Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test dražší nafty: Benzina překvapila, Shell zklamal

aktualizováno 
Tankování dražší nafty auto rozhodně nepoškodí, ale nemusí mít takový přínos, jak tvrdí prodejci. V nezávislém testu MF DNES dopadla nejlépe nafta nakoupená v Německu. Nejlepší v Česku pořídíte u Benziny, nejhorší je Shell.

Test nafty - Sběr vzorků | foto: AutoDiesel

Majitelé moderních vozů chtějí co nejlepší palivo a jsou ochotni si za ně i připlatit. Otestovali jsme proto pět nadstandardních: jen dvě z nich svými parametry mohou obhájit případnou vyšší cenu.

Myslíte si, že za více peněz dostanete kvalitnější naftu? Platí to jen někdy, jak prokázal společný test MF DNES a magazínu AutoDiesel, jen jediná z pěti nadstandardních naft splnila očekávání. Naopak zklamal diesel od Shellu, který navíc v Česku prodává pod stejnou značkou méně kvalitní produkt než v Německu.

Na čerpacích stanicích jsme nakoupili vzorky pěti takzvaně nadstandardních naft. Pro srovnání jsme koupili i jednu běžnou, pro dva vzorky zajeli také do Německa a všechny nechali přezkoumat v laboratoři Ústavu paliv a maziv.

Co měření ukázala? Že Shell V-Power Diesel nemá velký smysl. Prakticky se totiž neliší od běžné nafty koupené u čerpací stanice Pap Oil. Dobře dopadly jen dva produkty společnosti Benzina, jimž naměřili cetanové číslo 56,5. Cetanové číslo má vliv na hlučnost motoru, výkon a spotřebu paliva.

Jeho hodnota vyžadovaná normou je 51 jednotek. Celkové pozitivním zjištěním však je, že protikorozní vlastnosti a mazivost měly skvělé všechny hodnocené vzorky, čili o životnost vstřikovacího zařízení motoru se zákazník nemusí strachovat.

Prémiová jako obyčejná
Na českém trhu se nadstandardními vlastnostmi svých paliv chlubí společnosti Benzina, OMV a Shell, které nabízejí dohromady dokonce pět druhů takové nafty. Benzina nedávno vedle produktu Top Q Diesel uvedla na svých lepších čerpacích stanicích (Benzina Plus) do prodeje i zhruba o korunu dražší Verva Diesel.

Test ukázal, že řidič tankující její naftu rozhodně neprohloupí. Shell již tři roky vedle základního Extra Dieselu (podle Shellu zaměřeného hlavně na ochranu motoru) nabízí V-Power Diesel, slibující zvýšení výkonových parametrů. Palivo běžně o 1,60 Kč dražší oproti Extra Dieselu má silnou podporu marketingu, který se například snaží vzbudit dojem, že speciál vítězící v závodech LeMans tankuje právě toto palivo. Laboratoře však nenaměřily nic, co by dokazovalo, že tato nafta nějak ovlivňuje výkon a spotřebu.

OMV zase prodává Sprint Diesel, v zimě pak Alpin Diesel. Testovaný Sprint Diesel se rovněž ničím "extra" neprojevil, pochvalu si alespoň zaslouží jeho nízká pěnivost, která zlepšuje komfort tankování.

Nemilé překvapení z Německa
Zkušení motoristé se často svěřují s pocitem, že po natankování třeba v sousedním Německu jejich dieselové auto ztichlo a zvýšil se i výkon motoru. Zajeli jsme proto do Drážďan a Shell natankovali znovu V-Power Diesel.

Zajímala nás také nafta Aral Ultimate Diesel, protože dle proklamací firmy slibuje cetanové číslo vyšší než 60 jednotek, a to jako první palivo na světě. V laboratoři Ústavu paliv a maziv pak potvrdili nejen to, že Aral Ultimate Diesel je skutečně vysoce kvalitní nafta, ale především to, že firma Shell nabízí v Německu pod stejným názvem V-Power Diesel naftu naprosto odlišné kvality než u svých českých čerpacích stanic.

Zatímco parametry německého vzorku odpovídaly nadstandardu, palivo natankované v Česku se v ničem nelišilo od obyčejné nafty.

