Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test kombíků s překvapením: fabia je až za felicií

  15:03aktualizováno  15:03
Mladoboleslavská novinka nepotvrdila nadprůměrné jízdní vlastnosti své kratší sestry! Vysoká spotřeba benzinu, líný motor, jen průměrně praktický kufr a na rozdíl od krátké verze také nevýrazné jízdní vlastnosti - to jsou hlavní důvody, které se nejvíc podepsaly na špatném umístění Škody Fabia kombi ve srovnávacím redakčním testu nejmenších kombíků v ceně od 310 tisíc do 340 tisíc korun. Právě zklamání z jízdy s mladoboleslavskou novinkou je největším překvapením testu: zatímco klasická verze fabie dosud sklízela jen chválu, nový model zdaleka tak přesvědčivý nebyl. Test se konal krátce před zahájením prodeje mladoboleslavské novinky, která se k prvním zákazníkům začne dostávat od 18. listopadu.

"Fabia kombi mě na rozdíl od krátké verze, která má skutečně super jízdní vlastnosti, nezaujala. Dokonce se mi v mezních situacích - když jsem se vyhýbal překážkám či rychle projížděl zatáčky - zdála snad až nebezpečná," shrnuje své poznatky jeden z porotců Ivan Zatyko, povoláním zkušební technik automobilů. "Domnívám se, že těžší zadek z Fabie kombi dělá nedotáčivé auto."

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Fabia  
můžete koupit na www.automodul.cz

Podle údajů Škody Auto je však Fabia kombi jen o pětatřicet kilogramů těžší než krátká verze. Zadní převis tak nepředstavuje výrazně větší závaží a podle automobilky by teoreticky neměl podstatně změnit jízdních chování vozu. Ostatně při praktické zkoušce na letišti se fabia zatížená pětičlennou posádkou a osmdesátikilogramovým závažím v kufru chovala stejně jako při zkoušce, když v autě seděl pouze řidič.

"Špatné jízdní vlastnosti jdou spíše na konto špatným pneumatikám," míní porotce Vladimír Petruš, řidič s mnohaletými zkušenostmi. Jedenáctičlenná porota složená z automobilové závodnice, z řidičky s praxí zpoza volantu nákladních vozů, dvou techniků automobilové zkušebny, tří zkušených mužů s bohatou praxí v řízení osobních vozů a čtyř motoristických redaktorů dala nejvíc bodů stárnoucímu Oplu Astra Classic kombi 1.4.

Vůz sice patří o kategorii výš, ale je cenově plně srovnatelný s malými kombíky. O pouhé dva body zpět se umístila Škoda Felicia 1.6. Třetí skončila Fabia kombi 1.4 s motorem o výkonu 50 kilowattů a poslední příčka připadla Seatu Cordoba Vario 1.4.

Na letišti v Hořovicích a na středočeských silnicích, kde se test uskutečnil, porotci vyzkoušeli také Škodu Octavia kombi 1.6 s motorem o výkonu 74 kilowattů. Tu porovnává s modely o zhruba 100 tisíc korun levnějšími většina motoristů, kteří v Česku uvažují o koupi nového automobilu kombi a chtějí přitom odpověď na otázku: vyplatí se o tolik dražší automobil, nebo postačí menší a lacinější vůz? Porota se shodla téměř jednoznačně.

Sto tisíc korun navíc není málo, ale kvality octavie jsou oproti čtyřem srovnávaným konkurentům nesrovnatelně lepší. Tato nezanedbatelná částka majiteli totiž navíc dopřeje lepší dojem z kvality, jízdní vlastnosti na vysoké úrovni, velkorysý prostor na předních sedadlech a pocit bezpečí z robustnějšího vozu.

Kde je chyba Fabie kombi?
Žádný z porotců se netajil tím, že mladoboleslavskou novinku považuje za jednoho z favoritů testu. Za jeden z jejích hlavních trumfů přitom všichni považují precizní zpracování. A proč moderní vůz kombi v testu nakonec nečekaně skončil až na bronzové příčce?

