů a teleskopických manipulátorů až po specializované nosiče kontejnerů nebo...

27. prosince 2024

Náš vánoční zázrak. Sára a Martin Donutilovi oznámili narození syna

Sára (30) a Martin Donutilovi (33) se dočkali vytouženého miminka. Narození syna Eliáše oznámili na sociální síti a...

Partner Lucie Vondráčkové je v nemocnici. Bojovník Polívka leží na ARO

V sobotu měl zápasit v Oktagonu, ale pořadatelé MMA galavečera oznámili, že Zdeněk Polívka (25) ze zdravotních důvodů...

Zemřel nenápadný hrdina snímku Krokodýl Dundee. Dožil se více než 90 let

Jeden ze tří zásadních herců filmu Krokodýl Dundee o víkendu zemřel ve věku více než 90 let. Přesná délka jeho života...

Před lety ho z firmy vyhodili, dnes ji vlastní. Obrat roste a plány jsou veliké

Do podnikání se pustil už na vysoké škole. Začátky jednoduché nebyly, často měl chuť to vzdát. Dnes jeho čokoládovna...

RECENZE: Štědrovečerní Tři princezny školily diváky v ekologii a feminismu

Premium Dnešní děti zocelené internetem se snad přenesou přes násilnou smrt holoubka, kterou jim k nadílce přihodily...