Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test dětských autosedaček: prošly skoro všechny, rozdíl je v ochraně

aktualizováno 
Německý, rakouský a švýcarský autoklub otestovaly 28 letošních modelů dětských autosedaček. Dobrou zprávou je, že hned 18 z nich získalo hodnocení "velmi doporučujeme". Jen jediná, ABC Design Risus, nebyla dostatečně bezpečná.

Boční crashtest dětské autosedačky | foto: ADAC

Statistiky mluví jasně: čím dál víc dětí zažije dopravní nehodu coby spolujezdci v autě. Od začátku 90. let je to o 60 procent více, v číslech to jsou přes 3,5 tisíce ročně. Děti se vozí v autech častěji, ale naštěstí častěji neumírají. Počet smrtelných úrazů klesá, podle dostupných údajů je to v Česku zhruba desítka ročně. Bezpečnější jsou totiž nejen auta, ale i "zádržné systémy", do nichž děti usazujeme. V autosedačce (jsou povinné pro děti do 12 let a 36 kg) je dítě sedmkrát lépe chráněno, než když je jen připoutáno bezpečnostním pásem. 

Rok od roku lepší

Test sedaček každoročně už několik let organizují autokluby: německý ADAC, rakouský ÖAMTC a švýcarský TCS. Bariérové testy se dělají v autorizované zkušebně.

Experti v testu zjišťují bezpečnost sedaček při nárazovém testu, kvalitu jejich dílenského zpracování, obtížnost při manipulaci, ale i to, jak snadno se čistí. Dobrá zpráva je, že plných 18 z 28 testovaných sedaček letos obstálo ve všech disciplínách a získalo hodnocení "dobrá". A sedačka určená pro první rok dítěte, Recaro Privia, doplněná o podstavec Recaro Fix,  dosáhla dokonce na celkový výsledek "vynikající" a stala se vítězem testu. "Je bezpečná, příkladně zpracovaná a její materiály neobsahují žádné škodlivé látky," říká Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

Ještě lepší zpráva je, že zatímco předloni a loni propadly čtyři sedačky, letos dopadla špatně jediná. Propadlíkem je sedačka ABC Design Risus. "Nezvládla čelní, ani boční crash testy, za bezpečnost získala nula procent," přibližuje Petr Buček. Byla tak jedinou z osmadvacítky, kterou experti nemohli vůbec doporučit. 

Další tři byly ocejchovány jako "nepřesvědčivé", což znamená, že je testeři doporučují jen s výhradou. Dosáhly pouze na jednu, či na dvě hvězdy, většinou kvůli nedostatečné bezpečnosti. Například sedačka renomované značky Römer za ni dostala pouhých 20 procent.

Test dětských sedaček

Se základnou je to pohodlnější 

Zajímavou a stále častější novinkou jsou v kategorii do zhruba jednoho roku dítěte sedačky, které k obvyklé kolébce přidávají základnu, jakýsi podstavec, připevněný ke konstrukci auta systémem Isofix. "Zjednodušuje to manipulaci s miminkem. Základna zůstává v autě, dítě rodiče přinesou v sedačce a jednoduše ji zacvaknou do základny. Není nutné sedačku obepínat bezpečnostním pásem. Dítě se neprobudí a rodiče se nemusí složitě předklánět k sedačce," vysvětluje Petr Buček s tím, že nevýhodou je jen vyšší cena sestavy.

Kvalitní sedačky stojí většinou čtyři až pět tisíc korun, základna však přijde na další tři tisíce. Protože někteří rodiče používají jen kolébku bez základny, testovali experti obě varianty zvlášť. Asi nepřekvapí fakt, že do základny ukotvená sedačka dopadla pokaždé o něco lépe než ta, která byla uchycená pouze bezpečnostním pásem, byť jen o několik procent.

Petr Buček také připomíná, že se v poslední době na českém trhu objevila novinka, která výrazně zvyšuje bezpečnost sedaček pro větší děti (15–25 kg). "Je to pás, který se propojí s bezpečnostním pásem auta, čímž k pásu, jež je součástí sedačky, přibude ještě jeden. Na hrudi malého pasažéra se pak překříží, a ten díky tomu nevypadává, třeba když usne, což se jinak stává neustále," vysvětluje princip. Zlepšovák vymyslel britský pár Hanna a Phil Bathamovi, kteří si ho také nechali patentovat. Koupíte jej už i v Česku za zhruba 700 korun.

Ubývá škodlivých látek, přibývá úchytů Isofix

Další pozitivní zjištění je, že autokluby letos nezjistily tolik škodlivých látek v sedačkách jako v minulosti. Poprvé od roku 2011, kdy se tento parametr začal sledovat, se mezi sedačkami neobjevila jediná s vyšším obsahem znečišťujících látek, které mohou způsobit alergickou reakci dítěte. U čtyř kousků (Axkid, Römer Max Kid2, Concord Ultimax a Airsafe) experti ocenili, že výsledky byly výrazně lepší než u předchozích modelů.

Stále více sedaček je vybaveno systémem Isofix, umožňujícím jednoduché nacvaknutí sedačky do pevných ok, přivařených ke karoserii, tuto možnost nabízelo hned 19 testovaných modelů. Tento trend bude sílit, protože od letošního listopadu bude Isofix pro nově vyrobená auta povinný.

V testu se letos poprvé objevila i sedačka s označením i-Size. Maxi-Cosi 2way Pearl je schválena podle nového předpisu ECE-R129, který při homologačních zkouškách povinně zavádí boční náraz (autokluby ho ovšem testují už řadu let). Po výrobcích také třeba požaduje, aby výrobky neoznačovali podle hmotnosti dětí, ale podle jejich výšky. Stále však musí být uvedeno maximální zatížení. Samozřejmě, že nadále je možné bez omezení používat i sedačky schválené podle předchozí legislativy (tedy s homologační značkou ECE-R 44-04).







Nejčtenější

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia...
Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě...  celý článek

Alfa Romeo Giulia Veloce
Chlapská záležitost: Alfa Giulia Veloce se za diesel vůbec nemusí stydět

Jsou auta, jejichž osud dokáže předznamenat samotné jméno. Chlap řídící zjevení jménem Opel Karl musí být buď flegmatik, nebo ho dostal se slevou. Ženská z...  celý článek

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.