Velkou kaňkou na kráse vozu je základní motor 1.4 s výkonem 50 kilowattů. Přitom jde o vůz, který se bude pravděpodobně nejvíce prodávat. Na testovacím okruhu fabia spotřebovala suverénně nejvíc benzinu a ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) patřila při měření akcelerací k nejlínějším. Vůz byl - stejně jako ostatní testovaná auta s 1200 až 5000 kilometry na kontě s výjimkou Oplu Astra se 14 000 kilometry - prakticky nový. Cena Škody Fabie kombi začíná stokorunu pod hranicí 310 tisíc korun.

Víc než čtyřsetlitrový kufr Fabie kombi asi udělá většině majitelů výbornou službu, ovšem jeho nerovná podlaha po sklopení sedadel a zkosená záď vozu ubírají na praktické stránce. "Navíc se mi nelíbí nedostatečný výhled," říká porotkyně Erika Hlaváčková.

Už zmíněné horší jízdní vlastnosti kritizovali všichni zkušenější porotci. Například Vladimír Petruš, který má dlouholetou praxi také jako technický komisař motoristických sportovních podniků, se za volantem Fabie kombi opakovaně ocitl v situaci, kdy vůz ztrácel pevný kontakt s vozovkou.

Někteří z porotců se domnívali, že to může být dezénem pneumatik (testovanou Fabii kombi Classic obula Škoda Auto do pneumatik značky Michelin 165/14). Jiní ovšem nevylučují, že se na nepříjemné vlastnosti může podílet i seřízení.
Bez rozporů - jen s největší chválou - naopak z testu Fabie kombi vyšlo její ovládání. Za jeho lehkostí stojí citlivý posilovač řízení a do dvou směrů nastavitelný volant.

Stará, ale dobrá astra
Porota řešila i problém, zda má nová Škoda Fabia kombi blíž ke kombíku, nebo k pětidveřovému vozu, známému jako hatchback. "Pro mne je typickým kombíkem Seat Cordoba s hranatými tvary na zádi," říká jeden z porotců Dan Bechný, povoláním ředitel ostravské pobočky makléřské společnosti, který ročně najede služebním vozem desítky tisíc kilometrů.

"Kulatá záď ubírá fabii litry v zavazadlovém prostoru," míní další porotce Jan Prokop, majitel pražské designérské firmy a stálý spolupracovník redakce. Trefné hodnocení Fabie kombi nedávno přinesl německý magazín Auto Motor und Sport: "Kombíky jako výraz životního stylu mají oslovit především mladé zákazníky. Ti vedle velkého kufru hledají i pěkně tvarovaný automobil. Taková by měla být Fabia kombi."

Jak však ukázala anketa mezi čtenáři internetových novin iDNES - Fabia kombi se líbí mnohem méně než Škoda Octavia kombi. Jako technicky zastaralý, leč praktický vůz se ukázal vítěz testu Opel Astra Classic Caravan. "Správné kombi má vypadat jako tato astra: má mít nízkou hranu kufru s rovnou plochou pro zavazadla a velkým otvorem, který ani v nejmenším nebrání nakládání," uvádí Miloslav Pořádek, porotce a zkušební technik automobilů z Prahy.

V tomto ohledu Astra Classic, kterou Opel vyrábí v sousedním Polsku, předstihne i modernější Škodu Octavia kombi. Ta - stejně jako Fabia kombi - podřizuje část praktičnosti zajímavému designu.

Felicia zaostává i láká
Ani polská astra však neušla kritice poroty. "V zatáčkách se až příliš naklání," říká porotkyně Kateřina Trojanová, která jezdí automobilové soutěže mistrovství České republiky i v zahraničí. "V astře se sedí hodně vysoko. Nemá v základní výbavě posilovač řízení a řazení rychlostních stupňů není přesné," kritizuje Dan Bechný.

