Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lexus GS F je jako raubíř z církevní školy

  12:28aktualizováno  12:28
Japonská značka s asi nejvyklidněnější a velmi věrnou klientelou umí postavit i vůz, pod kterým vždycky zůstane loužička adrenalinu a emocí. Tak dravé a skvěle hravé auto jako GS F by v její nabídce nikdo nehledal.

Lexus musí být schizofrenik. Tak dvojaký charakter neumí dát svým autům žádná jiná značka na světě. Většina produkce je dokonalá, vycizelovaná, ale také chladně bezkrevná. Jako by za nimi stáli jen roboti bez fantazie, vášní a hříšných choutek. A pak se v nabídce těch luxusních toyot objeví auto, které by mohlo být symbolem živočišnosti a radosti z života plného adrenalinu a vášnivých her. Jako byste v klášteře objevili komnatu hříchu.

Lexus GS F

Lexus GS F v číslech

  • Motor: atmosferický benzinový osmiválec 4969 ccm
  • Max. výkon (kW/k): 351/477 při 7100 ot./min
  • Max. točivý moment (Nm): 530 v pásmu 4800-5600 ot./min
  • Max. rychlost (km/h): 270 (v dlouhodobém režimu 240)
  • Zrychlení 0-100 km/h (s): 4,6
  • Komb. spotřeba (l/100 km): 11,2 (doporučený 98oktanový benzin)
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4915 x 1845 x 1440 x 2850
  • objem kufru/nádrže (l): 520/66
  • Pohotovostní hmotnost (kg): 1790-1865
  • pneumatiky: přední 255/35 R19, zadní 275/35 R19

Samozřejmě i k návrhu tak energického a živočišného auta přistoupili Japonci s matematickou exaktností. Brousili s ním Nürburgring i Fuji Speedway, s přesností chirurga přistupovali k odhlučnění interiéru i přepočítávání tuhosti karoserie. A výsledek je tak dramatický, jak jste si nepředstavili ani v nejbarvitějších snech.

Neoretro

Interiér se stále blíží americkému myšlení: je to spíš načančaná velká toyota než luxus. Na tlačítkách už nenajdete několik fontů písma a středem přístrojovky už nejsou digitálky z osmdesátých let jako kdysi, ale lehká neohrabanost je tu pořád přítomná. Ovládání palubního infotainmentu joystickem, které vyhovuje jen lexusářům, nebo nepochopitelné umístění tlačítka otvírání kufru vás nesmí rozhodit. Nakonec se za volantem zorientujete vcelku rychle a bez komplikací.

Lexus GS F
Lexus GS F

Lexus GS F zůstal pětimístný.

Sedadla vypadají parádně, ale drobnější postavy v táhlých obloucích úplně jistě nepodepřou a těm, kteří jsou zvyklí sedět hodně na kolmo, neumožní opěradlo dostatečně předklonit. Výhled přes patu předního sloupku není úplně ideální, někdo se možná bude trochu předklánět, aby se podíval do oblouku „za roh“. Jako celek však padne do ruky v první zatáčce.

Svalovec

K designu nejostřejších lexusů trocha teatrálnosti patří. Všechny výřezy, zlomy a výstupky (i ty na bocích zadních světel) jsou však funkční, stejně jako karbonové křidélko na zádi. Endorfiny z něj okatě tečou a neumí je střídmě skrývat jako osmiválcové Mercedesy AMG. Zezadu vypadá skvěle i s těmi čtyřmi výfuky. To je nejdůležitější, protože jinak vás okolí vídat moc nebude. Příď s dominantní mříží vystraší ve zpětném zrcátku a to se taky hodí. Podivně prořezaných předních světel s nenavazujícími linkami, boulemi a prolisy si tak ani nevšimnete.

Ke vzhledu připomínky mít můžete, ale k jízdním výkonům rozhodně ne. GS F je totiž kouzelně přímočarý a staromilsky poctivý. Potvrzuje rovněž, že výkonný sedan potřebuje velký, v nejlepším případě atmosferický motor. Přeplňováním zmenšeného objemu stejně šťavnatého výsledku nedosáhnete. Vystačí s obyčejnými tlumiči, žádný stavitelný nebo adaptivní podvozek nepotřebuje. I tak je výsledek skvěle vybalancovaný. Zaměřený na ostrou jízdu, dravý jistý, ale zároveň dokonale dotlumený, žádné rány od kol a náprav nebo poskakování nečekejte. I když v nesmyslné rychlosti potkáte v oblouku díru nebo hrbol, odtlumí ji bez ztráty kontaktu s vozovkou nebo náznakem nejistoty.

Dává dokonale vyvážený pocit lehkosti a ono GS F taky lehké je. Neprojevuje se to „tenkostěnností“ auta (oproti obyčejnému GS má vyztuženou karoserii), ale obratností a elánem v zatáčkách. Jako by se auto kolem vás smrsklo a byl to malý hatchback.

