Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automatická klimatizace je úspornější než manuální

  16:19aktualizováno  16:19
Jakou klimatizaci vybrat, stačí manuální, anebo připlatit za automatickou? Kromě komfortnějšího ovládání je ta "chytřejší" z nich také úspornější. Německý autoklub ADAC to otestoval na Škodě Octavii.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Klimatizace se stává běžnou výbavou nových aut všech velikostí, auto bez klimatizace je dnes vlastně neprodejné, shodují se bez výjimky bazaristé. Hovět si v parném létě v chládku chtějí i největší šetřílkové. Že klimatizace zvyšuje spotřebu ví každý, u malých aut se slabým motorem poznáte zapnutí klimatizace i na úbytku výkonu.

"Především moderní plně automatické systémy jsou úspornější, než bylo dříve zvykem," cituje z výsledků testu ADAC Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. "Tato nejdražší varianta chlazení interiérů aut zvýší spotřebu paliva o 0,25 až 0,3 litru paliva." Poloautomatická klimatizace, u níž řidič volí pouze rychlost ventilátoru, spotřebuje víc paliva než automatická. Na druhou stranu bývá při nákupu levnější.
 
ADAC ve svém testu měřil nárůst spotřeby se zapnutou klimatizací v octavii stojící v koloně, pak při městské padesátce a nakonec při jízdě stovkou.

"Nejlevnější a nejjednodušší manuální klimatizace, která se zapíná tlačítkem A/C a jejíž ostatní ovládání se řídí běžnou ventilací auta, zvýšila spotřebu o 0,35 litru paliva na 100 kilometrů – při stání v zácpě a při městské rychlosti," popisuje Buček.
 
Když ADAC měřil spotřebu při rychlosti 100 km/h, naměřil nárůst spotřeby jen o 0,2 litru na 100 km. Když tedy auto jede rychleji, chová se manuální klimatizace šetrněji.

Srovnání klimatizací - vliv na spotřebu


 
Poloautomatická klimatizace, která je další variantou, zvyšovala apetit auta až o 0,4 litru při jízdě městem, o 0,3 litru při stokilometrové rychlosti a o zhruba 0,33 litru při stání s běžícím motorem.
 
ADAC proto radí, aby majitelé vozů s automatickou klimatizací používali pouze plnou automatiku.

Pak mohou počítat s nárůstem spotřeby pouze o pět až šest procent. Nejlepší je podle ADACu volit teplotu mezi 21 a 23 stupni Celsia. Obecně se doporučuje volit teplotu maximálně o pět stupňů nižší, než je venkovní teplota. Jinak mohou velké změny teplot při vystupování způsobovat zdravotní komplikace. ADAC radí nasměrovat proudění studeného vzduchu k vršku těla a nohy nechat v teple.





Nejčtenější

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Další z rubriky

Unikátní vozítko PodRide
Auto, nebo kolo? Šlapací elektromobil je obojí

Má čtyři kola a elektromotor, ale šlape se na něm. Vozítko PodRide se pohybuje někde mezi autem a kolem. Vynalezl jej Švéd Mikael Kjellman a do světa by jej...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.