V Německu Shell nešidí
Zatímco motorista tankující v Česku Shell V-Power Diesel se stává obětí propracovaného marketingu a na chodu svého motoru nepozná žádný rozdíl, jeho německý kolega takto šizen není.

Německý V-Power díky mazivosti a protikorozním vlastnostem ochrání vstřikování stejně dobře jako české nafty. Na rozdíl od stejnojmenného produktu prodávaného v Čechách má však vliv i na hlučnost a výkon motoru, protože mu laboratoře Ústavu paliva maziv naměřily cetanové číslo 58,9. Takto vysokou hodnotu by již měl pocítit i méně citlivý řidič.

Naftový zázrak: Aral Ultimate
Rekordmanem v této oblasti však je Ultimate Diesel od Aralu. Jeho cetanové číslo 62,9 je nejvyšší, jaké kdy bylo volně prodávané motorové naftě naměřeno. Kromě extrémně vysokého přídavku látky 2-EHN, která je zvyšuje, za to může zřejmě i odlišná technologie výroby přímo v rafinerii.

"Nižší hustota a zejména takřka čirá barva nafty napovídá, že může mít vysoké cetanové číslo již sama o sobě, natož když ještě obsahuje skutečně rekordní přídavek 2-EHN," říká Vladimír Matějovský, bývalý ředitel Ústavu paliv a maziv.

Aral tedy evidentně může mluvit o kompletní palivářské technologii. Mírně horší proti ostatním byla u Aralu mazivost, stále však hluboko pod požadavkem normy. Záhadu vysvětlil obsah biosložky – všechny ostatní nafty vysoce mazivý rostlinný podíl obsahovaly, kdežto Aral nikoli. Paradoxně tak tolik kritizované povinné zavádění biosložek mnoha motorům spíše prospěje, nebude-li tedy překročena doba jejich skladovatelnosti, a to jak před prodejem, tak po něm.

Top Q - prémiová jakost bez příplatku
Na drážďanské čerpací stanici Shell i Aral stála základní motorová nafta koncem července v přepočtu 36,70 Kč/l. Za Aral Ultimate bylo potřeba připlatit 2,70 Kč (celkem 39,40 Kč), za V-Power Diesel u Shellu ještě dalších asi 24 haléřů na litr.

V České republice se tehdy ceny motorové nafty na čerpacích stanicích hodnocených značek pohybovaly od 33,50 do 36,50, příplatek za Vervu u Benziny činil obvykle korunu, u Shellu pak za V-Power Diesel chtěli většinou 1,60 Kč navíc.

Alespoň že Shell za to nic, co jeho V-Power v Čechách nabízí navíc (nehodnotili jsme čisticí vlastnosti, zde se mohou skrývat klady produktu), nechce stejný příplatek jako za prémiovou jakost v SRN.

Jako finančně nejrentabilnější se jeví nákup produktu Benzina Top Q Diesel. Dosahuje parametrů prémiové nafty a i jeho ceny jsou v celorepublikovém průměru nižší než u jiných značkových naft. Může za to paradoxně dědictví minulosti, kdy Benzině zbylo mnoho čerpacích stanic z někdejší centrálně plánované sítě, takže část z nich je v lokalitách, kde se musí cenově podbízet, třeba v menších městech, na méně frekventovaných tazích, v sousedství hypermarketů.

Zahraniční společnosti naopak budovaly své čerpací stanice tam, kde lze paliva nabízet za vyšší ceny, nejčastěji na dálnicích, ve velkých městech a na hlavních tazích.

Jak dopadla nafta od českých pump

Benzina Top Q diesel

Vítěz testu

Ač v celorepublikovém průměru je prodávána levně, její naměřené parametry jsou vysoce nadstandardní (cetanovéčíslo 56,5). Pozitivně ovlivňuje hlučnost a výkon motoru, čekat lze i mírné snížení spotřeby paliva. Výborně chrání vstřikovací zařízení před opotřebením.
Zkouška (jednotka)  nejistota měření požadavek ČSN EN 590 výsledek
Cetanové číslo (1) +/- 1 min. 51 56,5
Obsah 2_EHN (mg/kg) +/- 20  -  250
Mazivost (µm) +/- 60 max. 490 180
Protikorozní vlastnosti - - nepřítomnost koroze u všech vzorků
Pěnivost (s)  +/- 9 - 39/94

