Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bombardér na dvou kolech Honda CB-1100EX vám zvýší sexappeal

aktualizováno 
Na počátku všeho je urostlý motor a několik svařených trubek. Pokud tyto základní ingredience zahustíme přiměřeným množstvím chromu a dozdobíme dvěma koly s drátovým výpletem, nemůže nikdo na konci očekávat nic jiného než pořádnou mašinu. A tou nová Honda CB-1100EX bez pochyby je.

Honda-CB1100EX | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Může se hodit

Rádi byste vlastnili motorku? Vyberte si z naší nabídky všech typů motocyklů na Automodul.cz.

Ať se na tuto motorku díváte odkudkoliv, všude na vás dýchá historie. Počínaje velkým kulatým světlometem, za kterým se skrývá dvojice analogových  budíků, přes obří čtyřválcový motor nazdobený čtveřicí chromovaných výfukových kolen, uložený v dvojitém kolébkovém rámu z ocelových trubek, nebo dvojici chromovaných koncovek výfuků až ke stylové zadní svítilně.

Samostatnou kapitolou jsou kola s drátěným výpletem, která podstatným způsobem umocňují celkový retro styl.

Honda-CB1100EX
Honda-CB1100EX

Uvnitř jsou však také šikovně skryti moderní pomocníci motorkářů. Například v kapličce mezi tachometrem a otáčkoměrem nalezneme malý, ale přehledný displej s decentním modrým podsvícením. Zobrazuje se na něm celková i dílčí ujetá vzdálenost, hodiny, stav paliva nebo údaje o průměrné spotřebě a dojezdu. Zapomnětliví jezdci ocení ukazatel zařazené rychlosti. Kontrolky blinkrů jsou zamaskovány pod černými sklíčky v rozích přístrojové desky. Na vnitřních průměrech brzdových kotoučů se nenápadně skrývají snímače ABS.

Honda CB-1100EX v číslech

  • zdvihový objem: 1140 ccm
  • max. výkon: 66 kW (7500 ot. za min.)
  • max. kroutící moment: 91 Nm (5000 ot. za min.)
  • provozní hmotnost: 260 kg
  • výška sedla: 795 mm
  • cena: 324 900 Kč

Ale tím je s modernou konec. Zbytek motorky je retrospektivou šedesátých let. Třeba dekor sedla: obdélníčky prolisované do koženky. Pamatujete si na to? Všichni se vždy modlili, aby v místě prolisu koženka nepraskla. Komu se to stalo, měl pouze dvě možnosti. Buď jezdil dál a v případě deště seděl na mokré školní houbě, nebo svěřil sedlo tuzemskému čalouníkovi, čímž jeho stroj definitivně pozbyl na kouzlu autenticity.

Osvědčená síla

Dominantou „cébéčka“ je vzduchem a olejem chlazený řadový čtyřválcový motor o objemu 1 140 kubických centimetrů. I ten v Hondě pilují už více než padesát let. Kromě toho, že díky masivnímu žebrování a chromovaným víčkům vačkových hřídelí dobře vypadá, v dolním a středním rozsahu otáček poskytuje mohutný zátah až 91 Nm.

Honda-CB1100EX

Situace, které se na slabších strojích neobejdou bez podřazování a laborování se spojkou, ledabyle řeším pootočením plynové rukojeti. S motorem si dobře rozumí nová šestistupňová převodovka. Rychlosti od jedničky do pětky se postarají o svižné opuštění města. Za jeho hranicemi se řadí šestka a kocháme se krajinou.

Zvuk bombardéru

Po usednutí do sedla a sklopení stojanu zjistíte, že navzdory odlehčenému vzhledu je „cébéčko“ slušný cvalík. Manipulace s 260 kg vážící motorkou vyžaduje více úsilí, než jsem očekával. V rukou je cítit i relativně vysoko umístěná nádrž plná benzinu, která nově pojme 17,5 litru.

Motor nastartuje a ze dvou výfukových koncovek se ozve dunění hodné bombardéru. Sériové výfuky obyčejně příliš radosti pro sluch nepřinášejí, ale to pro velký motor s hutným hlasem neplatí. 

Ještě seřídit páčky brzdy a hydraulicky ovládané spojky a vyrážím do dopoledního městského provozu. Vystačím si s prvními čtyřmi rychlostmi. S řazením není třeba spěchat. Motor se líně převaluje mezi dvěma a třemi tisíci otáček. V tomto rozmezí je schopen vykrýt jakékoli požadavky na svižnou akceleraci, a jezdec je tak kdykoli schopen pružně reagovat na aktuální dění v provozu.

Honda-CB1100EX

V centru města budí motorka zasloužený respekt a zájem. „ Máte hezkou motorku!“ volá americká turistka na kole. „Tady máte ty léky a mimochodem, pěkná motorka!“ dozvídám se od magistry v lékárně. Retro prostě táhne.

Kouzlo ladné jízdy

Vyzvedávám batoh s výbavou na víkend a vyrážím z města. Ano batoh. Máme šedesátá léta, motorka nemá žádné úložné prostory a zadní nosič spadá do příplatkové výbavy. Po zdolání táhlého kopce na periferii najíždím na dálnici.

Šestka už tam dávno je. Otáčím plynem, otáčky stoupají na 3 600 a frčím stotřicítkou. Vzpřímená pozice a absence větrného štítku zatím překvapivě nepůsobí problém. Jenom to trochu víc fouká. Větrný štítek nehledejte ani v doplňkové výbavě. Prostě není. Na tuto motorku tenhle kus plastu nepatří!

