Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Maxipětistovka: fiat pro rodinu nabídne spoustu místa a kávovar

aktualizováno 
Zvenku vypadá jako italský designový kávovar a uvnitř ho skutečně má. V katalogu příplatkové výbavy bude Fiat 500L opravdu nabízet malý kávovar ve tvaru termosky, který umístíte mezi sedadla. Velkoprostorová novinka bude s přehledem plnit roli rodinného auta. Lidovou cenu ale čekat nemáme.

Olivier François, šéf značky Fiat, letošní novinku značky v Ženevě přirovnal ke cappuccinu. Pochopíte to, až když ji poznáte. Pětistovka je italské espresso, říkají mu také "piccolo". Rychlé kafe na baru. To 500L je velká káva, kterou si dáte s partou. Ta se dokonce vejde i dovnitř a s tím palubním kávovarem si ji i uvaří. Pokud kafe nepijete, pochopíte jejich nátury líp, když je přirovnáte k malému pivu a tupláku.

Novodobá multipla

Fiat 500L se názvem i vzhledem k maličké pětistovce vehementně hlásí. Zrovna tohle označení se k ní ale moc nehodí. Fiat 500L je totiž obrovský, a to i na pohled. Možná by se měl jmenovat spíš multipla. S pětistovkou ale slaví italská značka úspěchy, a tak toho chtějí u Fiatu využít.

Fiat 500L

Na den přesně přesně pět let od představení Fiatu 500 a 55 let od premiéry původní pětistovky se 4. července rozběhla výroba v srbském Kragujevaci. Novinka, která se vyrábí v bývalé fabrice Zastavy, do Česka dorazí v listopadu. "Na hlavních evropských trzích se objeví začátkem července. Do konce roku 2013 pak bude nabízen na více než 100 trzích světa včetně USA," slibuje Fiat.

Může se hodit

Uvažujete o koupi Fiatu 500 L? Vyberte si ho na Automodul.cz/Fiat 500L.

"Podle posledních průzkumů dosahují v Evropě prodávaná vozidla průměrné délky 4,1 metru. Tato velikost umožňuje velmi snadný pohyb v hustém městském provozu a zároveň plnit potřeby uživatelů i při cestách na delší vzdálenosti," vysvětlují tvůrci. "Fiat 500L je dlouhý 4,14 metru, což je jen o sedm centimetrů víc než u modelu Punto."

Možná si u Fiatu dělají plány, že by 500L mohl uspokojit i zákazníky neúspěšného brava. Novinka se totiž svou mohutností i vzhledem blíží dnes módním crossoverům. A to je v plánu ještě uvedení terénnějšího provedení 500X. A chystá se i XL verze s prodlouženou zádí, do které se vejde sedm cestujících.

Fiat 500L

Konkurenty jí jsou Opel Meriva, Ford B-Max nebo Citroen C3 Picasso vzhledem a stylem třeba i Mini Countryman. Italské ceny začínají na 15 500 eurech, Fiat vidí 500L jako stylovku, nízkou cenu podle hlasů ze zákulisí tedy čekat v Česku nemáme. Však taky pětistovka na rozdíl od všech ostatních fiatů nezlevňuje a i jako ojetina si drží cenu.

Vzhledem chce odkazovat stejně jako jménem na pětistovku. Ze skicáku šéfdesignéra Fiatu Roberta Giolita ale vzešlo auto připomínající právě novodobé mini. "Vypadá jako mini, ale je hezký. A velký," rozplýval se na benzince Ital v roadsteru od BMW. Jak jezdí, ptala se s nadšením v očích i řidička Fiatu Panda na turínské křižovatce při čekání na zelenou.

Vzhledem každopádně zaujme. Všímaví se pozastaví nad obrovitánskými koly, základní rozměr je 195/65 R15 stejný, jako má třeba i Fiat Bravo. Naštěstí je to ale rozměr, který patří k nejobvyklejším, takže přezutí téhle přerostlé pětistovky majitele nezruinuje. Pro doplnění: rodinný fiátek může mít až sedmnáctipalcová kola s gumami rozměru 225/45.

