Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test jediného auta pro opravdové chlapy

aktualizováno 
Land Rover Defender má k nafintěným obeliskům á la Touareg či Q7 asi tak daleko, jako podomácku vytuněná auta ke svým závodním vzorům.

Land Rover Defender 110 Td5 | foto: iDNES.cz

Účelové, hranaté tvary už dlouhá desetiletí dávají najevo, že soudruzi z Anglie chybu neudělali a již od roku 1948 vyráběný teréňák stále s minimem provedených změn úspěšně prodávají. Více než výmluvný je také fakt, že dvě třetiny všech vyrobených defenderů, které se ovšem dřív jmenovaly prostě Land Rover, dosud jezdí a šíří pověst nezničitelných anglických dříčů po celém světě.

Může se hodit

Vyberte si vůz on-line! www.automodul.cz

Na nebezpečných stepích Afghánistánu, na iráckých bojištích či afrických pampách – tam všude vedou stopy úzkých pneumatik s bahenním vzorkem.

ZVENČÍ: hrany nestárnou

Vzhled nelze soudit, stěží lze najít lepší zosobnění nadčasovosti, než právě hranatý anglický objekt. I když křivky karoserie se od dob Lvice Elsy trochu změnily, náhradní kolo už není na kapotě a některé detaily prošly ve jménu novodobých předpisů jistým umravněním, externí panty dveří, přiznané nýtování na karoserii i dosud přítomný, i když zablokovaný mechanismus sklápění předního okna, nenechá znalce tápat. Klasickým estetickým měřítkům se defender shovívavě vysmívá, pravdu bude mít nakonec stejně on.

Land Rover Defender 110 Td5

Už otevírání a nastupování připomene léta na vojně a šplhání do vojenských náklaďáků. Boční dveře se sice už otevírají moderní plastovou klikou (původní kovová páka dosud zůstala na zadních dveřích), ovšem tím podléhání módním trendům končí. Spodní hraně dveří nechybí mnoho do metru nad zemí a jejich světlost zase neumožňuje nastupování se zdviženou hlavou.

Testovanému defenderu naštěstí chybí příplatkový prahový nástavec, který tuto činnost obohacuje prvky horolezectví, bohužel ale také sklopné stupačky (též za příplatek).

ZEVNITŘ: nic pro fajnovky

Uvnitř se vrátilo počítadlo času o půl století. Na volantu i palubní desce už sice lze nalézt vrstvu měkčené hmoty, ovšem jejich tvary a poloha dávají zcela jasně najevo, že interiér legendárního hranáče rozhodně nevznikal kvůli nějaké ergonomii či dokonce komfortu.

Přední posuvné sedačky jsou sice poměrně pohodlné a ve výbavě nechybí centrální zamykání s dálkových ovládáním, elektrická okénka, vyhřívání předního okna a dokonce i značkové rádio, tím ovšem rozmazlování končí a tyto komfortní prvky jsou stejně za příplatek, dle nás nikoliv nezbytný.

Land Rover Defender 110 Td5Land Rover Defender 110 Td5

Pionýrské doby připomíná ovládání ventilace táhly vedle přístrojové desky a samozřejmě i dvojice pák pod předním oknem, otevírajících klapky náporové ventilace.

Vlevo umístěnou spínací skříňkou startujeme a jsme příjemně překvapeni relativně kultivovaným a příjemným zvukem vznětového agregátu Rover.

Řadicí páka a volant se sice chvějí, ale rozhodně se netřese celé auto, jak posádka podvědomě trochu čeká. Protúrování rozezní sice hlasitou, ale nijak nepříjemnou melodii vznětového pětiválce, do značné míry podobnou koncepčně shodným starším TDIčkům.

JÍZDA: posilovna

Jak se s tímhle autem vlastně jezdí? I přes často matoucí, archaický vzhled mnoha ovládacích prvků na řidiče žádná velká anomálie nečeká. Ta první je i největší – spínací skříňka je na sloupku řízení vlevo a klíček se v ní točí opačně, a vyžaduje nepřirozené zkroucení ruky.

