Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hranaté Kymco Xciting je luxusní atlet se skvělými brzdami

aktualizováno 
Tenhle ostře řezaný asijský skútr dostal do vínku už od výroby hodně sebevědomí. Jeho tvůrci mu připravili nelehký úkol, do světa ho vyslali se smělým, až možná trochu drzým jménem Xciting, což se dá chápat jako vzrušující, napínavý, ale také zajímavý nebo dokonce poutavý.

Za vzhled tenhle mohutný skútr jednoznačně získává body ve svůj prospěch. Základním stavebním prvkem je jednoznačně hrana. A když hrana, tak všude. Hranatý je nově koncipovaný výfuk, prolisy na předním plexi štítku, ostrá hrana lemuje i zadní světlomet. Z určitého úhlu působí hranatým dojmem i silueta sedla a předního blatníku.

Může se hodit

Hledáte motorku, skůtr, čtyřkolku nebo dokonce enduro? Vyberte si ze strojů všech kategorií na Automodul.cz.

Dá se říci, že jediným oblým tvarem jsou kola, ale tam to jinak nejde. Do velké přední kapotáže je vsazena dvojice úzkých do stran ubíhajících světlometů. V parabolách mají ukryty klasické žárovky H4, které svítí za všech okolností společně. V žádném režimu tedy skútr nevypadá jako jednooký pirát.

Kymco Xciting 400i

V předních světlometech jsou rovněž vsazeny diody denního svícení. Blinkry jsou umístěny separátně pod světly. Jejich kryty tvoří základ hrany vybíhající strmě vzhůru až do špic kapotáže chránících za jízdy jezdcova kolena.

Masivní předek se zbytkem mašiny spojuje poměrně vysoký tunel, který vystupuje z podlahy. Ze začátku je nutné hlídat pohyb nohy při nastupování. Pro tento manévr je tady trochu omezený prostor a stává se, že tenhle plast často mimoděk nechtěně nakopnu podrážkou, což zanechává nepěkné šmouhy na jeho povrchu.

Pod podlahou je skryta uzamykatelná palivová nádrž o objemu 12,5 litru. Významně to napomáhá snížení těžiště a uvolnění spousty místa v podsedlovém prostoru. Ten hravě spolkne integrální helmu, kolem které zbývá ještě spousta místa na víkendovou výbavu.

Kymco Xciting 400i
Kymco Xciting 400i

V okamžiku zdvižení sedla je prostor pod ním osvícen LED lampičkou ovládanou světelným senzorem. Pokud senzor zjistí, že jeho služeb není zapotřebí nebo se dlouho nic neděje, lampička se sama zhasne.

Široké sedlo poskytuje maximální komfort pro jezdce i spolujezdce. Oba posty  jsou od sebe jasně odděleny masivní polstrovanou opěrkou.  Ani v případě intenzivního brzdění mi spolujezdec neskončí mezi lopatkami.

Na druhou stranu, když se chci sám v sedle pořádně roztáhnout jako na chopperu, opěrka mi jasně vymezí, kde je moje místo. Když je to potřeba, dvojice plynových vzpěr elegantně zvedne celé sedlo. V uzavřeném stavu ho jistí dva zámky po stranách a sedlo je díky tomu pevně usazeno a nekýve se.

Po stranách jsou v zadní části skútru prostorná madla pro spolujezdce. Jeho stupačky je řidič schopen vyklopit i znovu schovat bez ztráty elegance pouhým dotykem paty. Vesmírnou kompozici uzavírá hodně futuristicky stylizované zadní světlo. Pod společným plexi krytem rudě září trojice světlovodných trubic, nad kterými je ještě proužek LEDek fungující zároveň jako brzdové světlo. Po stranách jsou pak za každého počasí perfektně viditelné blinkry. Jak jinak, než LEDkové.

