Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Test letních pneumatik: Která lépe brzdí? Která lépe zatáčí?

  18:31
S blížícím se jarem už motoristé pokukují po letním obutí pro své plechové miláčky. Jakou pneumatiku ale vybrat? S kterou bude auto nejlépe brzdit, zatáčet a držet na silnici? Samozřejmě záleží na umění řidiče a stavu a typu auta, jinak si do zatáčky najíždíme se sportovním náčiním a jinak s krabicoidním MPVčkem.

Pneumatiky jsou ale i přesto důležitější než si možná dokážeme uvědomit.

Vždyť to, co nás (naše auto) při nadzvukových rychlostech, které se občas pokoušíme atakovat, drží na silnici, je plocha o velikosti lidské dlaně.

Test, který provedl italský odborný motoristický časopis Auto Tecnica ve spolupráci s turínskou technickou univerzitou (Politecnico di Torino), zkoušel v laboratorním prostředí pět letních pneumatik renomovaných výrobců.

Zkoušky, které probíhaly na speciálně postaveném stroji v laboratořích turínské univerzity, jsou založeny na přísně exaktním zkoumání pneumatik neovlivněném souhrou pneumatiky s vozem.

Zkoušení gum na autě, s velkým podílem subjektivního hodnocení řidiče, se tak technici vyhnuli.

Empirická data italští inženýři a novináři převedli do srozumitelné grafické podoby, která je pochopitelná i těm, kteří se na auto dívají z uživatelského hlediska. Zajímali se o tři základní parametry, které jsou alfou a omegou každé pneumatiky.

Testy, při kterých se sledovalo množství hodnot (od tlaku v pneumatice, přes přilnavost a prohnutí, až po její zahřátí), prošly tyto pneumatiky: Continental Ecocontact 3, Good Year GT3, Dunlop SP30, Yokohama S 306 a Pirelli P3000.

Testovaný rozměr pneumatik byl 165/65 R14, rozměr, který obouvají malé vozy typu: Peugeot 206, Opel Corsa, Citroën C3, Fiat Punto, nebo naše Škoda Fabia.  

Testovací stolice umožňuje věrně simulovat různé jízdní režimy a sledovat děje, které probíhají mezi pneumatikou a podložkou. Přístroj turínské univerzity možňuje změnu zatížení pneumatiky, změnu "náběžných úhlů" pneumatiky apod., každá z pneumatik byla testována ve třech různých stupních zatížení: 30, 50 a 80 procent, za různých rychlostí. V jedné z testovacích disciplin zkušební tým sledoval pneumatiku s konstantním odklonem kola, v jiné s plynulou změnou úhlu v rozsahu +/- 10 stupňů.

Z naměřených hodnot pak technici odvodili, jak se pneumatikám chce brzdit, jak dobře odpovídají na pokyn řidiče k zatočení a konečně jak drží směr. Ukázalo se, že najít absolutní ideál je velmi složité. Když už pneumatika dobře reaguje na pokyny řízení, nechce se jí moc brzdit. A naopak, nejkratší brzdná dráha neznamená nejlepší ovladatelnost auta.

***

165/65 R 14 ...co to znamená?

***

Auto Tecnica zdůrazňuje, že výsledky testů říkají mnoho o charakteristikách jednotlivých pneumatik, je však dobré mít na paměti, že jejich chování na silnici je silně závislé na charakteristice podvozku auta (odpružení, geometrie apod.). Guma namontovaná na autě, může vykazovat hodnoty přilnavosti a tuhosti, které se budou lehce odlišovat od laboratorních zkoušek. Jednoduše řečeno: Záleží na tom, jak si pneumatika bude s autem "rozumět".

Podélná přilnavost

Hodnota koeficientu podélné přilnavosti může být kladná, či záporná, v závislosti na tom, je-li pneumatika ve fázi brzdění nebo akcelerace. Koeficient vyjadřuje schopnost pneumatiky přenášet na podložku síly potřebné z brzdění, nebo zrychlení.

Boční vedení


Další testy se týkaly bočního vedení pneumatiky, které ovlivňují "držení auta na silnici". Čím lépe umí pneumatika pracovat s příčnými silami, tím lépe auto drží směr. Jednou z rozhodujících veličin je v tomto případě odolnost vůči bočnímu zrychlení (příčná přilnavost) pneumatiky.

"Odpověď" na řízení

Třetí test se zabýval schopností pneumatiky zatáčet. Test měl odhalit, která pneumatika nejlépe reaguje na pokyny řidiče k zatočení. Testovací stolice simulovala situaci, kdy řidič natočí volant a pneumatika jede po trajektorii v určitém úhlu daném nastavením geometrie přední nápravy.

Která je nejlepší?

Určit vítěze je složité. Absolutní vítěz jedné disciplíny v jiné pohořel. Yokohama nejlépe brzdí a Pirelli nejlépe zatáčí a naopak: s "pirellkou" musí být řidič obezřetnější "na brzdách", s yokohamou v zatáčce. Vítězem se nakonec stala, díky dokonale vyrovnaným a dobrým výsledkům, pneumatika Continental. V žádné ze třech disciplín sice nebyla nejlepší, vždy však obsadila druhé místo.

Pořadí v jednotlivých disciplínách:

 

Brzdění

Boční vedení

"Odpověď" na řízení

1.

Yokohama S 306

Dunlop SP30

Pirelli P3000

2.

Continental Ecocontact 3

Continental Ecocontact 3

Continental Ecocontact 3

3.

Dunlop

Good Year GT3

Dunlop SP30

4.

Good Year GT3

Yokohama S 306

Good Year GT3

5.

Pirelli P3000

Pirelli P3000

Yokohama S 306

Sečteme-li umístění jednotlivých pneumatik, dostaneme toto pořadí:

Umístění

pneumatika

počet bodů

1.

Continental Ecocontact 3 (2+2+2)

6

2.

Dunlop SP30 (3+1+3)

7

3.

Yokohama S 306 (5+4+1)

10

4.

Good Year GT3 (4+3+4); Pirelli P3000 (1+5+5)

11

 

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...