Chvilku pátrání vyžaduje spínač světel - je to ta malá páčka na sloupku řízení. Nostalgie také zavání z táhel k ovládání ventilace po stranách přístrojové desky a dvou páček od klapek pod čelním oknem.

Land Rover Defender 110 Td5Land Rover Defender 110 Td5

Dlouhá řadicí páka vede přímo do "bedny", proto i přes svůj nezvyklý sklon řadí exaktně a rychle. Spojka, stejně jako brzda, vyžaduje chlapskou sílu v lýtkách, řízení jde naopak zlehka. Výjezd ze stísněného prostoru dává najevo, že pro město se defender nezrodil.

Vyparkovat s tragickým rejdem předních kol a opravdu tuhou spojkou, to chce kus odvahy a trpělivosti. Na klidu nepřidá ani fakt, že mohutná ocelová konzola tažného zařízení je ve výšce, kde mají okoloparkující auta světlomety. A vidět přímo za auto mnoho není...

Už na první křižovatce se ale v duši rozlije klid. Ostatní auta jsou skoro o metr níž a většina okolostojících módních výstřelků už bude dávno dvakrát zrecyklovaná, zatímco defender bude mít před sebou stále dlouhé roky spolehlivé služby.

Přes pohotovostní hmotnost 2,3 t se umí složité ocelové soustrojí s pomocí papírově nepříliš výkonného motoru rozhýbat z klidu velice slušně. Tím to však teprve začíná – šnekové řízení má od přírody jisté vůle, se kterými je třeba počítat. V praxi to znamená přibližně osminu otáčky prázdného chodu volantu.

Také intenzivnímu brzdění je třeba věnovat pozornost – soustava tyčí v podvozku si občas žije tak trochu vlastním životem a vůz se někdy vydá trochu jiným směrem, než řidič zamýšlel.

Cestování s hranatým strojem znamená připravit se na sérii drobných ústrků a ústupků z pohodlí. Sedadla jsou relativně komfortní, ovšem táhne na ně nepříliš dobře utěsněnými dveřmi. Přejezd nerovnosti pak nemilosrdně zatřese vším živým na palubě. Pokud cestovní rychlost přesáhne stovku, úroveň vnitřního hluku roste doslova s každým dalším dílkem rychloměru. Cestujícím v druhé řadě končí opěradlo v polovině zad a hlava, hledající oporu, stále naráží do dělící mříže. Dlouhé dovolené u moře s celou rodinou nejsou doménou "defíka", jeho síla leží jinde.

Land Rover Defender 110 Td5

Každá asfaltka totiž jednou skončí a za ní se karty obrací. Každé mínus se mění v plus, masivní pevné nápravy, které v každé asfaltové zatáčce připravovaly rukám horké chvilky, hltají nekonečné série výmolů a hrbolů jako příjemnou hru a po nezpevněné strupovité vozovce dokážou jet v podstatě stejně rychle, jako předtím po silnici.

Náhle má svoje opodstatnění i ona vůle v řízení – volant se díky ní nesnaží rozlámat řidičovy prsty po každém nárazu kola do nerovnosti a teprve když za zadními koly stoupá neprůhledný sloupec prachu, Land Rover se cítí spokojeně.

CESTOU-NECESTOU: tankodrom je lahůdka

Pláň zvolna končí a blíží se první postupný cíl výpravy – skutečný terén. Ne ty krtince, na které si majitelé nafintěných samonosných plechovek s koženými sedadly jezdí dokazovat, že to jejich SUV je právě tím skutečným džípem.

Skutečné díry v zemi a kusy skal nejsou důvodem otočit se, ale výzvou. Popsat stoupavost Defendera s uzavřenými diferenciály lze buď suchými čísly, nebo osobním zážitkem. Stoprocentní svah, pokrytý drolivou suchou hlínou a plný záludných velkých kamenů a nenápadných výmolů, to je teprve ta pravá laťka k překonávání.

