Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fiat 500 je skoro z poloviny nový, ale raději to maskuje

aktualizováno 
Fiat 500 je asi jediné evropské masově vyráběné auto, které nikdy nezlevnilo. Je to kult, zákazníkům se líbí a těm, kdo normálně dají hlavně na technickou a jízdní stránku auta, zatemní mozek tak, že ho stejně milují. Teď je tu v novém podání. A je to sázka na jistotu.

Šéf italsko-amerického koncernu FCA Sergio Marchionne a hlavně okolnosti udělaly z hrdé italské automobilky značku masových malých aut. Za osm let jich postavili jeden a půl milionu. Z Fiatu už asi nikdy nebude výrobce, který uspokojí sportovce, šéfa firmy i uklízečku. Bude to značka malých a cenově přívětivých aut. A taky stylových městských bonbonů. Ten nejsladší a nejvzácnější se jmenuje cinquino, cinquecento nebo prostě pětistovka.

Čtyřicet procent nových dílů

Na ní stojí úspěch celé jedné modelové řady, která je pilířem Fiatu. Takže není čas na hrdinství. Pětistovka je auto, které dává fiatu tvář, takže nesmí klamat. Nová 500 je tak nová jen velmi umírněně. Fiatáři říkají, že změnili 1900 dílů, tedy 40 procent auta, ale na pohled se to skoro nepozná. Realista to nazve velkým faceliftem.

Fiat 500

Třiapůlmetrové autíčko potřeboval Fiat zmodifikovat, občerstvit, ale neměnit. Andreas Wuppinger z designérského týmu vysvětluje, že takové „veledílo nepotřebuje měnit“.

Předek dostal nová světla, jiné ztvárnění nárazníků a detailů a změny prospěšné hlavně pro bezpečnost. Na rok 2018 totiž crashtestová organizace EuroNCAP chystá nové předpisy týkající se ochrany chodců při sražení. Nová 500 je prý v této disciplíně lepší o 20 procent.

Fiat 500 v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 3571 x 1627 x 1488 x 2300
  • objem kufru: 185 l
  • pohotovostní hmotnost: 865 - 980 kg
  • objem nádrže: 35 l
  • benzinové motory: 
    1,2 FIRE - atmosferický čtyřválec 51 kW (69 k), 102 Nm
    0,9 Twinair - přeplňovaný dvouválec 62,5 kW (85 k) a 77 kW (105 k), 145 Nm
  • naftový motor: 1,3 JTD - přeplňovaný čtyřválec 70 kW (95 k)
  • základní cena: 289 000 Kč

Tu „novou“ nejlíp poznáte podle zadních světel, které jsou zároveň asi nejkontroverznější změnou modelu. Klasické lampy nahradila smyčka, uprostřed které je ploška v barvě karoserie. Je to nápadité, zajímavé, ne každé barvě laku to ale pasuje.

Mechanika ani rozměry se neměnily a skladba motorů je upravená jen tak, aby plnila nové emisní normy. Kufr má stále 185 litrů a v kabině sedíte jak na židli, výš než je vám milé. Faceliftovali hatchback i z něj odvozený netradičně řešený kabriolet, ze kterého vidíte při stažené střeše dozadu jen bočními zrcátky.

Nové generace modelů dnes automobilky představují hlavně proto, aby jim mohly dát nové systémy, které pomáhají řidiči a hlídají ho a taky kvůli novým motorům. Obojí pětistovka dostává, ovšem bez mohutného přepracovávání, vždyť technický základ vychází z Fiatu Panda z roku 2002. Na úpravách se významně podílel italský dodavatel komponent pro autoprůmysl Magneti Marelli. Auto dostalo mimo jiné výkonnější brzdy.

Fiat 500

Fiat 500 je unikát i v tom, že mu díky nezaměnitelnému vzhledu leccos odpustíte. Najít řidičskou pozici není úplně snadné. Auto vnutí posádce „židlový“ posaz s nohama dolů a vysoko položeným sedákem, volant je jen výškově stavitelný. Sedadla vypadají na pohled parádně, ale jsou spíš nepohodlná. Sedíte „na nich“ než v nich, mají podivné tvarování opěradla a plochý sedák. Pokud sáhnete po verzi kabrio, bude vám mezerou mezi sedákem a opěradlem táhnout na záda.

Pětistovkáři rozdíly v interiéru poznají. Tlačítka stahování oken už nejsou hranatá ze starého Fiatu Panda, nýbrž nóbl kulatá, ale zůstala vedle řadicí páky. Poličku před koleny spolujezdce nahradila klasická schránka. V nejvyšších verzích může mít namísto analogového budíku v kapličce pod volantem displej. Změnil se také modul na přístrojové desce, kde jsou výdechy klimatizace, mezi ně se usadil displej multimediálního systému.

Fotogalerie

Vylepšil se podvozek, předchozí pětistovka potřebovala vyžehlenou silnici, na rozdrncaných českých cestách, v lavorech vymačkaných v dlažebních kostkách a na výtlukách zakopávala. Podvozek nové je lépe utlumený a poddajnější. Dlažební kostky turínských ulic, kde jsme na pozvání Fiatu novou pětistovku zkusili, auto nerozskákaly ani nedozdrnčely. Retardéry přejíždí plavně, vše samozřejmě v mezích stability malého auta s krátkým rozvorem.