S ohledem na fakt, že Opel Astra Classic patří o třídu výše než fabia i felicia, nenabízí posádce ani více prostoru. Potvrdily to nejen bezprostřední zkušenosti porotců, ale také měření ve zkušebně nezávislého Ústavu silniční a městské dopravy v Praze (ÚSMD). Karoserie astry je totiž úzká a víc prostoru nabízí především zavazadlům. Do německého vozu z polské továrny navíc nelze dokoupit ani boční airbagy, ani klimatizaci. A motor testované astry byl suverénně nejlínější.

Také Škoda Felicia kombi už patří ke staré škole. Porotu však přesvědčila díky prostorné kabině, pružnému motoru 1.6 z výroby firmy Volkswagen, solidní spotřebě benzinu a dobrému výhledu z kabiny. O praktickém kufru tohoto kombíku se už osobně přesvědčily desítky tisíc jeho zdejších majitelů.

Felicia navíc skrývá oproti konkurentům dva další velké trumfy: lacinější servis a levnější havarijní pojištění. K výhodám patří také okolnost, že na zdejším trhu stále zůstává Felicia kombi s motorem 1.3 o výkonu 50 kilowattů za 259 900 korun, která je na tuzemském trhu nejprodávanějším vozem kombi.

Přesto má felicia k ideálnímu autu daleko, což potvrzují slova porotců. "Za volantem se nesedí tak dobře jako ve fabii," kritizuje šikmou polohu volantu Dan Bechný. Naftovou a šestnáctistovkovou verzi automobilka Škoda přitom vybavuje standardně posilovačem řízení, který hodně usnadňuje manipulaci s vozem.

"Ani řazení rychlostních stupňů není dobré," přidává se porotkyně Kateřina Trojanová. A ve výčtu dnes již nemoderních vlastností felicie by se dalo pokračovat. Má nepohodlná sedadla, zastaralý interiér i horší dílenské zpracování, které už zaostává za nejmodernějšími vozy.

Seat je drahý a chudý
Poslední místo zůstalo ve srovnávacím testu na Seat Cordoba Vario 1.4, jehož záporem je vysoká cena a chudá výbava. "Navíc má málo místa pro posádku i pro náklad, k zavazadlům vede cesta přes vysoký práh a také otvor kufru je mezi srovnávanými auty nejmenší," uvádějí shodně porotci na adresu vozu, který se v tuzemsku prodává v prakticky stejné podobě jako Volkswagen Polo kombi. Chválu naopak sklízel úsporný motor 1.4 s průměrnou dynamikou.

Absolutorium pro octavii
Téměř jen kladné body sklízel pátý účastník testu - Škoda Octavia kombi 1.6 s výkonem 74 kilowattů. Tento i v tuzemsku velmi oblíbený, leč dražší vůz byl do testu zařazen jaksi navíc a je třeba ho brát mimo soutěž. Octavia je sice v jiné cenové kategorii, ale její vysoká popularita právě v kombinaci se stokoňovým benzinovým motorem je velmi populární.

"Až na malý prostor na zadních sedadlech se octavii nedá nic vytknout," domnívá se Dan Bechný. Ačkoliv zavazadlový prostor větší škodovky také limituje líbivé zaoblení zadní části, zůstává její kufr v příslušné třídě objemově nepřekonán. Také jistota robustní octavie v zatáčkách daleko přesahuje srovnávané kombíky z třídy malých vozů, mnohem lepší je i pocit z přesného řazení rychlostních stupňů, kvality zpracování i z materiálů použitých v interiéru.