Land Rover Defender 110 Td5Land Rover Defender 110 Td5

Končí relativní rovina, což je v optice hranaté kapoty cokoliv od luxusní polní cesty až po vrásnitou mýtinu, rozrytou od lesní mechanizace. Se skřípavým pohupováním, bez redukce a uzávěrek přijíždíme k prvnímu cíli; krátkému prudkému kopečku, jakému se říká dloubák.

Zkusíme to napoprvé, ale na jedničku dojde v půlce síla. Scouváme zpět a druhý pokus na redukci a více plynu.

V dolním zlomu defender projeví dobrou vůli postavit se na zadní, tedy aspoň podle subjektivních pocitů posádky, pak zmizí z čelního okna země a zůstane na něm jen pár bahnitých cákanců, chvíli jedeme naslepo a pak jsme najednou nahoře.

Bez jediného zaváhání, po svahu, který nejde v normálních botách vyjít. Na druhé straně čeká zlom a ještě o něco prudší sjezd po měkkém terénu.

Nahoru bychom nevyjeli, ale dolů to jde v pohodě, stačí brzdit motorem na "krátkou" jedničku. A na zlomu jsme ani podvozkem neškrtli, i když byl opravdu ostrý.

Ač nevypadá, podvozek defendera se téměř vždy dokáže vyhnout výstupkům a když už na nějaký narazí, prostě jej zarovná nebo se přes něj přesune, pokud to není zrovna špičatý kus skály.

Probíjíme se bývalým úvozem, kde kdysi jezdily tanky a je to dodnes dobře znát. Metrové jámy, boule střídavě vlevo a vpravo, občas malý kráter od granátu. Defender projíždí bez zaváhání místy, kde se zastaví cokoliv bez uzávěrek difereciálů a s menší světlostí.

Když se zkřížení náprav přiblíží maximu, trochu zaskřípe karoserie, ovšem žádný boj s volantem ani smrtící kovové rány z podvozku. Pak cesta začne stoupat, ale přitom se i naklánět a začínáme se pořádně držet. Při větších náklonech už pomalu dostáváme strach, ale hranice jsou ještě daleko.

Land Rover Defender 110 Td5

Defender se opět nepřevrátil, jakkoliv se to subjektivně neslučuje s fyzikálními zákony. Ač papírový údaj bočního náklonu nepatří – kvůli užšímu rozchodu kol a vysokému těžišti – právě ke špičce, v praxi naprosto stačí a náklony vysoké kabiny se zdají posádce mnohem prudší, než ve skutečnosti jsou. Spolujezdci totiž k držení zbývá jen nevelké madlo na palubní desce a cestující vzadu se musí držet jak dovedou.

Zkřížení náprav dosáhlo svých limitů a dvaačtrttunový objekt se pohupuje na dvou kolech. Jakoby se nedokázal rozhodnout, na kterou stranu se přikloní, ovšem šikmo vpřed i vzad je pevná země poněkud níže, než by se nám líbilo.

Nic není ztraceno, v záloze číhá uzávěrka diferenciálu. Na druhý pokus s trochou násilí konečně zapadne na své místo a vůz se rozjede jako po rovném podkladu. Ovšem pozor, ještě než se dotkne čtvrté kolo země, musí zase ven; veselých historek o "ustřižených" uzávěrkách mezinápravového diferenciálu přesně v této situaci se vypráví více než dost.

Na redukovanou jedničku se plížíme rychlostí pomalé chůze dál. Přední nárazník ohýbá slabé kmínky náletových dřevin, menší výmoly projíždíme doslova s přehledem. Trať, po které jezdí Hummery, projíždíme na volnoběh.

Land Rover Defender 110 Td5

TECHNIKA: poctivé železo nevylepšíte

První série land roveru začala vznikat již v roce 1948. Zatímco Land Rovery sérií I-III se vyznačovaly listovými pružinami a připojitelným pohonem všech kol (tuto koncepci si dodnes zachovává blízce příbuzná brazilská Santana), od roku 1983 vyráběné modely One Ten/Ninety už pérují na vinutých pružinách a všechna kola pohánějí standardně (s výjimkou některých provedení pro britskou armádu).