Velkoprostor a spousta odkládacích schránek

Kromě toho kávovaru se můžete v 500L rozmazlovat třeba prosklenou střechou o ploše jeden a půl metru čtverečního anebo navigačním systémem. To bude všechno za příplatek. I v základním provedení se budete těšit ze spousty odkládacích prostor a schránek, třeba praktické poličky ze zadní strany předního opěradla. Snad také do základní výbavy – o cenách se zatím podle informací iDNES.cz hádá české zastoupení Fiatu s centrálou – dají i posuvnou dělenou zadní lavici. Sice nemá polohovatelné opěradlo, to ale bude chybět málokomu. Zato se všem zalíbí, že ti vzadu sedí výš než šofér se spolujezdcem, mají tak výhled přes jejich hlavy.

Místa nad hlavou pod stropem má celá posádka spoustu. Pokud nejste obři, říkáte si, že toho nevyužitého místa nad hlavou máte možná zbytečně moc, kdo rád sedí výš, aby měl přehled nad provozem, bude ale nadšený.

Fiat 500L

Dva dospělí se za sebe poskládají s veškerým pohodlím. A i když posunete zadní sedadlo co nejvíc dopředu, stále je to únosné. Celá kabina je hodně prostorná, maxipětistovka se sice hlásí k nejmenšímu fiatu, ale může bez okolků zastat roli rodinného auta. Normálnímu rodinnému výletničení bude stačit i čtyřsetlitrový kufr (při odsunutí zadních sedadel vzad necelých 350 l). Má pravidelný tvar a je dobře přístupný. Pod podlahu je falešné dno na menší položky nákupu.

Fotogalerie

U Fiatu tvrdí, že interiér 500L má 1 500 možností uspořádání interiéru. Například po sklopení předního sedadla spolujezdce a jednoho zadního sedadla lze převážet předměty až 2,4 metru dlouhé. Vznikne tak zcela rovná ložná plocha. 

Pětistovka pro rodinu

Od bachratého rodinného auta atletické výkony nečekáte. Při jízdě ale "eLková" pětistovka překvapí dospělým chováním. Podvozek není měkký, ale ani z vás nevytřese duši. Naladili ho akorát tak, aby měl řidič pocit jistoty, na nerovnostech se sice zhoupne, ale neodskočí. V zatáčkách se vysoká karoserie podle očekávání naklání, ale stopu drží auto s jistotou. Při otočení volantu stáčí čumák do oblouku rychle a zostra. U řízení se snažili konstruktéři fiatu potlačit tradičně kritizovanou lehkost a neurčitost. Hranatokulatý volant Fiatu 500L vám tak už neplave v rukou jako třeba v puntu, ze kterého vychází použitá platforma, ale stále to není nejlepší. Na dálnici řízení hodně ztuhne, ale nějakou citlivost a zpětnou vazbu nečekejte. Pro parkování je připraveno tradiční tlačítko city, které změní převod řízení. Při těchto manévrech oceníte dobrý výhled z auta.

FIRE do starého železa nepatří

Pro 500L Fiat připravil tři motory. Základem bude benzinový čtyřválec 1,4 litru s 95 koňmi, silnější je dvouválcový přeplňovaný Twinair 0,9 litru (ten má 105 koní), nafťáky zastupuje 85koňový Multijet 1,3. Začátkem příštího roku ještě dorazí verze na zemní plyn, která bude mít pod kapotou právě Twinair s výkonem sníženým na 80 koní. Chystá se také objemnější diesel turbodiesel. Více o dvouválcovém motoru Twinair čtěte zde

Fiat 500L

Při prvním seznámení s 500L, které proběhlo na pozvání automobilky v Turíně, se nejvíc líbila základní čtrnáctistovka. Prehistorický čtyřválec FIRE ani po víc než pětadvaceti letech, kdy se poprvé představil ve Fiatu Uno, nezklame. Parádně se nechá vytáčet, rychle reaguje na pokyny pravačky na plynu a je přirozeně silný. V městském provozu a poskakování mezi semafory vystačil s osmi litry benzinu. Jen se musíte smířit s hodně těžkým zpřevodováním šestistupňové skříně (při 130 km/h točí 3 400 ot/min). Motor si nechá líbit pohánění ručky otáčkoměru k šesti tisícům a stále má snahu táhnout. Na sprinty ze semaforů vám zpřevodování nepomůže, zato můžete s elánem a v klidu dobře odhlučněného interiéru upalovat po dálnici stopadesátkou. Třeba do Itálie k moři...





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.