Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test objevil nebezpečnou sedačku pro mimina. Důležitá spona je z plastu

aktualizováno 
Maličká figurína vylétá ze sedačky, která má dětem poskytovat bezpečí. V testu magazínu Auto Motor a Sport pohořela sedačka Hauck, která je dostupná i na českém trhu.

Test dětských sedaček Auto Motor a Sport 2015 | foto: Auto Motor a Sport

„Náš nezávislý test dětských sedaček pro nejmenší děti neprobíhal zcela podle očekávání. Jedna z testovaných sedaček totiž naprosto selhala: dítě by náraz nepřežilo,“ popisuje Michael Kudela, šéfredaktor Auto Motor a Sport. V testu byly výrobky od značek Hauck, Maxi Cosi a Safety 1st. Test se zaměřil na kategorii určenou pro nejmenší miminka.

Čelní náraz z rychlosti 50 km/h se simuluje v torzu karoserie VW Golf páté generace, zpomalení odpovídá přetížení 31 g. Norma používaná pro homologaci ECE R 44 (nově se používá směrnice UNECE R 129) přitom požaduje test s 28 g.

Montáž zkoušeli v Mazdě 2, Opelu Zafira Tourer a Renaultu Kangoo Maxi. Hodnotila se manipulace, pohodlí dítěte a také provedení návodu k použití.

Test ukázal, že dobrou ochranu nenabízejí jen drahé sedačky. A dokonce se ukázalo, že ani úchyt isofix (propojí sedačku s konstrukcí vozu pomocí pevných úchytů) není zárukou menšího zatížení orgánů dítěte.

Figurína v ohrožení

„Ve spolupráci s TÜV Süd jsme připravili simulaci skutečné dopravní nehody. A při ní selhala sedačka Zero Plus Select od firmy Hauck. Integrovaná spona bezpečnostního pásu nezvládla zátěž a při nárazu se otevřela,“ popisuje Auto Motor a Sport.

Utržené či zlomené plasty, které by prozrazovaly vadný výrobek, experti neodhalili. Problém je jinde. „Na této sedačce je spona bezpečnostního pásu pouze z plastu, bez kovových či kompozitních výztuh. Proto je křehčí. Kromě toho má ploché, zaoblené a hladké hrany, které se pod zátěží z uzamykacího mechanismu snadněji vysmeknou,“ popisují.

Pro ověření, že nejde o vadu jednoho kusu a že při montáži něco nezanedbali, zopakovala redakce test s druhou sedačkou stejného typu. „V tom případě spona vydržela, avšak hodnoty naměřené v oblasti hrudníku výrazně překračují mezní hodnoty. To je pro sedačky umístěné proti směru jízdy velmi netypické. V reálném životě by to pro dítě znamenalo těžká zranění,“ zní závěr techniků.

Dalším problémem „vajíčka“ od Haucku je návod k použití. Je nepřesný a zůstává v něm mnoho nezodpovězených otázek. Instruktážní skici nalepené přímo na sedačce se výrazně liší od těch v návodu, ve kterém navíc není stanoven správný úhel, pod kterým se má sedačka ukotvit na sedadle. Přitom platí, že čím kolmější je sedačka vůči sedadlu, tím větší hmotnost musí při nárazu udržet.

Pokud ji však ukotvíte příliš naplocho, může dítě přes opěrku vyklouznout ven a mnohem více je namáhána i spona bezpečnostního pásu auta. „Následky si nemusíte domýšlet, ukázal je výsledek testu,“ komentuje Auto Motor a Sport.

Sedačka Zero Plus Select nepřesvědčila ani zpracováním. Nedostatečné čalounění a výplně, ostré hrany a tenoučká vložka pro novorozence nedělají nejlepší dojem. „Přitom cena 2 664 korun rozhodně není nízká. Navíc pravidelná montáž do auta bude útokem na vaši trpělivost, protože sedačka je dost velká, a tak jí v některých vozech nemusí stačit bezpečnostní pás,“ komentuje Michael Kudela.

„V době uzávěrky ji na internetu nabízelo pět velkých českých obchodů včetně oficiálního zastoupení,“ dodává.

Sedaček bez Isofixu se nebojte

Mnohem snáze se manipuluje s Pebble Plus od známého výrobce Maxi Cosi, která má isofixovou základnu 2Way Fix. Na tu si musíte připravit extra 4 950 korun, ale využijete ji i pro další modely této značky určené pro větší děti. Připevnění „vajíčka“ je pak otázkou jednoduchého pohybu. Minusem z hlediska komfortu je poměrně vysoká hmotnost. Při nárazu však získala nejlepší hodnocení.

Značka Safety 1st patří do stejného koncernu Dorel jako Maxi Cosi. Její sedačka OneSafe XT zabodovala ve více kategoriích. Mimino ochrání stejně dobře jako systém Maxi Cosi, přitom stojí podstatně méně. Během nárazu je její pohyb výraznější a více se opírá o opěradlo sedadla, což však vychází ze způsobu upevnění. Žádné ukotvení na body Isofix, ale jen klasický pás. A naměřené hodnoty jsou stejné. Cenový rozdíl však na pohled i dotek postřehne i laik. OneSafe XT je i tak docela příjemný a lehký (2,8 kg) výrobek za dobrou cenu. 

V českých obchodech tato sedačka dostupná není. Například v Polsku ji prodávají v přepočtu za necelých 1 500 korun.

Článek je převzatý se souhlasem vydavatele magazínu Auto Motor & Sport. Kompletní výsledky testu dětských sedaček na www.autohit.cz





Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Další z rubriky

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.