"Zatímco dražší značkové výrobky bezpečně auto zpomalí, levná čínská konkurence má mnohem delší brzdnou dráhu," popisuje výsledky testu letních pneumatik rozměru 205/55 R 16 provedené organizací GTÜ Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu Autembezpečně.cz
Test letních pneumatik porovnal kvality 15 plášťů různých značek, společně s německým provozovatelem STK na něm pracoval autoklub ACE. Zkoumali pneumatiky, které shánějí třeba majitelé Škod Octavia.
Na přezouvání auta na letní je ještě brzy, od letošní zimy zákony nařizují jezdit až do konce března se zimními pneumatikami, když na silnicích panuje zimní počasí. Ti nejsvědomitější řidiči ale už mohou začít vybírat. Aktuální test je jedním z prvních letošních vůbec.
Srovnávací test vyhrály Continentaly Premium Contact 5, které kralovaly nejen celkovému hodnocení, ale také testům na mokrém povrchu. "Zklamáním je výsledek čínských kol Rotalla, ale také Goodride a High Performer," popisuje Petr Buček. Na mokru mají totiž dlouhou brzdnou dráhu.
Výborně si vedle continentalek vedly také finské pláště Nokian V a Dunlop SP Sport Fast Response.
Průměrně dopadly gumy Firestone. "Test u nich zjistil vysoký valivý odpor a za nejlepšími zaostaly také při zkouškách na suché vozovce," uzavírá Petr Buček.
Guma buď šetří, nebo drží, obojí neumí
Kdo hledí na spotřebu paliva, měl by se zajímat o goodyeary a fuldy. "Podle GTÜ stále trvá situace, kdy není možné úplně na výbornou skloubit vlastnosti pneumatik na mokré vozovce s nízkým valivým odporem, který souvisí se spotřebou paliva vozu," dodává Buček.
Automobilky šetřící každý decilitr paliva vyžadují od pneumatikářů pláště s nízkým valivým odporem. Valivý odpor je tření mezi gumou a silnicí. Čím je vyšší, tím víc roste spotřeba paliva auta. A pneumatiky zaručující nízkou spotřebu chtějí evropští zákonodárci dokonce časem přikázat všem autům. Pneumatiky buď dávají autu výbornou stabilitu na vodou zalité silnici, nebo nejsou tak bezpečné ve velkých loužích, zato snižují spotřebu paliva, zjistilo ve svých předchozích testech GTÜ.
Pneumatika | Mokrá silnice | Suchá silnice | spotřeba/ekologie | Cena* | Hodnocení |
---|---|---|---|---|---|
Continental Premium Contact 5 | 72 | 43 | 26 | 8 000 | 141 |
Dunlop SP Sport Fast Response | 71 | 44 | 25 | 7 200 | 140 |
Fulda EcoControl HP | 59 | 44 | 36 | 6 600 | 139 |
Hankook Kinergy Eco K425 | 63 | 43 | 33 | 6 800 | 139 |
Nokian V | 68 | 44 | 27 | 7 600 | 139 |
Semperit Speed-Life | 67 | 43 | 29 | 6 400 | 139 |
Goodyear Efficient Grip | 67 | 41 | 30 | 7 200 | 138 |
Pirelli Cinturato P7 | 67 | 42 | 24 | 7 600 | 133 |
Kumho Ecsta HM KH31 | 59 | 38 | 26 | 6 600 | 123 |
Vredestein Sport Trac 3 | 57 | 39 | 27 | 8 000 | 123 |
Firestone Firehawk TZ 300 | 67 | 36 | 17 | 8 000 | 120 |
High Performer HS-2 | 39 | 37 | 40 | 5 500 | 116 |
Sava Intensa HP | 59 | 27 | 19 | 5 600 | 105 |
Goodride SA-05 | 37 | 29 | 24 | 5 200 | 90 |
Rotalla Radial F108 | 17 | 22 | 46 | 6 400 | 85 |
HODNOCENÍ GTÜ |