Benzina Verva Diesel
Cetanové číslo Vervy je 56,5. Obsah chemické látky 2-EHN je u ní citelně vyšší, takřka stejný jako u německého Shellu. Proto lze předpokládat, že ve výsledném průměru bude u vervy pozorovatelný pozitivní vliv na výkon, hlučnost i spotřebu.
Zkouška (jednotka)  nejistota měření požadavek ČSN EN 590 výsledek
Cetanové číslo (1) +/- 1 min. 51 56,5
Obsah 2_EHN (mg/kg) +/- 20  -  440
Mazivost (µm) +/- 60 max. 490 198
Protikorozní vlastnosti - - nepřítomnost koroze u všech vzorků
Pěnivost (s)  +/- 9 - 40/84

OMV Sprint Diesel
Rozdíl v cetanovém čísle (53,2) proti neaditivované naftě nevyčnívá z nejistoty měření. Samy o sobě však nejsou naměřené výsledky žádnou ostudou, pochválit lze nízkou pěnivost a tím i komfort tankování. Značková nafta by však mohla být lepší.
Zkouška (jednotka)  nejistota měření požadavek ČSN EN 590 výsledek
Cetanové číslo (1) +/- 1 min. 51 53,2
Obsah 2_EHN (mg/kg) +/- 20  -  80
Mazivost (µm) +/- 60 max. 490 192
Protikorozní vlastnosti - - nepřítomnost koroze u všech vzorků
Pěnivost (s)  +/- 9 - 5/20

Shell Extra Diesel
Základní nafta od Shellu (cetanové číslo 52,6) pozitivně neovlivňuje výkon ani spotřebu paliva, podobně jako ostatní však prokázala ohleduplnost vůči vstřikovacímu zařízení a s nízkou pěnivostí usnadňuje tankování. Nabízena bez příplatku není předmětem kritiky.
Zkouška (jednotka)  nejistota měření požadavek ČSN EN 590 výsledek
Cetanové číslo (1) +/- 1 min. 51 52,6
Obsah 2_EHN (mg/kg) +/- 20  -  70
Mazivost (µm) +/- 60 max. 490 180
Protikorozní vlastnosti - - nepřítomnost koroze u všech vzorků
Pěnivost (s)  +/- 9 - 9/19

Shell V-Power Diesel
Již slovo power v názvu slibuje více výkonu, dle velkého příplatku a velkých řečí v reklamních materiálech by jej člověk skutečně čekal. Nicméně nenaměřili jsme nic (cetanové číslo 52,2), co by mohlo ovlivnit výkon, hlučnost či spotřebu paliva.
Zkouška (jednotka)  nejistota měření požadavek ČSN EN 590 výsledek
Cetanové číslo (1) +/- 1 min. 51 52,2
Obsah 2_EHN (mg/kg) +/- 20  -  50
Mazivost (µm) +/- 60 max. 490 176
Protikorozní vlastnosti - - nepřítomnost koroze u všech vzorků
Pěnivost (s)  +/- 9 - 9/57

Nafta čerpaná v Německu

Aral Ultimate Diesel SRN
Nafta nabízí nejvýraznější možný dopad na výkonové parametry motoru, hlučnost a spotřebu paliva (cetanové číslo 62,9). Jako jediná z testovaných naft nevzniká pouze přidáním účinných látek (aditiv) do standardního rafinérského produktu, ale liší se v samé technologii výroby.
Zkouška (jednotka)  nejistota měření požadavek ČSN EN 590 výsledek
Cetanové číslo (1) +/- 1 min. 51 62,9
Obsah 2_EHN (mg/kg) +/- 20  -  1140
Mazivost (µm) +/- 60 max. 490 346
Protikorozní vlastnosti - - nepřítomnost koroze u všech vzorků
Pěnivost (s)  +/- 9 - 5/52

