Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ADAC

Test letních pneumatik: levné špatně brzdí na mokru

  • 330
"Ušetříte za pneumatiky, riziko dostáváte gratis," shrnuje výsledky testu letního autoobutí německý ADAC. Autoklub zjistil, že fabii i superba je nejlépe obout do letních pirellek. V testu byly i barumky, které nezazářily, ani nezklamaly.

ADAC zorganizoval ve spolupráci s autokluby Švýcarska a Rakouska test letních pneumatik. Vyzkoušeli 36 sad patnácti- a sedmnáctipalcových letního obutí.

Letošní ročník poznal jednoznačného vítěze. V obou rozměrech nejlépe dopadly pneumatiky Pirelli Cinturato. Z testu vyplývá, že je lépe se držet dál od vesměs čínských pneumatik Interstate, Goodride, Sava, Wanli, Nankang a Sunny, radí test.

Nejlepším pláštěm pro malé vozy jako je Škoda Fabia, nebo Opel Corsa, které obouvají pneumatiky rozměru 185/65 R 15 H, jsou Pirelli Cinturato P6. Dobře se chovají na vodě i suchu, obstály i v testu opotřebení, hlučnosti i valivého odporu. Seženete je kolem dvou tisíc za kus.

test letních pneumatik

Podrobné výsledky najdete ZDE

Dobrou volbou jsou i pneumatiky Nokian H, Continental PremiumContact 2, Dunlop SP Fast Response a Uniroyal RainExpert. Stále ještě dobrou volbou jsou podle evropských autoklubů Michelin Energy Saver, Bridgestone Turanza ER300 ecopia, ESA-Tecar Spirit, Semperit Comfort-Life,Firestone TZ300a, Yokohama C.drive, Kumho Solus KH17 a Fulda Carat Progresso i Barumky Brillantis 2.

Gumy české značky ztrácely body kvůli vyšší hlučnosti. V této disciplíně patřily k nejhorším v testu. Dobře si vedly na suchu, zkouškách opotřebení a vlivu na spotřebu paliva.

Mezi většími pneumatikami rozměru 225/45 R 17 W/Y, které obouvají třeba silnější octavie nebo superby kralovaly také pirellky. Vítězem testu je model Cinturato P7. Dobře si vedly také Dunlop SP Maxx TT, Conti SportContact 3, Michelin Pilot Sport 3 a Bridgestone Potenza RE050 A. Dobrou volbou je i Goodyear Eagle F1 Asymetric, Vredestein Ultrac Cento, Hankook Ventus S1-evo, Kumho ECSTA LE Sport, Uniroyal RainSport 2, Firestone Firehawk SZ90, nebo Maloya Futura Sport W.

Dobré pneumatiky pro fabii seženete v internetových obchodech v cenách do dvou tisíc, barumky i lehce nad tisícovku. Pneumatiky na větší auta koupíte od dvou a půl tisíce, vítězné Pirelli P7 vyjdou přibližně na 3 500 za kus; čínští propadlíci jsou ke koupi od třinácti set.

Autoklub také vysvětluje, v čem je zásadní rozdíl mezi kvalitní a špatnou pneumatikou. Poznáte to v chování na mokru. S klesající cenou klesají i schopnosti pneumatik na mokru. Na namoklé silnici měl testovací vůz na laciných čínských pneumatikách o 70 procent delší brzdnou dráhu, než s nejlepšími plášti v testu.

V testu pohořela čtveřice plášťů Sunny, Wanli, Goodride a Interstate. Některé z nich se chlubí označením používaným obvykle na zimních pneumatikách. Na boku mají sice písmenka M+S, kterými se "zimáky" často označují, ADAC ale zjistil, že mají čistě letní konstrukci.

Test letních pneumatik

Testy autoklubů potvrdily, že pneumatiky, které se pomalu opotřebují a mají tedy malý valivý odpor, čímž pozitivně ovlivňují spotřebu paliva, mají horší výsledky při testech na namoklé silnici. "To není dobrá zpráva pro evropské zákonodárce. Ti tlačí na výrobce, aby pneumatiky konstruovali právě hlavně s ohledem na nízkou spotřebu paliva," říká Petr Buček, šéfredaktor serveru Autembezpečně.cz.