Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ochočená bestie. Silniční naháč KTM Super Duke má 180 koní

aktualizováno 
Kdybyste ještě před pár lety někomu řekli, že silniční naháč bude mít 180 koní a závodní elektroniku, nebude vám věřit. Ale doba jde dopředu a značka KTM představila stroj, který nasadil novou laťku ve své kategorii.

Na okruhu dokáže Super Duke konkurovat i supersportovním motorkám. | foto: David M. Bodlákpro iDNES.cz

Může se hodit

Fandíte motorkám a chcete si nějakou pořídit? Vyberte si z nabídky motocyklů, skůtrů i čtyřkolek na Automodul.cz.

Legenda jménem Super Duke přichází už ve druhé generaci. Ta první byla představena v roce 2005 a vzbudila tehdy náležitý rozruch. Později se Super Duke dočkal faceliftu, v jeho útrobách však dále tepal dvouválec o objemu 990 ccm se 115 koňmi.

Když pak KTM před rokem představila koncept Super Duke 1290, nikomu se nechtělo věřit, že se taková motorka podívá na silnice. A po roce na něm sedíme.

Ochočené zvíře

V rámu je vestavěný kapalinou chlazený dvouválec o objemu 1 300 ccm, který má výkon 180 koní a hlavně obrovský točivý moment 144 Nm. To je číslo, díky kterému může jezdec zažít až neuvěřitelné zrychlení z 0 na 200 km/hod za 7,2 sekundy.

Agresivita z motorky čiší už na místě.

Na první pohled se zdá, že takové parametry budou u motorky těžko zvladatelné, ale opak je pravdou. KTM nasadila u Super Duku sofistikovanou elektroniku, která kombinuje možnosti nastavení palivové mapy, sportovní ABS a kontrolu trakce.

Všechny tyto systémy jsme měli možnost otestovat na maďarském okruhu Hungaroring, který mimo jiné hostí i závod Formule 1. Jde o velmi technický okruh, který prověří ovladatelnost motorky v nízkých i vysokých rychlostech.

Za řídítky máte pocit, že ji v továrně připravili přesně pro vás. Nohy spočinou v ideálním úhlu na stupačkách, sedlo je pohodlné, řídítka jsou široká tak akorát a páčky si můžete libovolně nastavovat. Teď už jen nastavit elektroniku a můžeme vyrazit.

KTM Super Duke R

Motor: čtyřdobý dvouválec do V
Výkon: 180 HP
Točivý moment: 144 Nm
Zdvihový objem: 1301 ccm
Hmotnost: 189 kg
Spojka: PASC anti-hopping
Pneumatiky (přední/zadní): 120/70/17, 190/55/17

Kontrolu trakce není radno vypínat, protože dokáže zamezit nejednomu nepříjemnému okamžiku. Pokud tedy zrovna nechcete jezdit po zadním, doporučuji ji nevypínat. Dalším pomocníkem je nastavení palivových map, které nabízejí možnost Rain (sníží výkon a zjemní průběh), Street (pro jízdu v běžném provozu) a pro nás nejzajímavější Race, který nechá motor s plným výkonem a ostrým nástupem.

ABS má rovněž tři režimy. Kromě vypnutého můžete nastavit ještě klasický mód a mód supermoto, který vypne ABS jen na zadním kole, a tak ho můžete dostat do kontrolovaného smyku.

Ve stopách F1

Ale teď už na okruh. Hned v prvních metrech padne motorka až neuvěřitelně do ruky a najednou mám pocit, že na ní mám najeté desítky kilometrů. Motorka se ovládá naprosto přirozeně a rozhodně se nechová jako nezvladatelná bestie, jak ji prezentují čísla na papíře.

Testování na okruhu ukončilo krupobití, kousky ledu v rychlosti 230km/hod...

Testování na okruhu ukončilo krupobití, kousky ledu v rychlosti 230km/hod dokáží pořádně zabolet.

Motor má obrovský zátah a na výjezdech ze zatáček pravidelně zvedá kolo do vzduchu. Ale jen zhruba 20cm, výš ho elektronika nepustí, a jezdec se tak nemusí bát plynem pořádně otočit.

Do utažených i táhlých zatáček padá KTM naprosto samozřejmě a podvozek WP funguje precizně. Motorka je tuhá a ani při agresivní jízdě se podvozek nerozvlní. Brzdy dodala značka Brembo, což je samo o sobě zárukou kvality. Spolu s radiální brzdovou pumpou jde o jedinečnou kombinaci. Brzdy mají sílu, ale dají se dobře dávkovat, což je u motorky pro běžný provoz důležité.

Fotogalerie

Při jízdě jsem měl z motorky velice dobrý dojem. Na výjezdech jsem dával dost plynu, v zatáčkách jezdil s kolenem na zemi a brzdit jsem mohl co nejpozději, aniž by se motorka při prudkém brzdění rozvlnila.

Při jízdě jsem však mohl periferně pozorovat poblikávající kontrolky ABS a kontroly trakce. Motorka jezdci zkrátka stále pomáhá, ale tak nějak tajně, aniž by výrazně zasahovala do řízení a projevovala se nějak nepříjemně.

KTM Super Duke R je rozhodně výjimečný stroj, který nastavil pro kategorii velkých naháčů vysoký standard a konkurence se bude muset zatraceně otáčet. Výjimečná motorka má i výjimečnou cenovku: 417 tisíc korun s DPH.

Autoři:




Nejčtenější

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...
Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Další z rubriky

Skútr Čezeta
Skútr Čezeta jezdil i v USA. A doktor Potužník ho přirovnal k tanku

Československý skútr Čezeta byl ve své době velice oblíbený, ale také drahý. Velký zájem o něj byl v zahraničí, dokonce i ve Spojených státech. Dnes je...  celý článek

Redakční test čtyřkolek: nejprodávanější Journeyman Gladiator X8 si s pásy...
Čtyřkolková rolba vyřízne krásnou stopu, sněžné kyblíky jsou na nic

Když se v běžkařské stopě ozve burácení terénní čtyřkolky a z dálky jsou vidět gejzíry sněhu od pásů, většina běžkařů se pohoršeně ohlédne a začne hartusit,...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.