Cernobbio u jezera Como: Nejnebezpečnější tunel podle testu ADAC

Cernobbio u jezera Como: Nejnebezpečnější tunel podle testu ADAC | foto: ADAC

Test evropských tunelů dopadl nejhůř za posledních pět let

  • 13
Pravidelný test evropských tunelů letos dopadl nejhůř za posledních pět let. Každý třetí testovaný v hodnocení evropských autoklubů propadl. Do Česka se zástupci motoristických spolků nepodívali.

popisek TEST ADAC
BEZPEČNOST V TUNELECH

Už počtvrté za sebou největší kritiku sklidila italská dopravní stavba. Letos zklamal tunel Cernobbio u Komského jezera. Je dlouhý 2,4 kilometru a motoristům slouží od roku 1983.

Zcela mu chybí řídicí centrála, telefony pro nouzová volání, nemá k dispozici ani automatický hasicí nebo větrací systém. Kontroloři z autoklubů v něm nenašli značené únikové cesty a narazili na nedostatečný počet nouzových východů.

Jak má tunel správně vypadat, ukazuje nejlepší mezi třicítkou do detailu prozkoumaných tunelů. Je jím předloni otevřený tunel Pont Pla v Andoře.

ADAC test tunelů

Co chybí italskému zástupci v testu, s tím naopak mohou řidiči v andorrském počítat. Ve všech sledovaných kategoriích mu autokluby vystavily výborné vysvědčení.

Jako nedostatečné naopak označily celkem tři italské tunely, tři norské a jeden belgický. Vedle tunelu v Andoře uspěl také chorvatský průjezd Veliki Gložac, dva rakouské tunely, tři švýcarské, jeden v Německu a dva ze Španělska.

Zvláštní pochvalu si od autoklubů vysloužil švýcarský tunel San Bernardino. V roce 1999 sice v testu sklidil velkou kritiku, letos ale patřil k nejlepším. Tento skoro 7 kilometrů dlouhý, mnoha řidiči využívaný tunel prošel totiž modernizací. Stála 240 milionů švýcarských franků.

Do roku 2014, výjimečně nejpozději do roku 2019, musí všechny důležité tunely zemí Evropské unie splnit nastavené minimální standardy. Unie na tyto účely vyhradila sedm miliard eur.

ADAC test tunelů