Počínaje sérií III ze sedmdesátých let také ustaly větší změny v konstrukci a mnoho karosářských i podvozkových dílů se od té doby nemění.

Současný Defender (toto jméno se začalo používat v devadesátých letech minulého století) má tedy stálý pohon všech kol, pětistupňovou mechanickou a dvoustupňovou redukční převodovku, dvě pevné nápravy s asymetricky uloženými diferenciály, z nichž mezinápravový a zadní lze uzamknout, a především masivní žebřinový rám.

Testovaná verze, která bude v průběhu letošní zimy nahrazena faceliftem, používá přímovstřikový vznětový dvaapůllitrový pětiválec Rover o výkonu 90 kW.

Model 2007 přejde na čtyřválec 2.4 l Ford Duratorq o stejném výkonu, převzatý spolu s šestistupňovou skříní z Fordu Transit.

Land Rover Defender 110 Td5

ZÁVĚR: nic pro slečinky

Pro koho je tedy defender určen? Určitě ne pro městské pozéry, zvyklé ohromovat nafintěné blondýnky chromovými rámy.

Za defenderem se sice spousta hlav otočí, ovšem většinou budou patřit majitelům jiných defenderů, či obdivovatelům off-roadů obecně. Cestovat se s ním sice dá, ale posádka bude žehrat na nepohodlí, vlastně kdekoliv uvnitř.

Ideální je jako pracovní nástroj – metráky poctivé oceli na podvozku vydrží nějakou ránu a cestování jakýmkoliv terénem proměňuje v příjemnou kratochvíli.

Do prodloužené, 110palcové pětidveřové karoserie se navíc – pokud ji nehyzdí příšerná přepážka – vejde solidní porce nákladu nebo až 9 lidí.

A to vše může dojet prakticky kamkoliv – fráze "po stopách kamzíků" není v tomto případě tak nadsazená, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Chybičkou je vzhledem k opravdu spartánské výbavě vysoká cena, obludné ceny některých náhradních dílů a servisu a místy citelně pokulhávající dílenské zpracování legendárního hranáče.

Land Rover Defender 2007: revoluce v mezích tradic

S inovacemi se to nesmí přehánět, zvláště ne v případě defendera, řekli si u Land Roveru, když začali pracovat na jeho úpravách pro rok 2007.

Zvenčí se až na pár kosmetických úprav nic výjimečného neděje. Po legendárních klapkách pod čelním sklem, které má ještě stávající model, je bohužel veta. Uvnitř vylepšenho defenderu ale bude čekat od nového roku více pohodlí mimo jiné, i díky novým sedadlům.

Na poměry defenderu vypadá možná až moc vyšlechtěně nová přístrojová deska, inspirovaná uhlazenějšími modely Land Roveru.

Pod rovnou kapotu se dostane nový motor Ford 2,4 l Duratorq známý z modelu Transit, se shodným výkonem a maximálním kroutícím momentem 360 Nm, spojený s šestistupňovou manuální převodovkou.

Land Rover Defender v číslech

typ

110 TD5 Station Wagon

karoserie

celohliníková

pohon

stálý 4x4

délka x šířka x výška (mm)

4599 x 1790 x 2059

rozvor (mm)

2794

hmotnost celková/provozní (kg)

2950/2125

TERÉNNÍ SCHOPNOSTI
stoupavost

45 stupňů

nájezdový úhel (vpředu/vzadu)

50/35 stupňů

hloubka brodění (mm)

500

světlá výška (mm)

215

MOTOR
typ

vznětový přeplňovaný common-rail

počet válců/ventilů

5/10

objem (ccm)

2495

max. výkon (kW/k)

90/122

max. kroutící moment (Nm)

300

převodovka

pětistupňová, uzávěrka mezinápravového diferenciálu

max. rychlost (km/h)

129

spotřeba měst/mimo město/kombinace (l)

12,2/9,5/10,5

pneumatiky

235/85 R16

objem nádrže (l)

75

základní cena v Kč (včetně DPH)

869 000,-

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.