Kymco Xciting 400i

Kymco Xciting v číslech

  • max. výkon: 26,5 kW (36 k) při 7500 ot./min
  • maximální rychlost: 140 km/h
  • hmotnost (pohotovostní/celková): 209 kg / 374 kg
  • délka / šířka / výška / výška sedadla: 2205 / 820 / 1285 / 830 mm
  • objem nádrže: 12,5 l
  • motor: jednoválcový, kapalinou chlazený 4-takt se 4-ventilovou technikou a vstřikováním paliva, 399,6 ccm
  • převodovka: bezestupňový variátor
  • přední odpružení: hydraulická  teleskopická vidlice
  • zadní odpružení: jednostranná kyvná vidlice, hydraulicky tlumená (2 tlumiče se seřiditelným předpětím pružin)
  • pneumatiky (vpředu a vzadu): 120/70-15 a 150/70-14

Přehledné palubní desce dominuje kulatý analogový otáčkoměr. Do jeho pravé části je umístěno LCD „okénko“ zobrazující aktuální rychlost. V menu palubního štítu je možné navolit hodnotu zobrazovaných údajů v mílích nebo kilometrech za hodinu. Směrem vpravo od otáčkoměru navazuje LCD pruh, kde nalézám údaje o stavu paliva, teplotě motoru, celkovém a dílčím stavu ujetých kilometrů a času. Za zmínku také stojí zvláštní konstrukce zrcátek. Jejich vnější kryt včetně nožek je pevně fixován k řidítkům. Úhel pohledu se nastavuje pohybem skel stejně jako u aut.

Než nastartuji, je třeba se seznámit se spínací skříňkou. Možná to zní zvláštně, ale je to tak. Kymco Xciting má totiž multifunkční spínačku. Ta samozřejmě umožňuje základní funkce jako zamknout řidítka a zapnout zapalování.

V každém z těchto režimů však zároveň odemyká sedlo. To je díky multifunkci možné učinit i při nastartovaném motoru nebo naopak zamčeném řízení, aniž by klíček opustil své místo. Jsou ale chvíle, kdy je přeci jenom lepší klíček ze spínací skříňky vyjmout. Třeba po zaparkování. Po odstavení skútru je možné pomocí malého žlutého tlačítka uzavřít otvor pro klíček před nepřízní počasí nebo nenechavci. Pomocí korunky na plastové části klíčku se vše navrátí do původního stavu.

Kymco Xciting 400i
Kymco Xciting 400i

Zapínám tedy zapalování a proběhne test palubní desky. Zaujme mě oranžová kontrolka vpravo. Zobrazuje se na ní symbol znázorňující mobilní telefon a znamená to, že v přihrádce před levým kolenem je ve dvanáctivoltové zásuvce připojen mobil na nabíječce. Bohužel přihrádka není uzamykatelná. Díky téhle unikátní bezpečnostní funkci jsem však na telefon nikdy nezapomněl. 

Displeje se podsvítí jemným modrým odstínem a je čas nastartovat. Čtyřventilový jednoválec s elektronickým vstřikováním se rozezní plným hlubokým tónem. Vezmu za plyn a skútr okamžitě reaguje. Variátor i spojka jsou příjemně nastaveny a tak zvládám jak jemnou práci při proplétání městskými kolonami, tak ostré starty na semaforech. Pro městský i příměstský provoz má Kymco Xciting výkonu dost. Všechny městské silové disciplíny zvládá s velkou rezervou. Abych provětral všech 36 koní, budu muset z města ven.

S provozem na periferii, kde je často potřeba akcelerovat z vyšších rychlostí, si kymco poradilo suverénně. Ze souboje s věčně spěchajícími turbodiesely si odnáší další bod navíc. Na táhlých rovinkách motoru stále ještě zdaleka nedochází dech.

Brzy budu míjet nájezd na dálnici. Volba je jasná. Oranžové diody na boku skútru zablikají a devadesátikilometrová rychlost, která byla dosud limitem, se stává nedostačující. Masivním dojmem působící větrný štítek pomalu přestává zvládat nápor vzduchu a začíná to trochu foukat do helmy. Oči sjedou na palubní desku a vzápětí je třeba umravnit pravou ruku. Povoleného rychlostního limitu bylo dosaženo během okamžiku a stále by to ještě šlo....

