Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

aktualizováno 
Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti Peugeotu 308, Volkswagenu Golf či Kie ceed, v druhém se hodnotilo obutí pro stále oblíbenější vozy typu SUV.

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby | foto: ADAC

Srovnávací test prováděly evropské autokluby v čele s německým ADAC. Testovací procedura má ustálenou podobu, zkoumá především chování pneumatik na suchu a především na mokru (40procentní podíl na celkovém hodnocení), význam se přisuzuje také (ne)hlučnosti pneumatik. Testy hodnotí také spotřebu a životnost (opotřebení).

Test letních pneumatik

Pláště rozměrů 195/65 R15 a 215/65 R16

Kompletní výsledky ZDE

Jak obout Škodu Octavii

První test porovnal 16 sad letních pneumatik. „Ve zkouškách na vodě a na suché vozovce nejlépe obstála pětice Pirelli, Bridgestone, Continental, Goodyear a Esa-Tecar,“ cituje z výsledků testu Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. „Test ukázal, že vítězný kvintet nenabízí jen nejlepší jízdní vlastnosti na vodě i na suchu, nejlepší pneumatiky totiž obstály také při zkouškách hlučnosti a nezvyšují spotřebu paliva,“ dodává. Úplně poslední příčku ve srovnání obsadily letní pláště GT Radial Champiro, které propadly v testech na mokru.

Pozor na M+S

V druhém testu srovnávaly autokluby Německa, Rakouska a Švýcarska 15 sad obutí pro SUV. „Pouze dostatečnou známku na pomyslné školní stupnici si ze srovnávacího testu odnesly pláště Michelin Latitude Tour HP. V testu přitom platily za nejdražší. Jejich sada přijde na zhruba deset tisíc korun,“ komentuje Petr Buček.

Nejhůř se v testu na mokru předvedly pláště Yokohama Geolandar SUV, které za své reakce dostaly nedostatečnou.

Nejlépe obstála sada obutí Goodyear EfficientGrip SUV. „Vítězné pneumatiky přesvědčily porotce na mokré i suché vozovce, nevydávají nadměrný hluk a neovlivňují negativně spotřebu paliva. Ani se podle testu rychle neopotřebují,“ vysvětluje Buček.

Nejlevnější z výběru testovacích vzorků byly pneumatiky české značky Barum. Dezén Bravuris 4x4 v celkovém hodnocení skončil přesně v polovině žebříčku. Barumky si vedly dobře na mokru, ale na suché vozovce jim to tak dobře nešlo.

Autokluby při svých testech pneumatik pro SUV odhalily ještě jednu důležitou věc. Letní pneumatiky pro tyto vozy mají na bočnici často označení M+S. Ukázalo se ovšem, že do zimních podmínek vhodné nejsou. „Označení M+S sice splňuje zákonné nároky pro zimní pneumatiky. Kdo však šetří peníze a nepřezuje na zimu své SUV na opravdu zimní pneumatiky, pouští se do velkého bezpečnostního rizika,“ říká Reinhard Kolke, vedoucí technického centra autoklubu ADAC. Správná zimní pneumatika má mít na bočnici symbol sněhové vločky a hory se třemi vrcholy.

Nedojíždějte zimáky přes léto

Výrobci pneumatik doporučují na letní obutí přezout v okamžiku, kdy se teploty dlouhodobě drží nad 7 stupni Celsia. To v praxi znamená, že řidiči, kteří pravidelně jezdí v brzkých ranních a případně i nočních hodinách, by měli měnit pneumatiky až v okamžiku, kdy se teplota nepřibližuje nízkým hodnotám ani v noci.

Mějte na paměti, že zimní pneumatiky na suché a teplé silnici zapříčiňují vyšší spotřebu a zároveň také zhoršují jízdní vlastnosti vozidla - především na nich má auto delší brzdnou dráhu. Z tohoto důvodu rozhodně není ideální dojíždět zimní pneumatiky v létě, což je běžná praxe mnoha českých řidičů.

Nezapomeňte, že pneuservisy mívají nejvyšší nápor právě v první polovině dubna, pokud už máte naplánováno přezutí, objednejte se co nejdřív.





Nejčtenější

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Další z rubriky

Klíč od vozu
Klíč je pryč: náhradní musí servis s autem spárovat

Ztracený nebo zničený klíč od auta může znamenat drahou patálii. Atypické klíče na méně obvyklé modely umí překvapit často velmi vysokou cenou. Odborníci...  celý článek

Litrový tříválec pod kapotou Škody Octavie
Autu škodí zanedbávání údržby. Na co musí dát pozor i největší lempl

Každý někdy slyšel, jak správně se starat o auto. Ti svědomitější si i přečetli návod, kde bývají zapsány nejdůležitější pokyny. Přesto se většina z nás o své...  celý článek

Ilustrační foto
Přípravky do ostřikovačů řeďte, některé totiž ožírají auto

Přípravek do ostřikovačů je především v zimních měsících nezbytná tekutina. Po palivu je to druhá nejpoužívanější provozní kapalina. Zašpiněné čelní okno bez...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.