Elektrický skútr Akumoto 600

Elektrický skútr Akumoto 600 | foto: skutrmania.cz

Levnější už je jen chodit pěšky: elektroskútr jede 100 km za pět korun

  • 320
Ve skútrech dává elektrický pohon v současnosti největší smysl. Elektroskútr Akumoto 600 umí nabídnout slušné jízdní vlastnosti odpovídající kategorii malých strojů a k tomu bezkonkurenčně výhodný provoz. S dobrým tarifem na elektřinu je to asi nejlevnější způsob dopravy.

Dojíždění do práce či po úřadech v hustém městském provozu, ale i levný a ekologický pohyb bez exhalací a hluku motoru, to jsou výhody, které jednostopým strojům na baterky otvírají na trhu slibnou budoucnost.

Model Akumoto 600 určený pro kategorii řidičáků AM (do 45 km/h) dostanete s jednou standardní nabíječkou a jednou rychlonabíječkou. Obě si můžete uložit pod sedlo, kde je jinak místo na menší nákup či otevřenou přilbu.

Jízdní vlastnosti jsou velice slušné

 Elektrický skútr dostal lehký lithiový akumulátor (L120 HARD), podobný máte v notebooku nebo smartphonu.

Jde o líbivý skútřík se sportovním designem a v bílo-zeleném zbarvení v ekologickém stylu. Základní tvar vypadá podobně jako u benzinových strojů, ovšem konstrukce rámu a zavěšení zadního kola jsou řešeny speciálně s ohledem na elektrický pohon. Tady už v žádném případě nejde jen o předělaný benzinový stroj.
 
Při pohledu pod plastovou kapotáž přichází první zajímavé porovnání. Zatímco u nového benzinového skútru by následovala fáze zajíždění motoru a povinná výměna oleje při první servisní prohlídce, s elektroskútrem můžeme jezdit od začátku naplno.

I zde probíhá garanční prohlídka po 1 000 km, při té se ale stroj jen zkontroluje a ověří se kapacita akumulátoru. Podobně jako na zajíždění můžeme zapomenout i na zahřívání motoru na začátku jízdy. Elektromotor lze okamžitě po zapnutí využívat na plný výkon.

Nabíječku dostanete ke skútru a funguje na 220 V

Jednoduchý ukazatel míry odběru na plynové rukojeti

Nesrovnatelná je i spolehlivost, už z toho důvodu, že motor elektrického skútru má vlastně jen jednu pohyblivou součást, kterou je rotor v zadním kole. Když to porovnáte s desítkami komponent spalovacího motoru a přičtete opotřebitelné díly jako svíčky, olej, pístní kroužky, ložiska, řemen variátoru... je jasné, kde se toho může pokazit mnohem víc.

Dojezd stačí

Akumoto 600 s baterií L120 zvládá dojezd až 120 km. V samotném testu jsme tuto hodnotu ověřili, s nenaformátovanou novou baterií jsme hned napoprvé najeli 92 km. To už je velmi slušná hodnota, která pokryje většinu obvyklých vyjížděk, kvůli kterým si lidé malé skútry kupují. 

Navíc se nemusíte bát, že najednou zůstanete někde stát. Skútr totiž s klesající energií začne zpomalovat a posledních 10 km už pojedete jen třicítkou, takže máte dost času pomyslet na nějakou tu dobíjecí přestávku. Kdo by potřeboval jezdit víc, může si přikoupit další baterii: na jednu jezdit a druhou si dobíjet doma. Ovšem znamená to investici dalších téměř dvaceti tisícovek.

Lithiový akumulátor se během několika prvních nabíjecích cyklů "formátuje", jeho kapacita se během prvních nabíjecích cyklů tedy ještě postupně zvyšuje. 

Sto km za pět korun

U těchto moderních akumulátorů již neexistuje takzvaný paměťový efekt a lze je kdykoli dobíjet. A životnost až 2 000 nabíjecích cyklů zaručuje, že pokud byste jezdili a dobíjeli každý den, pak při uvažované jízdní sezoně šest měsíců ročně dostaneme životnost 12 let (nebo po přepočtu 60 000 km). Tady při srovnání s benzinem elektrika jednoznačně vede, spalovací motor skútru nemá šanci takovou porci kilometrů najet.

Zatím to zní téměř dokonale, nadšení ovšem kazí pořizovací cena skútru ve výši bezmála šedesáti tisíc korun. Ta se vám ovšem již za pár let vrátí zpátky do peněženky díky neuvěřitelně nízké ceně za kilometr.

V testu jsme vyzkoušeli, že se opravdu dá dostat na 5 Kč na 100 km, nejvyšší hodnota, na kterou jsme se ve vyšším tarifu za dodávku elektřiny dostali, pak byla 15 Kč /100 km.

To zní až neskutečně, ovšem vysvětlení je logické. Účinnost elektrického motoru je až 90 procent, naopak malý spalovací motor má účinnost pouhých 30 procent, také ztráty ve variátoru a převodech dosahují u benzinového skútru desítky procent.

U elektrického skútru s elektromotorem přímo v zadním kole jde logicky veškerá síla přímo na asfalt. Dalším důvodem je rekuperace: skútr při brzdění odvádí elektřinu zpět do akumulátoru. A poslední důvod tak velkého rozdílu v nákladech na kilometr: benzin je zatížený vysokou spotřební daní (činí téměř polovinu ceny), kterou u elektřiny neplatíte.

Vyndavací baterie je schovaná pod sedlem.

Aby bylo srovnání férové, musíme uvést i nevýhody elektrického pohonu. Benzinové skútry jsou kdykoli připravené vyrazit na cestu, elektroskútr vás může zaskočit vybitou baterií. Zatímco se spalovací padesátkou můžete jezdit celý den nebo vyrazit na cestu kolem republiky a občas si dotankovat, protože čerpací stanice jsou v dnešní době takřka kdekoli, s elektroskútrem musíte přece jen trochu plánovat rozsah a frekvenci jízd, abyste neskončili daleko od domova s prázdnou baterií.

Musíte také vždy večer v garáži skútr připojit k dobíjení, případně si odnést baterii nabít domů. Pokud zapomenete, půjdete na autobus...

Právě doba nabíjení v řádu několika hodin (náš skútr jsme po úplném vybití nabíjeli osm hodin, při polovičním 3,5 hodiny) je asi hlavní nevýhodou elektrického pohonu. Benzinu natankujete plnou za pár minut.