Nový Hyundai i20 pod drobnohledem: není dokonalý, ale slabinu nemá

  • 113
V Česku oblíbený model i20 se dočkal nového faceliftu a nutno říct, že mu to sluší mnohem víc. Společně se solidním motorem, nízkou spotřebou a slušnou cenou se bude prodávat stejně skvěle jako dosud. Ničím výrazně neoslní, ale nemá výraznou slabinu.

Ve zpětném zrcátku nebo při letmém pohledu na parkovišti je od sebe stěží rozeznáte. Mají tytéž "hokejkově" zahnuté LED svítilny pro denní svícení integrované do mlhovek, dozadu protažené kapkovité světlomety, zvlněnou kapotu i téměř stejnou přední masku. Jen jedno z aut je o kus menší.

Řeč je o výrazné kosmetice malého Hyundaie i20, jednoho z největších konkurentů Škody Fabia, který je teď vzhledově o hodně blíže stěžejnímu nošovickému modelu i30. Vzhledově unifikační modelová ofenziva korejského výrobce pokračuje zatím nejnovějším dílem, za pár týdnů paletu rozšíří ještě modernizované velké SUV s názvem Santa Fe.

Hyundai i20 z roku 2011 (zelený) a nový faceliftovaný model z roku 2012 (modrý)

Co se změnilo

Jak už bylo řečeno, nejvýraznější faceliftové změny se odehrály na karoserii. Jiná je přední maska ve stylu i30, konkrétně nese typický stylistický prvek, který sdílejí všechny nové modely Hyundai, tedy šestiúhelníkovou masku chladiče.

Může se hodit

Zamilovali jste si auto značky Hundai i20? Pořiďte si ho. Vybírejte na Autmodul.cz.

Blinkry se přestěhovaly do zpětných zrcátek, zadní svítilny se o trochu víc vyboulily do stran a změnila se jejich grafika (například couvací světlo se přestěhovalo dolů), na zadním nárazníku přibyly vodorovné odrazky. Redesign předních a zadních nárazníků prodloužil auto o 5,5 centimetru, takže celková délka vozu je bez pěti milimetrů rovné čtyři metry. Výška i rozvor zůstaly stejné. Celkově malý hyundai vypadá o kus dospěleji než dřív a za svůj vzhled se vůbec nemusí stydět. Hodně k lepšímu se změnilo i uvnitř.

Hlavně zmizela lesklá šedá plocha tlačítek autorádia a klimatizace. Celé rádio dostalo modernější design s hojným využitím lesklé černé barvy. Povedla se taky výměna podivného kulatého tlačítka se symbolem výstražných blinkrů za plasticky vystupující trojúhelník. Je to sice drobnost, ale interiéru auta docela pomohla.

Hyundai i20 z roku 2011

Nový faceliftovaný model Hyundai i20 z roku 2012

Plasty v interiéru zůstaly tvrdé, ale na některých částech palubní desky byl použit lak s měkkou povrchovou úpravou. Podle výrobce je to díky přimíchání polyuretanových nanočástic do laku. Sedadla dostala nové materiály a barvy, jinak je vše při starém, což ovšem neznamená špatně. Místa pro čtyři je až dost a slušný je taky 295litrový kufr.

Pár novinek ve výbavě ale přibylo: třeba "chytrý" klíček a startování motoru tlačítkem, "trojblik" směrovek, automatické rozsvěcení světlometů i spouštění stěračů nebo třeba zadní couvací kamera s displejem integrovaným do vnitřního zpětného zrcátka. Zkrátka, high-tech technologie se stěhují i do malých aut. Samo sebou za příplatek.

Co nám moc do ruky nepasovalo, byla subtilní hlavice řadicí páky, ideálně by potřebovala přidat na objemu. Ale je to hlavně otázka zvyku, stejně jako pocitově tenčí věnec volantu. Velmi dobře naopak působí tlumené bouchnutí zavíraných dveří. Je vidět, že karoserie je tuhá a bytelná.

Podvozek byl pro faceliftované provedení maličko "přeladěn". Výrobce sám mluví u přední i zadní nápravy o tužší charakteristice, která umožňuje temperamentní jízdní dynamiku požadovanou zákazníky na evropském trhu. Je fakt, že ve srovnání se starším provedením je přitvrzení znát, předchůdce byl maličko měkčí, ale ani tak vás i20 nevytřese. Nicméně do komfortu podvozkových etalonů VW Polo nebo Fordu Fiesta má opravdu daleko.