Fotogalerie

Vyhledávám uzavřenou trať a zkouším limity. Kdo vydrží víc? Mašina, nebo já? Projíždím dlouhou rovinu rychlostí kolem sto padesáti. Ještě to jde, ale asi by to nebylo na dlouho. Nad sto padesát je to už jen o boj o přežití. Více rozumu má Honda, a tak ve stoosmdesátce zaúřaduje omezovač. Tím jsou hranice jasně stanoveny a ďábel našeptávač kdesi vzadu v hlavě dává pokoj.

Konec konců na cestu do kavárny a klidnou turistiku je to výkonu dost a dost. Lovci rychlostních rekordů nechť loví v jiných vodách. Po takové rychlostní masáži sahám trochu bázlivě po tlačítku palubního počítače a proklikávám se k hodnotě průměrné spotřeby. Z modrého displeje však svítí optimistický údaj 5,4. Přemýšlím, zda si nedat druhé kolo.

Při sportovnějším stylu jízdy na křivolaké okresní silnici je třeba počítat s větší setrvačností při brzdění a překlápění stroje do zatáček. To platí dvojnásob při jízdě se spolujezdcem. Masivním dojmem působící brzdy se dvěma čtyřpístkovými brzdiči Nissin vepředu a jedním dvoupístkem vzadu mohou v situaci vyžadující razantní zásah při plném zatížení nepříjemně zvadnout. Při běžném turistickém tempu si však není nač stěžovat.

Přestože CB-1100EX poskytuje dostatek pohodlí, volte partnerku pro spolujízdu o rozměrech a hmotnosti většího batohu. A nebo si raději trochu sobecky dopřejte radost z jízdy sami.

Zlatá šedesátá

S drobnými povrchovými nedostatky tuzemských silnic si podvozek „cébéčka“ dokáže slušně poradit. V souvislosti s tím nelze nezmínit dvojici zadních nastavitelných tlumičů Showa. Neschovávají se cudně kdesi v hloubi motorky, jak je to u současných strojů zvykem. Jsou vystaveny na odiv v celé své chromované kráse. Jsou přeci šedesátá léta! Pneumatiky Dunlop Sportmax mají dostatečnou rezervu a v náklonech dodávají motorce na jistotě.

Honda-CB1100EX

Zcela mimo plán jsem díky proměnlivému charakteru počasí letošního léta měl možnost vyzkoušet jejich účinnost i na slušné vrstvě vody. Také průjezd letní bouřkou dopadl na jedničku. Tedy pro motorku. Jezdec mírně zmokl. S provlhlými rukavicemi mne napadá, že vyhřívané rukojeti by nebyly od věci. Ano vím, jsou šedesátá léta a vyhřívané rukojeti nemá na motorce ani ostraha amerického prezidenta. Honda CB -1100EX je však ve své zakázkové výbavě nabízí.

Okouzlí

Tato mašina nespadá do kategorie všestranných turistických okufrovaných žroutů kilometrů, ani mezi nabroušené okruhové rakety. Přesto však při pohledu na ni, o svezení nemluvě, motorkáře napadne: tuhle bych chtěl! Co na tom, že bagáž se tahá na zádech a že tělo je po delší jízdě příjemně unavené neustálým soubojem s větrem. Ten vzhled je uhrančivý a o to tady jde především.

Atraktivní vzhled však zpravidla znamená více nákladů. V případě  Hondy CB-1100EX startuje základní cena na částce 324 900 korun. To je o 35 tisíc více, než stojí její nejbližší příbuzná CB-1100.

Honda-CB1100EX
Honda-CB1100EX

A pak je tu ještě jedna věc: tato motorka se chce za každých okolností líbit a jako každá správná marnivá kráska má doma v garáži šuplík plný šminek a krémů. To s ní pak trávíte dlouhé hodiny v garáži a leštíte drát po drátu, každý záhyb výfukových kolen a z žeber na motoru kartáčkem na zuby dolujete silniční lišej. Na úplný závěr rozleštíte nádrž s chromovaným uzávěrem. Ale příště, až dojedete před kavárnu a usednete na zahrádku, servírka třeba zase řekne: „Máte pěknou motorku!“

Autoři:


Témata: Honda, Chrome


Nejčtenější

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

Další z rubriky

Václav Parus
Vzpomínka na velikána: Václav Parus byl legendou motocyklových závodů

O nadcházejícím víkendu 20. a 21. května se pojede legendární motocyklový silniční závod 300 zatáček Gustava Havla. Bude to letos smutný podnik a bude se hodně...  celý článek

Ducati X-Diavel se řadí ke cruiserům, ale zatáčku umí projet jako superbike.
To si troufnou jen Italové: okreskový křižník je na stovce za 3 sekundy

Cruisery, v překladu „křižníky“, to jsou ty mohutné mašiny na poklidné brázdění nekonečných amerických highways s nohama na stupačkách. Jenže teď to vzali do...  celý článek

Kawasaki Z900
Překvapení sezony: Zelený purista Zed má skvělou cenu

Bez skrupulí můžeme říct, že tahle mašina má našlápnuto na nejprodávanější stroj ve své kategorii. Za cenu šestistovek totiž Kawasaki Z900 nabízí nefalšovaný a...  celý článek

Aprilia 125 CCM  -
Aprilia 125 CCM -

r.v. 2001, naj. 1 km
32 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.