Kia Picanto

Kia Picanto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Růžová pikantérie pro dámy a slečny. Zalíbí se i chlapům

  • 9
Mazlík starších dam, frajerský doplněk pro mladé holky. Nebo první auto pro řidičský potěr, kterému rodiče chtějí pořídit nový stroj. Kia Picanto patří mezi nejmenší auta. A překvapí svým dospělým chováním.

U ostatních řidičů byl vidět velký údiv v očích, tmavě růžové picanto mělo na palubě naloženo přes dvě stě kilo a po německé dálnici upalovalo tachometrových sto sedmdesát, a jelo by asi ještě o kousek víc. Když jsme pak rychlost přeměřovali pomocí GPS, zjistili jsme, že v takových extrémních rychlostech už tachometr hodně proměřuje, klidně o dvanáct, patnáct kilometrů v hodině. Každopádně picanto nelže, když uvádí maximálku 158 km/h. Ale o rychlostní rekordy v picantu nejde, jen ukazuje, jak čiperný umí tenhle „kapesní korejec“ být.

Kia Picanto

S dálničními rychlostmi se vyrovnává obdivuhodně i v disciplíně jízdních vlastností. Skvěle drží směr, nepovlává.

Kia Picanto v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor: 3595 x 1595 x 1480 x 2385 mm
  • objem kufru: 200-870 l
  • objem nádrže: 35 l
  • provozní hmotnost: 930 -1039 kg
  • pneumatiky: 155 / 70 R13, 165 / 60 R14, 175 / 50 R15
  • přední/zadní náprava: McPherson/vlečná spojená torzní příčkou
  • motor: zážehový atmosferický tříválec 998 ccm
  • max. výkon: 48,5 kW/66 k
  • max. točivý moment: 97 Nm
  • max. rychlost: 158 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 14,6 s
  • průměrná spotřeba. 4,5 l/100 km
  • základní cena: 204 980 Kč

Pozn: údaje výrobce

Pomáhá tomu i dobré řízení, asi nejlepší ze stávajících kií, ty trpí obvykle na vůli kolem středové polohy, takže je pořád zlehka řídíte. Je taky hezky dotlumené. Retardéry ani rozbitá silnice ho neroztancuje a podvozek v dírách nelomozí.

Přepudrovat

Picanto patří mezi nejprodávanější kie v Evropě, loni se jich prodalo přes 50 tisíc. Líbivý vzhled není jediným trumfem. Má hezký interiér a i se základním motorem je nečekaně svižné a příjemné na ježdění. Po čtyřech letech si dopřálo facelift. Designéři přemodelovali nárazníky a masku. Designem a boubelatými proporcemi nestárne. Jediné, co moc neladí, jsou malá kola ve velké hmotě zadní partie vozu. Funkčním nedostatkem jsou obrovská poutavá přední světla, která ale v noci svítí mizerně.

Picanto stále patří k tomu nejmenšímu, do čeho můžete – s trochou skromnosti – nacpat pět cestujících. Na délku má něco přes tři a půl metru.

Kia Picanto

Picanto má i po čtyřech letech na trhu jeden z nejparádnějších interiérů mezi automobilovými bonsajemi. Kabina je nečekaně velká, dva chlapi se vepředu utiskovat nebudou. Zadní sedadla pro dvě děti stačí bohatě. Bezpečnostní pásy jsou tam ale tři, takže je picanto legálně pětimístné. Jen nesmí mít dospívající čerstvý řidič moc vypasené kamarádky.

Líbí se obrovská hluboká vanička před řadičkou, kam se vejde klidně kabelka. A tím to nekončí, picanto má i velkou schránku před koleny spolujezdce a ještě velké kapsy ve dveřích. Jen výškově stavitelný volant je v této kategorii normální, za pět tisíc ale může spolu s předními sedadly dostat vyhřívání.

Kia Picanto

Kočárkování komplikuje práh

Kufírek je malý, složený subtilnější kočár postavený na bok se tam ale vejde. Nakládání však ztěžuje vysokánský prah.

V malých autech máte často takový „papundeklový“ pocit. Málo tlumících materiálů způsobuje, že to v kabině rezonuje jako v plechovce – to řidič picanta nepozná. Kabina je na malé auto skvěle odtlumená, zapomnělo se však na odhlučnění podběhů, v těch zadních chybí plastové výstelky, které auta obvykle dostávají. Kamínky, kterých jsou české okresky plné, tak hlasitě bubnují do plechu.

Benziňák pod kapotou sice hned prozradí, že má tři válce, ale neruší. S picantem frčí sympaticky i náš základní litrový motor, to je ten, co tak překvapuje na dálnici. Na frajerské předjíždění na okresce to není, na to má přeci jen málo newtonmetrů, brzdou provozu ale rozhodně není.

Dá se jezdit skoro pořád s plynem na podlaze, picanto totiž uřídíte i plynem a řazením. Lehounké autíčko s tříválcem má totiž dobře odstupňovaný pětikvalt, rychlosti nejsou zbytečně dlouhé. Pozitivem je chybějící start-stop systém, který v moderních autech otravuje na křižovatkách a při popojíždění vypínáním motoru (také to motoru moc nesvědčí).

Jedinou pihou na kráse je horší hospodaření s energií, auto nemá tak dobře minimalizované jízdní odpory, jak jsme u moderních aut zvyklí. Když u dnešního nového auta na dálnici vyřadíte, sviští hezky dál a zpomaluje jen velmi zvolna. Picanto však začne ztrácet rychlost vcelku rychle.

Jezdit se dá s lehkou nohou po okreskách a vsích do pěti litrů, když na to šlapete, jezdíte za šest a půl, když přidáte kalup po dálnici, řekne si o sedm litrů.

Umí mít i automat

Základní cena picanta je 205 tisíc korun. Pokud trváte na klimatizaci, sáhněte po vyšší výbavě za 222 tisíc. Picanto může mít i automat, to je ovšem třeba zvolit provedení se silnějším motorem (benzinový 1,25 litru), cena je pak 255 tisíc.


Témata: Kia, muž, Plyn