„Fully digital driving experience“ - slogan, který odkazuje na vylepšenou konektivitu a multimedializaci pětistovky, lze ironicky vztáhnout i na pocit z řízení. To je dnes vlastní většině automobilové produkce. Řízení je trochu pevnější kolem středové polohy, takže manévrování není viklavě nejisté, ale při zatáčení cítíte práci elektrického posilovače a geometrie přední nápravy nechce moc vracet volant do přímého směru, přesnost ho taky zrovna nezdobí.

Fiat 500 nabízí pod kapotu dva benziňáky a jeden turbodiesel, to je mezi mrňousy vzácnost, stejně jako třeba možnost mít za příplatek xenonová světla.

Starý dobrý atmosferický čtyřválec 1,2 FIRE už má přes třicet let (o legendárním motoru Evropy čtěte více zde), dnes už plní novou ekonormu Euro 6 a stále patří k nejlepším maloobjemovým motorům vůbec. Z nízkých otáček je ho třeba popohnat, ale v těch vysokých má stále šťávu a dokáže předvést i určitou gradaci výkonu. Svižná jízda a městské poskakování znamenaly sedmilitrovou spotřebu, zkušenost říká, že 5,5 litru je dosažitelných.

Přeplňovaný dvouválec Twinair 0,9 litru je říznější, ale taky žíznivější. Trochu se podařilo vyhladit jeho motorkovou charakteristiku, dnes už se s ním dá trochu fungovat i pod dvěma tisíci otáček. Jde měkčeji než dříve, má méně hrubý projev a už se tolik netřese, možná spíš díky úpravám na autě (vylepšilo se odhlučnění) než na samotném motoru. Díky vyššímu výkonu a šestistupnové převodovce (u silnější verze) je dvouválec oproti čtyřválci mrštnější, ale výrazně lepší pocit z něj řidič nemá.

Fiat 500

Standardem pro pětistovku je pětistupňový manuál, za příplatek bude automatická převodovka. Je to klasika malých aut, kde řazení obstarává speciální mechanismus. Těmto robotizovaným převodovkám je vlastní cukavost a váhavost. Na první svezení nenadchne ani v 500. Po patnácti kilometrech si však na její projev zvyknete a naučíte se s ní pracovat, bohužel je však stále použitelnější při okreskovém a dálničním ježdění než při poskakování městem. Pochvalu zaslouží za to, že umí nechat auto brzdit motorem, při jízdě z kopce s nohou z plynu si podřazuje.

S faceliftem pětistovka rozšiřuje už tak rozsáhlé možnosti personalizace. Dvoubarevné lakování třeba může dostat v horní části karoserie speciální texturu. Uvedení na trh je naplánované na září a ceny se moc nebudou lišit od těch dosavadních. Starý ceník startoval na 280 tisících, ten nový o devět tisíc výš. Podle Janky Konečné z českého zastoupení značky už se dá vylepšená pětistovka objednávat.

Pětistovkismus se narodil 4. července

První Fiat 500 se představil 4. července 1957, jeho nástupce 4. července 2007 a občerstvené provedení dalších osm let poté. Italové mají celý cirkus kolem zvládnutý skvěle. A z 500 se jim podařilo udělat kult, něco jako iPhone. Taky není nejlepší, ale všichni ho znají a jen málokomu se nelíbí.

Prodává se ve stovce zemí světa, v USA je ke koupi jako jediný aktuální fiat. Patří k nejúspěšnějším malým autům a jeho prodeje stále rostou, v domovské Itálii patří mezi nejprodávanější auta vůbec.

Fiat 500

Z pětistovky je dnes noblesní zboží, vždyť 60 procent zákazníků volí nejvybavenější a nejdražší verzi. Není ale zas tak nóbl a drahá, aby byla nedosažitelná jako Mini. Fiat 500 popírá také axiom o rychlé ztrátě hodnoty italských aut. Za osm let nikdy nezlevnil, ale ani výrazně nezdražil, ale hlavně si neuvěřitelně drží cenu. Koupit ojetou pětistovku pod sto tisíc je téměř nemožné, to je na osmileté auto s cenovkou tři sta tisíc skvělý výsledek. 



Témata: Fiat




Nejčtenější

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Ford Fiesta
Nová fiesta má být víc nóbl, už jsme v ní seděli

Nová, už osmá generace fiesty se začne v Česku prodávat nejdřív v červnu příštího roku. Vzhledem k úspěšnému tažení aktuální generace modelu, který letos slaví...  celý článek

Momentka z Rallye Příbram.
Pražský rallyesprint vyhrál Kostka, rekordman Pech nedojel

Tomáš Kostka s vozem Ford Focus WRC vyhrál poprvé v kariéře Pražský rallyesprint. Druhé místo ve 22. ročníku tradiční exhibice, která měla centrum na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.