Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test letních gum odhalil slabinu ekopneumatik: zaostávají na mokru

aktualizováno 
Hitem posledních sezon jsou mezi pneumatikáři pláště, které mají snižovat spotřebu paliva. Ale taková guma je hodně tvrdá, nepřilne tak dobře k vozovce a auto pak potřebuje delší brzdnou dráhu.

Ekopneumatiky mají směs uzpůsobenou tak, aby měly co nejlepší vliv na spotřebu paliva. | foto: Michelin

„Test německého autoklubu ADAC zjistil, že ekologické pneumatiky, které mají snižovat spotřebu paliva, prodlužují brzdnou dráhu na mokré silnici,“ vysvětluje Petr Buček ze specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. ADAC testoval 19 sad letních pneumatik, které pasují třeba na Škodu Octavii nebo Hyundai i30 (rozměr 205/55 R 16).

Čtyři značky (Michelin, Continental, Bridgestone a Hankook) měly mezi testovanými pneumatikami vždy jednu sadu běžných pneumatik a jednu s nízkým valivým odporem. Právě to jsou „eko“ pneumatiky, které mají směs uzpůsobenu tak, aby měly co nejlepší vliv na spotřebu paliva. Zjednodušeně řečeno mají hodně tvrdý vzorek, aby nebylo třeba vydávat příliš energie na odvalování po vozovce.

Test letních pneumatik



Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Test potvrdil, že taková guma skutečně něco paliva ušetří. „Zároveň se však ukázalo, že ekologické pneumatiky většinou zaostávají za běžnými na mokré vozovce. Jsou náchylnější k aquaplaningu a jimi obuté auto má delší brzdnou dráhu,“ varuje Petr Buček. „Největší rozdíl mezi běžnými a ekologickými pneumatikami naměřil test u plášťů Michelin. S ekopneumatikami byla brzdná dráha na mokru z osmdesátky na dvacítku delší o necelých pět metrů,“ dodává.

„Test ukázal, že nejlepší mix bezpečnosti, vlivu na spotřebu, rychlosti opotřebení a hluku nabízejí pneumatiky Michelin Primacy 3, Goodyear EfficientGrip Performance, Continental PremiumContact 5, Dunlop Sport BluResponse, Pirelli Cinturato P7 a Bridgestone Turanza T001,“ cituje Buček z testu ADAC. „Poslední příčka patří čínským pneumatikám Nankang. Jejich chování na mokru označil test za nedostatečné.“

Test letních pneumatik



ADAC testoval i šestnáct sad letních pneumatik pro malá auta. Mezi čtrnáctipalcovými pneumatikami, které se hodí třeba na VW Polo nebo Peugeot 208, si vedly nejlépe continentaly, goodyeary, nokiany, dunlopy, vredesteiny a hankooky. Ovšem na čistou jedničku nedosáhly žádné z nich. „Šestice v testu nejlepších pneumatik představuje nejlepší kompromis mezi jízdou a brzdnou dráhou na suchu a na mokru, hlukem, spotřebou paliva a rychlostí opotřebení,“ doplňuje Petr Buček.

I tento test potvrdil, že pneumatiky, které mají příznivý vliv na spotřebu, zaostávají v brzdné dráze na mokru. Ukazují to pneumatiky Michelin Energy Saver, které ve zkouškách vlivu na spotřebu a s malým opotřebení patří na špici, ale v chování na mokru patří k průměrným. Nejhůře z testovaných pneumatik pro malá auta dopadl model od Matadoru, který propadl právě na mokré silnici. ADAC mu tedy dal nedostatečnou.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.