Největší evropský autoklub ADAC podrobil vybrané vozy stávajícímu evropskému testu NEDC, který vychází z laboratorních měření. Výsledky pak porovnal s druhým testem WLTC vytvořeným podle metodiky WLTP (více zde), vyvinuté pod vedením OSN. I u tohoto testu je základem laboratorní měření. Celý cyklus je však delší a má lépe odrážet podmínky reálného provozu. Současné plány počítají s tím, že Evropská unie by tento test měla zavést v roce 2017.
Kompletní výsledky testu ADAC zdeProhlédněte si podrobnou infografiku |
Co test ukázal? Auta s naftovými motory mnoha značek vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí. Podle testu ADAC vypouštěly některé testované nové vozy s naftovými motory od těchto výrobců i více než desetkrát víc oxidů dusíku, než kolik ukazovaly testy podle platné metodiky pro emisní normu Euro 6.
Nejhorších emisních výsledků v testu WLTC podle údajů ADAC dosáhly mimo jiné Renault Espace Energy dCi 160 či Jeep Renegade 2.0. Mezi desítku vozů s nejhoršími výsledky se zařadily i Renault Kadjar, Fiat 500X nebo Hyundai i20.
Mluvčí skupiny Renault trvá na tom, že vozidla této automobilky nejsou vybavena zařízeními umožňujícími falšovat údaje o emisích.
Více než čtrnáctinásobné emise oxidů dusíku oproti oficiálnímu testu naměřil ADAC u auta Volvo S60 D4. Mluvčí automobilky ale uvedl, že v tomto případě bylo auto porouchané a podnik záležitost vyšetřuje.
Skandál s emisemi propukl ve druhé polovině září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německý automobilový koncern Volkswagen, že u téměř půl milionu vozů VW a Audi s naftovými motory, které se za posledních sedm let v USA prodaly, používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku (NOx).
Předseda německého ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch uvedl, že skandál kolem falšování údajů o měření emisí bude mnohem širší a neomezí se pouze na Volkswagen. Stejný názor mají i automobiloví odborníci.
Vyjádření automobilky Volvo"Naše analýzy prokázaly, že byl pro provedení tohoto testu použit vadný vůz; pokud by bylo použito volvo bez závady, takovéto hodnoty by nikdy nemohly být naměřeny. O tom svědčí i fakt, že když před tím tentýž úřad testoval stejným způsobem několik vozů Volvo, které byly v pořádku, výsledné emise se pohybovaly v normě. Na základě našeho vyšetřování tohoto případu jsme zjistili, že u daného vozu nefungoval systém řízení emisí,” napsala redakci Auto.iDNES.cz PR manažerka českého zastoupení společnosti Volvo Petra Doležalová. Přiložila i prohlášení společnosti Volvo Cars o emisích dieselových motorů: Volvo Cars nikdy neinstalovalo a instalovat nebude do svých vozů zařízení, které by mohlo ovlivnit výsledky emisních testů. Motory Volvo mají vždy stejné nastavení pro testování emisí a běžný provoz. |