Podvozek je stále určený vyloženě pro klidnou jízdu, rychlejší průjezdy zatáčkami trpí neposednou zádí, ale s tím se u vozů této třídy počítá. Maličko přímější a strmější je také nově nastavené hřebenové řízení. Ale v tomto případě je to jen dobře, auto reaguje na pokyny volantu agilně a přesně.

Motory

Ke třem dosavadním motorům (benzinovým 1.2, 1.4 a naftové 1.4 CRDi) přibývá s faceliftem i úplně nový malolitrážní turbodiesel 1.1 CRDi o výkonu 55 kW. Jeho hlavní devizou má být spotřeba. Z nabídky vypadly dvě "šestnáctky", naftová a benzinová, nahrazují je menší a úspornější motory. Nejvýkonnější nabídkou pro i20 je benzinová 1.4 o výkonu 74 kW (100 koní).

Nadále ale platí, že naprosto dostatečnou a ideální pohonnou jednotkou pro malého hyundaie zůstává základní dvanáctistovka s maximálním výkonem 63 kW (85 koní). Zákonného limitu 130 k/h dosáhne bez problémů a dokáže jej držet i v kopcích bez nutnosti podřazení. Také necelé čtyři tisíce otáček při tomto tempu jsou zcela v běžných intencích.

Hyundai i20 z roku 2011 (zelený) a nový faceliftovaný model z roku 2012 (modrý)

Výborná je ale spotřeba. Při takovéto dálniční jízdě si i20 řekla o 5,8 litru na 100 km; ve městě o dvě deci více. Ale přes šest litrů se nám dostat nepodařilo.

Naopak pohodová jízda devadesátkou srazila apetit k 5,4 litrům a to je na obyčejný atmosférický motor velmi dobré . Výrobce sice slibuje 4,9 litru, se start-stop systémem ISG ještě o dvě deci méně, ale nikoho asi nepřekvapí, že dodržet v reálném provozu hodnoty spočítané na měřicí stolici v laboratoři v ideálním provozním cyklu je nereálné.

Není dokonalý, ale nemá slabinu

Je nutné uznat, že nová i20 je teď výrazně líbivější. To jí určitě pomůže v prodejích, byť dosavadní čísla nejsou vůbec špatná. Na českém trhu se za prvních sedm měsíců letoška prodalo 2 069 "ídvacítek", což stačilo na třetí místo v žebříčcích. Ovšem vzhledem k tomu, že druhý v pořadí, kterým je Ford Fusion, pomalu vyklízí pole, protože ze skladů mizí po ukončení výroby poslední kusy, bude malý hyundai napříště jistou dvojkou.

Všichni ostatní prodávají méně, a není to jen cenou. Třeba takový Citroën C3 stojí ve výborné výbavě pouze 200 tisíc korun, tedy méně či maximálně stejně jako Hyundai, a přesto se jich letos prodalo jen 581, tedy třiapůlkrát méně než korejců.
Důvod? Celková vyváženost malého hyundaie.

Dosavadní ani obměněné provedení sice určitě nejsou premianty v předmětu jízdní vlastnosti, Volkswagen Polo nebo Ford Fiesta mají podvozky jistě lepší, a i20 zatím nehrála prim ani v designu, který byl docela obyčejný a nenápaditý. Ale nemusíte být jedničkáři, aby se vám v životě dobře dařilo:, stačí být ve všem prostě dobrý.

A to i20 bezesporu je. Navíc má velmi solidní základní motor, dvanáctistovku se 63 kilowatty výkonu a výbornou spotřebou kolem 5,5 litru. Nejednoho zájemce o úsporný vůz pak navíc přesvědčila i nabídka pětileté záruky a výhodných pojišťovacích a úvěrových balíčků. Prostě, dosavadní hyundai sice neoslnil, ale ani neměl žádnou výraznou slabinu. A faceliftovaná nová generace k tomu přidává právě podstatné vylepšení vzhledu, což prodejům určitě pomůže.

Nový faceliftovaný model Hyundai i20 z roku 2012

Inovovaná i20 se právě začíná prodávat, automobilka ji podpořila další masivní reklamní kampaní a také slušnými cenami: 200 tisíc za třídveřový základ, 230 za pětidveřový; 250 za bohatou výbavu Inclusive. To vše se základním, námi testovaným motorem 1.2 (64 kW). Silnější 1.4 se nabízí za 270 tisíc a naftová 1.1 CRDi za 320 tisíc korun.

