Německý ADAC spolu se spotřebitelskou organizací Stiftung Warentest a autokluby Rakouska a Švýcarska porovnal 19 sad letních pneumatik pro malá auta (rozměr 185/60 15) a pláště pro velké vozy typu VW Passat (225/45 17).
Brát - nebratletní obutí 185/60 15
|
"Patnáctipalcová kola se stávají obvyklým obutím u malých vozů, jako jsou Volkswagen Polo, Renault Clio nebo Fiat Punto," komentuje výsledky testů letních gum Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz.
Devět z devatenácti testovaných sad dostalo známku "dobrou". Vítězem nejnovějších testů se stal model Michelin Energy Saver +. "Rozhodly skvělé výsledky těchto plášťů při zkouškách rychlosti opotřebení," popisuje Buček.
Testy autoklubů hodnotí vliv pneumatik na jízdní vlastnosti a na brzdnou dráhu. Zaměřuje se také na aquaplaning, hluk přicházející od kol a spotřebu paliva. Zvláštní testy se zaměřují také na životnost plášťů (opotřebení). Výsledky autoři testu sestavili do podrobných tabulek (v infografice). Pokud tedy majitel vozu shání pláště se specifickými charakteristikami, může vybírat právě podle jednotlivých parametrů.
Dobře dopadly i letní pláště Continental PremiumContact 5, Dunlop Sport BluResponse a Goodyear Efficient Grip Performance, které si vedly dobře na suché a mokré silnici.
"I když se podle ADAC letní pláště hodně zlepšují na mokrém podkladu, několik výrobků v této části testu propadlo. Jedná se o Kleber Dynaxer HP 3, Mahagoni Verso, Rotalla Radial F108 a Sailun Atrezzo SH402," tlumočí výsledky testů Petr Buček.
Test letních pneumatikKompletní výsledky testu ZDE |
V testu byly také barumky, které patří k nejprodávanějším pneumatikám v Česku. Model Brillantis 2 skončil na 11. místě. Pláště tradiční české značky uspěly na mokré silnici, ale na suché vozovce za nejlepšími zaostaly. Navíc patří k nejhlučnějším.
Nazout malé auto do vítěze testu autoklubů vyjde přibližně na osm tisíc korun, stále ještě dobré obutí celého auta se dá pořídit lehce nad pět tisíc.
Brát - nebratletní obutí 225/45 17
|
Pláště pro superb
V dalším testu vybíral ADAC pláště rozměru 225/45 17, ty shánějí třeba majitelé větších aut, jako je VW Passat nebo Škoda Superb. "Německý autoklub ADAC si pochvaluje stále se lepšící vlastnosti letních pneumatik. Testuje je už 40 let, ale tolik úspěšných výrobků jako letos v minulosti nezaznamenal," komentuje Petr Buček. Sedm z 19 testovaných pneumatik tohoto rozměru získalo dobrou známku a žádná vysloveně nepropadla. To je dobré znamení.
V letošním kole testů nejlépe dopadly modely Continental SportContact 5 a Goodyear Eagle F1 Asymetric 2. První byly ze všech nejlepší na mokru, druhé excelovaly na suchu. Dobrou koupí na léto jsou také dunlopy, micheliny, vredesteiny, hankooky a semperity. Poslední jmenované excelovaly hlavně v testech zaměřených na spotřebu paliva.
U sedmnáctipalcových pneumatik nebyly ve výběru barumky, i tak je na výběr z velkého množství značek. Dobrou zprávou je, že se v testech lepší laciné pneumatiky z Číny a Koreje, které v minulých ročnících testů pohořely. Ty jsou tipem pro ty, kteří nechtějí nebo nemohou za pneumatiky utrácet velké sumy. Vždyť obutí auta do sady nových continentalek (vítěze testu) vyjde na patnáct tisíc. Čtyři pneumatiky korejské značky Nexen vyjdou na polovinu. Z aktuálního testu ADACu si odvezly hodnocení "uspokojivé", testeři u nich vysledovali vyšší sklon k opotřebení.