"Oproti konkurentům často zvučnějších značek jsou levnější a přitom zaručují bezpečnou jízdu," cituje z výsledků testu německého klubu ADAC, švýcarského TCS a rakouského ÖAMTC šéfredaktor serveru AutemBezpečně Petr Buček. "Dlouhá léta barumky v renomovaných testech německého autoklubu o krok zaostávaly za nejlepšími. Nyní se prosadily mezi pneumatiky s elitními vlastnostmi," dodává. ADAC hodnotí Barum Brillantis 2 jako "velmi vyvážené a dobré ve všech disciplínách zaměřených na bezpečnost".
Test srovnával 15 sad letních pneumatik pro malá auta typu Škody Fabia.
Vítězem je plášť Continental EcoContact 5. Za ním následují Michelin Energy Saver, Pirelli Cinturato P1 a Apollo Amazer. V žebříčku podrobných výsledku jsou barumky páté, stále mají nejvyšší čtyřhvězdičkové hodnocení, které pneumatiky v letošním testu dostaly. Na pět hvězdiček nedosáhl žádný z testovaných čtrnáctipalcových plášťů.
"S nejlepšími výrobky udržela barumka krok při testu na mokré vozovce, který je pro hodnocení letních pneumatik nejdůležitější," popisuje Petr Buček.
Pláště musí při těchto testech zajistit autu co nejkratší brzdnou dráhu. Musí si také poradit se silnicí zalitou vodou, na které může nastat nebezpečný aquaplaning.
"Barum Brillantis 2 zabodoval také při zkouškách na suché silnici, neztratil ani v části testu, který se věnuje hluku od kol. A také při zkouškách rychlosti opotřebení a spotřeby paliva obstál," dodává Buček.
Český plášť je také jedním z nejlevnějších mezi testovanými pneumatikami, které ADAC doporučuje. V internetových obchodech stojí sada čtyř plášťů Barum Brillantis 2 zhruba 3 600 korun.
Kompletní obutí do pneumatik prémiových značek, které se umístily nad barumkami, stojí klidně o víc než patnáct set víc.
Specializovaný server tyrepress.com si ale všímá také výkonu pneumatik Apollo Amazer 3G Maxx, které dosáhly podobných výsledků jako renomované Pirelli Cinturato a celkově skončily čtvrté. Apolla dokonce pirellky porazila na mokru (nejdůležitější disciplína), na suchu se pak ukázaly jako srovnatelné s micheliny. Jediné, v čem výrazněji zaostaly, je hlučnost, která byla jedna z nejvyšších v testu.
Kdo hledá
|
Dalších devět pneumatik v testu si odváží hodnocení "uspokojivá". Motoristé, kteří se zaměřují na některou ze specifických disciplín v testu (například opotřebení, spotřeba, hluk), mohou díky podrobným výsledkům (viz tabulka) vybrat obutí, které nejlépe vyhovuje jejich představám. Kdo třeba hledá gumy, které se co nejméně opotřebují, sáhne po Fuldách EcoControl. Nízkou spotřebu zase zaručí goodyeary nebo vítězné continentaly.
Propadákem testu jsou čínské pláště Infinity. Za ostatními ztrácejí v bezpečnosti na mokré silnici a jsou také příliš hlučné. Dostaly jedinou hvězdičku, což znamená "nedostatečné". Podle serveru Tyrepress zástupci značky Infinity zareagovali na výsledky v testu prohlášením, že model INF-030 patří do staré řady výrobků a bude letos v květnu nahrazen novou řadou Ecosis.
Druhým čínským výrobkem v testu jsou pláště GT-Radial Champiro Eco. Ty skončily předposlední s hodnocením "dostatečné".
pneu (podíl na výsledku) | hodnocení (100%) | sucho (20%) | mokro (40% ) | hluk (10%) | spotř. (10%) | opotřebení (20%) | cena za 4 pneu v Kč |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Continental ContiEco Contact 5 | **** | 1,5 | 2,5 | 2,5 | 1,3 | 1,3 | 5 200 |
Michelin Energy Saver | **** | 1,6 | 2,2 | 2,6 | 1,7 | 2,0 | 5 000 |
Pirelli Cinturato P1 | **** | 1,5 | 2,3 | 2,8 | 2,0 | 2,3 | 4 800 |
Apollo Amazer 3G Maxx | **** | 1,6 | 2,2 | 3,7 | 2,1 | 2,5 | |
Barum Brillantis 2 | **** | 1,9 | 2,5 | 3,1 | 2,1 | 2,5 | 3 600 |
Goodyear DuraGrip | *** | 1,5 | 2,8 | 2,6 | 1,7 | 1,5 | 4 000 |
Fulda EcoControl | *** | 1,6 | 3,0 | 3,2 | 2,0 | 1,0 | 4 000 |
Yokohama BluEarth | *** | 1,4 | 2,4 | 2,8 | 2,2 | 2,8 | |
Dunlop SP Street response | *** | 1,6 | 2,7 | 3,0 | 1,8 | 2,3 | 4 400 |
Hankook Kinergy Eco K425 | *** | 1,6 | 2,6 | 2,9 | 2,3 | 2,5 | |
Kumho Solus KH17 | *** | 1,6 | 2,3 | 3,1 | 2,5 | 3,0 | 4 400 |
Firestone Multihawk | *** | 1,6 | 2,7 | 3,2 | 2,4 | 2,5 | 4 000 |
Semperit Comfort-Life 2 | *** | 1,7 | 2,5 | 3,1 | 2,3 | 3,3 | 4 500 |
GT-Radial Champiro Eco | *** | 2,4 | 3,2 | 2,7 | 1,9 | 2,0 | 4 600 |
Infinity Inf-030 | * | 2,0 | 5,2 | 3,8 | 2,3 | 0,5 | 5 000 |
HODNOCENÍ ADAC Velmi dobrá ***** |