Shell V-Power Diesel SRN
Kdyby toto nabízel Shell v České republice, stal by se vítězem testu. Skvěle chrání vstřikovací zařízení, výrazně ovlivňuje výkon, hlučnost i spotřebu (cetanové číslo 58,9). A vůbec, opravdu ani trochu nepění. Pistole se vypne, až když je nádrž po hrdlo plná.
Zkouška (jednotka)  nejistota měření požadavek ČSN EN 590 výsledek
Cetanové číslo (1) +/- 1 min. 51 58,9
Obsah 2_EHN (mg/kg) +/- 20  -  450
Mazivost (µm) +/- 60 max. 490 172
Protikorozní vlastnosti - - nepřítomnost koroze u všech vzorků
Pěnivost (s)  +/- 9 - 0/0

Standardní nafta

PapOil Diesel

Zkouška (jednotka)  nejistota měření požadavek ČSN EN 590 výsledek
Cetanové číslo (1) +/- 1 min. 51 52,9
Obsah 2_EHN (mg/kg) +/- 20  -  pod 50 
Mazivost (µm) +/- 60 max. 490 141
Protikorozní vlastnosti - - nepřítomnost koroze u všech vzorků
Pěnivost (s)  +/- 9 - 8/18

Jak jsme testovali vzorky nadstandardních naft

  • Při tankování jsme se chovali jako běžní zákazníci, brali jsme vždy pět litrů nafty do celkem osmi čistých plastových kanystrů.
  • Vzorky označené pouze čísly testovala akreditovaná laboratoř Ústavu paliv a maziv.
  • Nadstandardní nafty slibují vyšší výkon motoru, nižší hlučnost, snížení emisí a snazší startovatelnost. Tyto vlastnosti jsou dány hlavně cetanovým číslem.
  • Dále slibují ochranu a nižší opotřebení vstřikovacího zařízení, což je důležité pro vysokotlaké systémů moderních automobilů.
  • Hlavním parametrem šetrnosti nafty ke vstřikování je mazivost, důležité jsou také protikorozní vlastnosti. Nafta tedy nejen sama korozi nezpůsobuje, ale dokonce je schopna chránit vstřikování i v případě, že by se do něj dostala voda.
  • Objednali jsme proto v ÚPM změření cetanového čísla, mazivosti, protikorozních vlastností a pěnivosti, pro lepší orientaci hodnotitelů pak ještě obsah 2-EHN (látka používaná ke zvyšování cetanového čísla) a hustotu nafty.
  • Test hradily obě redakce ze svého rozpočtu.

Parametry motorové nafty

  • Cetanové číslo
    Asi jediný z parametrů nafty, které řidič pocítí při jízdě. Čím vyšší má nafta cetanové číslo, tím rychleji se po vstříknutí do válce vznítí. Vyšší cetanové číslo přináší lepší startovatelnost, nižší emise, nižší spotřebu paliva, vyšší výkon a nižší hlučnost motoru.
    Test nafty

    Cetanové číslo: Měření cetanového čísla na akreditovaném pracovišti Ústavu paliv a maziv

  • Obsah 2-EHN
    Pro zvýšení cetanového čísla se nejčastěji používá chemická látka 2-etylhexylnitrát, výsledná hodnota pak závisí na původním cetanovém čísle nafty, přídavku 2-EHN a vnímavosti nafty vůči němu.
  • Mazivost
    Jeden z nejdůležitějších parametrů nafty z hlediska životnosti vstřikovacích zařízení, například vysokotlakých čerpadel a trysek systému Common Rail.
    Test nafty

    Test mazivosti: Čím lépe nafta maže, tím menší otěrová stopa zůstane na zkušebních předmětech.

  • Protikorozní vlastnosti
    Aditivované nafty nejenže samy korozi nezpůsobují, ale jsou schopny před ní po jistý čas ochránit vnitřní plochy vstřikovacího zařízení i v případě, že se do systému dostane voda.
    Test nafty

    Protikorozní vlastnosti: Při testu kolem zkušebního předmětu víří směs vody s naftou.

  • Pěnivost
    Vlastnost důležitá zejména z hlediska komfortu tankování. Pokud nafta výrazně pění, vypne se pistole dříve.

Plné znění testu včetně názorů expertů vyjde v říjnovém čísle magazínu AutoDiesel.

Autoři:




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.