V základní výbavě je šest airbagů, ABS, ESP, imobilizér, výškově a podélně nastavitelný volant, palubní počítač, centrální zamykání, dělená zadní sklopná sedadla. Ale chybí například rádio, elektrické stahování oken a hlavně klimatizace. To vše pak dostanete za příplatek 20 tisíc navíc za výbavu Inclusive, ale pokud chcete třeba rádio s USB vstupem nebo alarm, budete muset připlatit ještě 15 tisíc za takzvaný Paket Plus, který nabízí dálkové ovládání centrálního zamykání, alarm, zpětná zrcátka a kliky v barvě vozu, vyhřívaná zrcátka s integrovanými blinkry, kožený volant a hlavice řadící páky, tónovaná skla nebo USB konektor).

Na výběr bude 10 barev karoserie, dvě běžné a osm metalických nebo perleťových. Červená barva pak bude za příplatek 3 000 Kč, metalízy za 13 tisíc korun.

Starší model si prodejte sami

To vše je ale pouhý ceník. Jak je totiž u korejské automobilky běžné, u dealerů najdete podstatně výhodnější nabídky. Třeba na v internetovém obchodním domě s auty automodul.cz najdete několik i20 ve výbavě Inclusive za 225 tisíc korun. Hyundai navíc nabízí další bonusy, třeba dodatečnou slevu pro majitele starších vozů, který vám navíc zůstane a můžete si ho prodat sami.

Konkurenci se podobné podbízení nelíbí, mluví o tom, že vedení korejské automobilky se rozhodlo získat podíly na trhu za každou cenu včetně dotací, a tedy prodejů pod náklady. Jenže doba prodejům moc nepřeje a zákazníci na dobré nabídky logicky slyší.

Co se týče cenového srovnání s konkurencí, je Hyundai i20 zhruba někde ve středu pelotonu. Klimatizací vybavený vůz za zhruba 230 tisíc korun seženete také u Škody (Fabia Champion 1.2 HTP), Fordu (Fiesta Celebration 1.25 Duratec) či Fiatu (Punto Cool 1.2). Naopak jiné značky prodávají dráže. Opel Corsa vyjde s klimatizací asi o 30 tisíc dráž, stejně jako Peugeot 208.

Hyundai i20 z roku 2011 (zelený) a nový faceliftovaný model z roku 2012 (modrý)

Chcete automat?

Hyundai dodává k motoru 1.4 stejně jako u dosavadního modelu čtyřstupňovou automatickou převodovku. V autě této velikosti je to super věc, zvláště pro seniory, problém byl, že doposud chtěla korejská značka za automat příplatek 40 tisíc korun. Teď zlevnila na polovinu.

Se samotnou převodovkou je to složitější. Mnozí jí vyčítají, že je konstrukčně zastaralá a kvůli pouhým čtyřem stupňům neřadí tak sofistikovaně jako "pětikvalty", o vícestupňových dvouspojkových DSG převodovkách koncernu Volkswagen ani nemluvě. A za své služby si také vezme zbytečně moc paliva.

Podle údajů samotné automobilky o litr více, než stejný motor s šestistupňovým manuálem. Na druhou stranu je životnost hyundajího automatu takřka neprůstřelná. Vyhýbají se mu technické problémy složitějších automatů, není choulostivý jako bezstupňové variátory, prostě přežije celé auto bez problémů.

V této třídě navíc není čtyřstupňový automat žádná výjimka: ať už jde například o Ford Fiestu, Citroën model C3 (má ale i "pilotovanou" pětistupňovou, tj. běžnou převodovku s automatickou spojkou) a "čtyřkvalt" dostanete i u Mazdy 2 nebo Suzuki Swift.

Nejlevnější novou pětidveřovou i20 s automatem koupíte za 290 tisíc korun včetně klimatizace, což je jedna z nejlevnějších nabídek na trhu. Srovnatelnou cenu má jen Suzuki Swift 1.2, Citroën C3 s "pilotovanou" převodovkou (má jen automatickou spojku) a Fiat Punto s podobným typem převodovky (Dualogic).

Všichni ostatní jsou o dost dražší: nejlevnější Škoda Fabia se 7stupňovým DSG a motorem 1.2 TSI stojí bez klimatizace 325 tisíc, s klimatizací 360 tisíc korun. Sesterský VW Polo je k mání za 330 tisíc včetně chlazení, za stejný peníz dostanete Toyotu Yaris, Opel Corsa, o něco dráž (350 tisíc) pak Mazdu 2 a za 360 tisíc Ford Fiesta.

Ceny tak dramaticky narůstají i proto, že většina automobilek podmiňuje pořízení automatické převodovky kombinací se silnějším než základním motorem, a objemnější motory zase prodávají jen s vyššími výbavami.