Porovnání prostoru vyzkoušených automobilů 

Model

Opel Astra Classic kombi

Škoda Felicia kombi

Škoda Fabia kombi

Seat Cordoba kombi

Škoda Octavia kombi

kolena

120

120

132

90

90

výška

890

840

852

840

858

úhlopříčka

1260

1140

1180

1110

1190

hrana

535

650

620

740

660

vnitřní šířka vpředu

1375

1420

1385

1365

1430

vnitřní šířka vzadu

1390

1410

1395

1375

1425

 Poznámka: Všechny údaje jsou v mm.                           Pramen: ÚSMD

 

Měření MF DNES

Vůz

Opel Astra Classic kombi 1.4

Škoda Felicia kombi

Škoda Fabia kombi

Seat Cordoba kombi

Škoda Octavia kombi

Zrychlení 0-100 km/h (s)

18,6 

14,7

17,5

18,4

14,3

Zrychlení 0-400 m (s)

20,7

19,3

20,5

20,5

19,2

Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)

16,3

12,1

15,3

12,7

13,4

Zrychlení (IV.) 80-130 km/h (s)

33,7

21,7

27,1

31,1

18,8

Zrychlení (V.) 50-90 km/h (s)

20,7

19,0

23,9

19,6

18,3

Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)

40,9

34,2

40,4

36,8

27,7

Brzdná dráha z 80 km/h (m)

31,8

30,5

30,4

34,1

33,1

Spotřeba (l/100 km) *

6,6

6,5

7,9

6,0

7,2

 Poznámka: *spotřeba naměřená na trase dlouhé 111 km zahrnující dálnice, okresní silnice i města                                Pramen: ÚSMD a MF DNES       


Astra měla v testu handicap
Zatímco čtyři z pětice hodnocených automobilů - Škoda Fabia kombi, Škoda Octavia kombi, Škoda Felicia kombi a Seat Cordoba Vario - přijely k testu po pečlivé přípravě v továrně či v oficiálním zastoupení, byl Opel Astra Classic z půjčovny. Firma zastupující německou automobilku v Česku totiž svůj vůz k testu neposkytla, takže redakci nezbylo než volit náhradní řešení. "Auto se mi nepodařilo nikde sehnat," říká Ota Linhart, mluvčí dovozce vozů Opel do Česka.
Opel Astra Classic se tedy testu zúčastnil bez přípravy ve specializované firmě. Porotci přitom museli zohlednit fakt, že při rychlosti kolem 120 kilometrů v hodině začínal plavat po silnici, což pro auta téhož modelu jinak není typické.
Za zapůjčení automobilů k testům redakce platí jejich majitelům, ať už to jsou oficiální zástupci značek, nebo půjčovna. Hradí také veškeré náklady, které s testy souvisí.

Opel Astra Classic Caravan nepatřil v extrémních manévrech na letišti mezi nejlepší. Horší jízdní vlastnosti Fabie kombi ale překvapily více.

Seat Cordoba Vario ovladatelností nevybočil z průměru, jako kombi však skrývá handicap ve vysoké nákladové hraně kufru.

Ani se zátěží se nezlepšily jízdní vlastnosti nového kombíku, které pokulhávají za jeho kratší sestrou.

Cordoba Vario se porovnává s takzvaným losím testem, který simuluje prudký manévr nutný při vyhýbání se překážce na silnici.

Nejstarší škodovka se ctí sekundovala svým mladším kolegyním¨v náročném testu na letištní ploše.

Porota pózuje u otevřených kufrů testovaných kombíků

Srovnávané vozy s otevřenými kufry

Ke srovnání prostoru v kufru posloužila i krabice od televizoru.

Hlasování čtenářů internetového deníku iDnes přisoudilo dlouhé fabii druhé místo za suverénní octávií.

Seat kličkuje mezi překážkami se zátěží.

Srovnávané vozy prošly testem jízdních vlastností i porovnáváním praktičnosti kufrů.

Autor:




Nejčtenější

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

ReRendezvous
Ostrá jízda napříč Paříží kvůli rendez-vous je lahůdka pro milovníky aut

V originále je to C’etait un rendez-vous, česky se pak jeden z nejslavnějších filmů, ve kterém hraje hlavní roli auto, jmenuje jednoduše Schůzka. Tento...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými...  celý článek

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Aktuální model Hondy SH se...
První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.