Lexus GS F

Expert jízdy na hraně

Zajímavá je vzpomínka na rošťácky neposedné a ještě více zdivočelé kupé RC F se stejným motorem i příplatkovým aktivním zadním diferenciálem s plynule nastavitelnou svorností (za 120 tisíc) a uměním vektorovat sílu na vnější kolo v oblouku (v základní výbavě má diferenciál torsen). GS F je jen o nějakých 25 kg těžší, ale má delší rozvor, takže je stabilnější a méně rozverné. Umí projet oblouk „po zadních“, ale nemá sklony auto přetočit. K driftování to chce pevnou ruku a toho, kdo to umí. Ostatní si budou užívat jemné balancování na limitu adheze zadních kol. Geometrie přední nápravy (lichoběžníková - double wishhbone) pilota nezradí a vede příď přesně k vrcholu oblouku. Na výjezdu se posadí na zadní kola (náprava multilink) a vykrouží na nich s neskutečnou zarputilostí zbytek zatáčky. Jsou situace, kdy má řidič pocit, jako by auto jelo jen po těch zadních kolech. Není to však přetáčivé rodeo, Lexus GS F prostě umí skvěle přenést sílu na silnici.

Slalomář

Systém vektorování točivého momentu TVD

Aktivní diferenciál na zadní nápravě má tři režimy: Normal, Slalom a Track. Každému vyhovuje něco jiného. Slalom znamená velkou obratnost (máte pocit menšího auta s kratším rozvorem), ale také nervozitu na výjezdu, Track zase svírá (vektoruje) co nejméně a podporuje stabilitu a co nejčistší stopu. Normal je někde mezi. Systém ovládající dvě lamelové spojky na výstupu hnacích hřídelí diferenciálu dokáže upravovat sevření v tisícině sekundy.

Aktivní zadní diferenciál od Lexusu, mezi poloosou a diferenciálem je na obou stranách lamelová spojka, která s pomocí elektromotoru mění sevření a tím vektoruje točivý moment.

Aktivní zadní diferenciál od Lexusu, mezi poloosou a diferenciálem je na obou stranách lamelová spojka, která s pomocí elektromotoru mění sevření a tím vektoruje točivý moment.

Řidiči skvěle pomáhá řízení, je hodně přímé a neskutečně komunikativní, doslova samo si najde správnou trajektorii.

BMW M5 bude asi v přímé konfrontaci a kriminálních rychlostech rychlejší, ale GS F umí lépe dávkovatelnou sílu a razanci efektivněji přenést na silnici i méně zkušeným. M5 budete na okresce hlavně krotit a bát se jeho monumentální síly, lexus si lépe ochočíte a čistě pro svůj vlastní pocit nebudete mít dojem, že stroji nestačíte.

Je to parádně vyvážený celek, řízení dává prostor k jemnému a přesnému nasazení do zákruty. Ladně a měkce se skládá do zatáček a s citem se překlápí z jednoho oblouku do druhého. Nedotáčivost, kterou umí zradit moderní mercedesy a bavoráky, je mu cizí. Rošťáckou rozevlátost příbuzného kupé RC F zahlazuje delší rozvor, to dává autu jistotu a klid v podélném směru.

Koncert pro osm

Ozdobou je atmosferický pětilitrový osmiválec. Když se protahujete za podmanivého řevu nekonečnými klikaticemi v okolí Madridu, vezme si klidně 35 litrů benzinu na 100 kilometrů, ale to je za to představení skvělá cena. Motor má lineární gradaci výkonu. Neotravuje rázovitým přívalem síly na výjezdu ze zatáčky, ani „plochostí“ ve vysokých otáčkách. Tento motor je pravým opakem přeplňovaných motorů. Čím víc ho točíte, tím víc šťávy má. Ve třech a půl tisících začne být ještě ráznější, přidá úžasný koncert a s jekotem se vytáčí dál k omezovači.

V zatáčkách opravdu potřebuje sedm tisíc otáček. Když chcete jen tak relaxovaně proletět dálnicí, vystačíte se spodním pásmem otáčkoměru. Díky plynulému dávkování a exaktní reakci na plynový pedál se na výjezdu ze zatáčky auto nepere se stabilizací a efektivně přenáší sílu na asfalt. Není to pocit, že chce vytrhat dlažební kostky zadními běhy, pevně se o ně opře a razantně vyrazí.

Lexus GS F
Lexus GS F
Lexus GS F

V nízké zátěži pracuje osmiválcový benziňák vybavený přímým vstřikováním a variabilním časováním ventilů v Atkinsonově cyklu, motor pracuje méně efektivně, ale spoří tak palivo. Odhadem by se pak měl vejít do deseti litrů spotřeby, ale to znamená spíš styl jízdy á la „lexusář“.

Fotogalerie

Z principu architektury vozu podélně uložený motor si skvěle notuje s osmistupňovým automatem. Jemně se rozjíždí a při dálniční stotřicítce se na dva tisíce otáček nese nenuceně a tiše, aby pak před prvním obloukem ukázal svou druhou tvář. Když je pak v zatáčkách v ráži, dají se mu velmi přesně a jistě dávat pokyny k řazení plynem. Podřazovat pádly pod volantem můžete zkusit, ale zjistíte, že to umí lépe než vy.

Maximálka je 270 kilometrů v hodině, je elektricky omezená a sám Lexus udává, že je to ne moc dlouhodobě udržitelná špička. Cestovní maximální rychlost je prý 240 km/h.

Do prodeje dorazí Lexus GS F v nejbližších týdnech. Základní cena ještě nebyla stanovena, ale odhadem očekáváme asi s dva a čtvrt milionu korun.



Témata: Lexus




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.