Kymco Xciting 400i

Blížím se k místům, kde je možné zkoumat limity beze strachu ze střetu se zákonem. Na začátku ranveje opuštěného letiště pošlu plyn na doraz a čekám co bude. Vítr začíná foukat čím dál víc a skoro stejně rychle jako okolní vzduch ubíhají i číslice na digitálním tachometru.

Sto třicet je tam hodně rychle, ale to už tady bylo. Sto čtyřicet, sto padesát a cítím, že se blíží konec. Na mírně skloněné rovině se nakonec rychloměr ustaluje na hodnotě 158. Nápor vzduchu na tělo jezdce je ale v téhle rychlosti už hodně intenzivní a asi by to na dlouhou jízdu nebylo.

Každá, i ta nejrychlejší jízda jednou skončí a bude třeba zastavit. Pro tyhle případy je skútr vybaven dvojicí obrovských moderně „zubatých“ kotoučů s radiálními brzdiči na předním kole a jedním 240 milimetrovým kotoučem vzadu. Výkon brzd vybavených sériově systémem ABS je fenomenální. V žádném jízdním režimu neznají limit a i při hodně ostré jízdě po okresce plné zatáček jsou k neutahání.

Jemně seřiditelné brzdové páčky lze nastavit doslova na míru. Pro případ zastavení v prudkém kopci je xciting vybaven ruční brzdou napojenou na zadní kolo. Její táhlo je umístěno před pravým kolenem ve spodní části přední kapotáže. Takový brzdový arzenál, na který je možné se vždy spolehnout, jednoznačně dodá jezdci na klidu a jízdu si beze zbytku užije. Pro obhajobu svého jména získává tímhle výkonem hranatý atlet mnoho cenných plusových bodů.

Kymco Xciting 400i

Ne všechny cesty na světě jsou ale rovné a hladké jako bowlingová dráha. Ve městě, kde často dochází ke střídání povrchů a ulice jsou rozkrájené sítí ocelových a za mokra velmi záludných tramvajových kolejí a bílých zeber, se podvozek kymca až příliš často dostává do úzkých.

Fotogalerie

Svým celkovým vzhledem i velkými a širokými pneumatikami navozuje pocit velkého luxusu. Bohužel zejména přední vidlice někdy reaguje na nerovnosti nepříjemným poskakováním. Zkouším přenést těžiště více na přední kolo, ale na to je tahle dvousetkilová mašina už příliš velká a valný vliv to nemá. Nic naplat. Je třeba mít se na pozoru a opatrněji volit stopu.

Silný motor i bohatě dimenzované brzdy svádějí k dravému jízdnímu stylu. Pokud se nechám zlákat a skočím mezi zatáčky, kdy je třeba často měnit náklon a rychle střídat jízdní styl, nebo se tu a tam rychle vyhnout nějakému tomu výmolu nebo kanálu, podvozek se někdy mírně zavlní.

Za 160 tisíc korun poskytuje Kymco Xciting dobrou alternativu k osobnímu automobilu a nemusí přitom zůstat jen u dojíždění do práce. V jeho pohodlném sedle můžete strávit třeba i netradiční dovolenou ve dvou. Cestovatelům se nabízí doplňková výbava v podobě zadního nosiče, horního kufru a zvýšeného plexi.

Autoři:






Nejčtenější

Dálnice D1 - tunel Klimkovice
Silničáři uvažují o zvýšení rychlosti v tunelech

V kratších dálničních tunelech by se mohlo jezdit až stotřicítkou, v delších stovkou. Podle informací Radiožurnálu o tom uvažuje Ředitelství silnic a dálnic.  celý článek

Škoda Octavia třetí generace dostává s faceliftem odvážně pojatou příď s...
Octavia už stojí přes 400 tisíc, ale vyjde výhodněji. Základ má tříválec

Když v roce 2013 Škoda Octavia třetí generace vstupovala do prodeje, startovala na ceně 335 tisíc korun. Po faceliftu, který přinesl kontroverzní dělená přední...  celý článek

Ford Fiesta
Nová fiesta má být víc nóbl, už jsme v ní seděli

Nová, už osmá generace fiesty se začne v Česku prodávat nejdřív v červnu příštího roku. Vzhledem k úspěšnému tažení aktuální generace modelu, který letos slaví...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.